Senaste nytt

Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

Magino

Medlem
Intressant...för i Star öppnar väl Silver bara för bolagens egna lounger?

Alla bolag kallar sina kort för olika saker. BA har silver somliga lägsta nivå som ger loungetillgång inom hela One World. Samtidigt har AA En nivå som heter guld som inte ger någon tillgång till lounger, hos AA måste man vara Platinum.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tjaeng: Haha, ok...kan ju vara kul att se en livs levande Lord 2012 dock :) Men OW låter generellt lite krångligare, som att man får gå in och titta på varje enskilt program för att se loungetillgång vid den och den nivån. I mitt fall vore det t.ex. intressant att se var jag kommer in med partner på LHR T5:s erkänt bra lounger om jag har silver eller guld på AB.

Magino: Krånglet fortsätter alltså :) Kanske skulle låta bli OW så länge, det verkar inte nybörjarvänligt. Får antagligen börja med att snylta på Star-lounger med Aegean eller EB!
 

Tjaeng

Medlem
Tjaeng: Haha, ok...kan ju vara kul att se en livs levande Lord 2012 dock :) Men OW låter generellt lite krångligare, som att man får gå in och titta på varje enskilt program för att se loungetillgång vid den och den nivån. I mitt fall vore det t.ex. intressant att se var jag kommer in med partner på LHR T5:s erkänt bra lounger om jag har silver eller guld på AB.

Så krångligt är det inte, "Alliance-wide" är reglerna rätt så tydliga även hos Oneworld. OW Sapphire ger tillgång till businesslounge, OW Emerald ger tillgång till First class lounge. Hos Skyteam och ges odefinierad loungeaccess endast för Skyteam Elite+ resp Star Gold. Undantag tillkommer för enskilda bolag utöver denna grundlinje, som däremot för det allra mesta går att lita på.

Vad gäller Air Berlin (Silver-Gold-Platinum) så räcker alltså gold (OW sapphire) för lounge hos partners.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tjaeng, aha då var det ju inte så krångligt.

Det börjar ändå luta åt att det står mellan Aegean eller SAS. Longhaulen helst med LX om de kör någon kampanj, så är Aegean Gold fixat direkt, annars gneta lite med EB. Bra vore också om Swiss Business Saver behålls ett tag till.
 

NyfikenGrau

Medlem
En lite klurig grej jag inte riktigt förstår mig på är den varierande giltighetstiden för guldstatus hos olika bolag. Jag ser det som en ganska viktig punkt. Kan någon på rak arm säga något bolag/program, oavsett allians, vars guldstatus gäller minst 2 år? Som jag förstått det gäller Turkish två och Aegean tre. Men jag tycker inte den här giltigheten framgår så tydligt när man kollar bolagens hemsidor.

Skulle framför allt tycka det vore intressant om det fanns något sådant bolag inom OW eller ST.
 

agehall

Medlem
I princip gäller alla bolags status upp till två år - resten av året du uppnår statusen samt efterföljande år. Vissa, där Aegan står ut, är mer frikostiga med extraår. Enligt FlyerTalk så kan man få nästan 4 år av Aegan om man är snabb på att nå guld.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tackar så mycket, AHO!
Ok, det var lite högre mileskrav än jag kan fixa på Egyptair (60 000), Asiana mer överkomligt (40 000), som Turkish ungefär. Fast fortfarande verkar Aegean och SAS enklast att nå guld på inom Star (Aegean med extremt få miles, SAS tack vare antal segment).

Har snokat lite på de bolag inom OW (Royal Jordanian och Cathay Pacific) och SkyTeam (AirFrance-KLM) som har lättuppnåeliga guldnivåer, men det verkar vara 12 månader på all där.

Kan man kanske generellt säga att det bara är Star som är frikostiga med guldets giltighet?

agehall: Aha! Menar du Star eller alla bolag generellt? Tycker jag rätt ofta stöter på "12 months"...
 

agehall

Medlem
Vad jag vet finns det inget program som bara har 12 månaders giltighet. Alla har minst året du uppnår status + 12 månader. Men det var kanske det du menade?

Kan ju annars säga att det inte finns någon större vits att ha enklare krav för guld hos tex FB. Man uppnår ju guld där på en kafferast..
 

NyfikenGrau

Medlem
Hehe, ja 30 segment (FlyingBlue) per år skulle till och med jag fixa utan att anstränga mig så hårt. Men alltså, så här står det på FlyingBlues villkor och jag tycker jag känner igen det från många andra program (typ alla i OW)?

On 31 December, your Level Miles/Qualifying flights balance from the previous 12 months is checked. To keep your membership level, you need to have at least the minimum number of Level Miles or have made the necessary number of qualifying flights shown on the chart below. If this is not the case, your membership level will be downgraded. On 1 January of each year, this balance is reset to zero.
 
Toppen