Senaste nytt

Incheckning på Rhodos sönder

agehall

Medlem
Jag har aldrig förstått faiblessen för att sova på flygplatsgolv - varför skulle man vilja göra det? Har det någonsin i historien hänt att det verkligen inte går att ordna någon form av hotellrum?
Jag har inte sovit på flygplatsgolv, men väl på en rad stolar på BKK. Inte så mycket pga hotellbrist utan pga att jag hade 6h mellan att jag ankom (ganska försenat) och flyget jag var ombokad till. Min snabba överslagsräkning gav att det inte var värt att lämna flygplatsen för en riktig säng då.

Det kan säkert hända på vissa ställen att det blir helt överfullt, framförallt om man har en sådan här situation där nya människor kan ankomma men ingen lämnar. Vid vulkanutbrott eller liknande är det ju allt som oftast ganska liten nettoförändring - ingen kommer och ingen åker.
 

STO-ARN

Medlem
Jag har aldrig förstått faiblessen för att sova på flygplatsgolv - varför skulle man vilja göra det? Har det någonsin i historien hänt att det verkligen inte går att ordna någon form av hotellrum?
När det t.ex. är "Snöstorm el dyl." i norra USA, så finns garanterat inga hotellrum att tillgå. Kan ju lätt addera exempelvis 300 avgångar på ORD, med 150 passagerare i snitt, så behövs bara där bara 45.000 bäddar...Ej ovanligt i USA att det ställs upp "Tältsängar i tusental" på flygterminalerna...
 

RB7

Medlem
Liten uppdatering:

Flygplan lämnar ön, om än med en hel del förseningar. Däremot tar de endast med de resenärer du hunnit checkade manuellt. Dvs flera resenärer lämnas helt enkelt kvar och bussas till olika ställen.

Vi får helt enkelt se vad som händer!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
Det är väl flygbolaget som ansvarar för sina incheckningssystem (även om de lägger ut det på entreprenad)?
Det verkar onekligen rimligt.

Dock stod det i varje fall i en av artiklarna igår att det var systemet Fraport, som hade serverproblem och kraschat. Tydligen kör Frankfurts flygplats systemet även åt ett tiotal grekiska flygplatser som köptes upp härförleden. Det verkar alltså som om att det finns minst ett flygplatsspecifikt system, ungefär som att Swedavias sitter ihop med incheckning, säkerhetskontrollen och slutligen boarding. Då är nog flygbolagen hänvisade till att använda de systemen som erbjuds på respektive flygplats. Sålunda inte i deras kontroll.

Däremot finns det rättsfall, där exempelvis en stege krockade med flygplanet som blev försenat. Domstolen dömde att visserligen hanterades stegen av externt bolag men den får ses som en oumbärlig och förväntad del av flygning, att flygbolaget blev ersättningsskyldiga ändå.

Incheckning, passage genom säkerhetskontroll och boarding borde rimligtvis också ses som förväntade och oumbärliga delar av en flygning, kan jag tycka.
 

RB7

Medlem
Det verkar onekligen rimligt.

Dock stod det i varje fall i en av artiklarna igår att det var systemet Fraport, som hade serverproblem och kraschat. Tydligen kör Frankfurts flygplats systemet även åt ett tiotal grekiska flygplatser som köptes upp härförleden. Det verkar alltså som om att det finns minst ett flygplatsspecifikt system, ungefär som att Swedavias sitter ihop med incheckning, säkerhetskontrollen och slutligen boarding. Då är nog flygbolagen hänvisade till att använda de systemen som erbjuds på respektive flygplats. Sålunda inte i deras kontroll.

Däremot finns det rättsfall, där exempelvis en stege krockade med flygplanet som blev försenat. Domstolen dömde att visserligen hanterades stegen av externt bolag men den får ses som en oumbärlig och förväntad del av flygning, att flygbolaget blev ersättningsskyldiga ändå.

Incheckning, passage genom säkerhetskontroll och boarding borde rimligtvis också ses som förväntade och oumbärliga delar av en flygning, kan jag tycka.

Tolkning ovan verkar rimlig. Som resenär köper man ju inte de olika tjänsterna (har inte ens den möjligheten) så den som tar betalt borde vara ansvarig mot slutkunden (resenären). Att det sen kan ske betalning och ersättning mellan de olika aktörerna som erbjuder tjänster är en fråga mellan dem.

Nyfiken som få, så tipsa gärna mer om rättsfallet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
den som tar betalt borde vara ansvarig mot slutkunden (resenären). Att det sen kan ske betalning och ersättning mellan de olika aktörerna som erbjuder tjänster är en fråga mellan dem.
Hela det resonemanget är fel i hänseende till EU 261/2004, som baserar sig på att ett flygbolag måste vidta alla rimliga åtgärder för att undvika och förkorta en försening. Extraordinära omständigheter är friande samt sådant som bedöms som utanför flygbolagets kontroll, exempelvis kraftigt väder och begränsningar från Air Traffic Control.

Jag har inte möjlighet de närmaste dagarna att läsa inläggen igen, men läs 50-100 inlägg bakåt i den här tråden så borde du hitta det:
http://www.businessclass.se/forum/t...ler-om-passagerares-rättigheter.6200/page-381
 
  • Gilla
Reactions: RB7
Toppen