Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Agö

Medlem
Jag fick läsa ett öppet mail (internt inom SAS) till Rickard Gustafsson att han måste stiga fram och ta kontroll då planeringen på somrarna blir sämre och sämre och slutar med inställda flyg och missnöjda kunder (+ SAS aktieägare).
Fint om du postar det här.
 

Ricci

Medlem
Fint om du postar det här.
Det är internt "öppet" mail och en reaktion på vad som händer på den dåliga planeringen som är än värre denna sommar.
Då det är internt så vågar/får jag inte posta det och jag har bara delar av det.

Personligen tycker jag det är lite gnäll från personalen men när man ser det i ett större perspektiv (som nu också är ute i svensk media) så har SAS rätt mycket att arbeta på gällande planering/management.
 

riche

Medlem
Ja då var det min tur att drabbas av SAS inställda flyg. Har en Awardbokning som var tänkt att gå ARN-CPH-SIN-DPS (i plus/F/C). Skulle åkt SK1417 imorgon lördag men det blev inställt. Upptäckte det hela igår kväll när jag uppdaterade min flygning i SAS-appen, då hade jag också blivit ombokad till ARN-CPH ikväll kl 19, en flygning jag inte skulle hinna med. Så på telefonen och försöka få tag på SAS, fulla flyg ARN-CPH på lördag så ingen lycka där. Till slut blev det en bokning ARN-GOT sent ikväll och därefter GOT-CPH imorgon för att hinna med flighten till SIN imorgon.

Inte nöjd med SAS service center, första killen satte mig på hold för att kolla upp alternativ, samtalet nedkopplad efter att ha väntat 20 min.
Ringde igen, nästa person satte mig också på hold, bara för att återkomma och säga att det inte kunde röra bokningar gjorde med AMEX 2-4-1...
3:e gången gillt! Hittade inget på lördagen, jag sa då att jag såg ett alternativ att routas via GOT, sova en natt där och sen flyga vidare till CPH. Gott så.

Frågan är vad ni tror om EU 261 här. När jag läser på konsumenteuropa verkar jag uppfylla följande angående inställt flyg:

"Kompensationen kan halveras om du blir ombokad
Om du blir ombokad för att komma fram till din slutdestination så snabbt som möjligt kan din kompensation halveras. Det som avgör om du har rätt till kompensation beror på flygsträckans längd och hur många timmar försenad du blir till din slutdestination.

I följande fall kan din kompensation halveras:
...
  • När flygsträckan är mer än 3 500 km utanför EU och omfattas av EU:s regler är grundersättningen 600 euro. Men om förseningen blir mindre än 4 timmar jämfört med den ursprungliga får du hälften, det vill säga 300 euro, i kompensation."
Tänker jag rätt här?
Jag tänker också att SAS står för hotellnatt på Landvetter samt ersättning för måltid i afton.
 

palmen

Moderator
Ja då var det min tur att drabbas av SAS inställda flyg. Har en Awardbokning som var tänkt att gå ARN-CPH-SIN-DPS (i plus/F/C). Skulle åkt SK1417 imorgon lördag men det blev inställt. Upptäckte det hela igår kväll när jag uppdaterade min flygning i SAS-appen, då hade jag också blivit ombokad till ARN-CPH ikväll kl 19, en flygning jag inte skulle hinna med. Så på telefonen och försöka få tag på SAS, fulla flyg ARN-CPH på lördag så ingen lycka där. Till slut blev det en bokning ARN-GOT sent ikväll och därefter GOT-CPH imorgon för att hinna med flighten till SIN imorgon.

Inte nöjd med SAS service center, första killen satte mig på hold för att kolla upp alternativ, samtalet nedkopplad efter att ha väntat 20 min.
Ringde igen, nästa person satte mig också på hold, bara för att återkomma och säga att det inte kunde röra bokningar gjorde med AMEX 2-4-1...
3:e gången gillt! Hittade inget på lördagen, jag sa då att jag såg ett alternativ att routas via GOT, sova en natt där och sen flyga vidare till CPH. Gott så.

Frågan är vad ni tror om EU 261 här. När jag läser på konsumenteuropa verkar jag uppfylla följande angående inställt flyg:

"Kompensationen kan halveras om du blir ombokad
Om du blir ombokad för att komma fram till din slutdestination så snabbt som möjligt kan din kompensation halveras. Det som avgör om du har rätt till kompensation beror på flygsträckans längd och hur många timmar försenad du blir till din slutdestination.

I följande fall kan din kompensation halveras:
...
  • När flygsträckan är mer än 3 500 km utanför EU och omfattas av EU:s regler är grundersättningen 600 euro. Men om förseningen blir mindre än 4 timmar jämfört med den ursprungliga får du hälften, det vill säga 300 euro, i kompensation."
Tänker jag rätt här?
Jag tänker också att SAS står för hotellnatt på Landvetter samt ersättning för måltid i afton.
Du blir ju inte försenad, dock måste du åka tidigare pga inställer flight och det ska ge ersättning. Det kanske dock bara blir 250€ då det är inom EU. Kan inte det där utantill, du får läsa på i förordningen vad som gäller vid inställd flight.
SAS ska oavsett vad stå för hotell.
 

SK989

Medlem
Sträckan som är relevant är hela bokningen, dvs. till SIN. Det är klarlagt i rättspraxis. Jag tolkar det som att du har rätt till ersättning för inställt flyg då du måste resa mer än en timme tidigare än du bokat, men att ersätrningen halveras då du inte kommer mer än fyra timmar försent till destinatationen. Dvs. 300 euro (om inte inställda flyget beror på extraordinära skäl). Sen, som andra påpekat, ska SAS stå för hotell i GOT samt utgifter för mat etc.
 
Verkar inte vara någon bra dag på linjen LHR-ARN idag heller. SK 525,526,531 och 532 inställda. Plus en del andra inställelser till diverse destinationer.
 
Toppen