Ja då var det min tur att drabbas av SAS inställda flyg. Har en Awardbokning som var tänkt att gå ARN-CPH-SIN-DPS (i plus/F/C). Skulle åkt SK1417 imorgon lördag men det blev inställt. Upptäckte det hela igår kväll när jag uppdaterade min flygning i SAS-appen, då hade jag också blivit ombokad till ARN-CPH ikväll kl 19, en flygning jag inte skulle hinna med. Så på telefonen och försöka få tag på SAS, fulla flyg ARN-CPH på lördag så ingen lycka där. Till slut blev det en bokning ARN-GOT sent ikväll och därefter GOT-CPH imorgon för att hinna med flighten till SIN imorgon.
Inte nöjd med SAS service center, första killen satte mig på hold för att kolla upp alternativ, samtalet nedkopplad efter att ha väntat 20 min.
Ringde igen, nästa person satte mig också på hold, bara för att återkomma och säga att det inte kunde röra bokningar gjorde med AMEX 2-4-1...
3:e gången gillt! Hittade inget på lördagen, jag sa då att jag såg ett alternativ att routas via GOT, sova en natt där och sen flyga vidare till CPH. Gott så.
Frågan är vad ni tror om EU 261 här. När jag läser på konsumenteuropa verkar jag uppfylla följande angående inställt flyg:
"Kompensationen kan halveras om du blir ombokad
Om du blir ombokad för att komma fram till din slutdestination så snabbt som möjligt kan din kompensation halveras. Det som avgör om du har rätt till kompensation beror på flygsträckans längd och hur många timmar försenad du blir till din slutdestination.
I följande fall kan din kompensation halveras:
...
- När flygsträckan är mer än 3 500 km utanför EU och omfattas av EU:s regler är grundersättningen 600 euro. Men om förseningen blir mindre än 4 timmar jämfört med den ursprungliga får du hälften, det vill säga 300 euro, i kompensation."
Tänker jag rätt här?
Jag tänker också att SAS står för hotellnatt på Landvetter samt ersättning för måltid i afton.