Senaste nytt

Kanske det är inte så dumt med Egyptair Plus

Dr. Miles

Expert
Efter Palazzis tråd om Ethiopian Airlines ShebaMiles, började jag undersöka Egyptair Plus.

Det visade sig att det är inte helt tokigt, utan det finns vissa guldkorn inom programmet.

Medlemsnivå:

Till Egyptair Plus Silver(Star Alliance Silver): flyga 30.000 miles inom 1 år
Att behålla Egyptair Plus Silver: flyga 15.000 miles eller 16 segments inom 2 år

Till Egyptair Plus Gold(Star Alliance Gold): flyga 30.000 miles från Silver inom 1 år
Att behålla Egyptair Plus Gold: flyga 30.000 miles eller 32 segments inom 2 år

Egyptair Plus Platinum(Star Alliance Gold): flyga totalt 1.000.000 miles (inte inom 1 år)
Det är lifetime status = lifetime Star Alliance Gold
Intjänade miles går inte ut.

Både Egyptair och Star Alliance flygbolags flygningar räknas som status segment. (dock i giltig bokningsklass)


Intjäninng:
  • Intjänade miles gäller 36 månader från krediterad datum. Ingen förlängning.
  • Dålig intjäningsvillkor på billiga biljetter hos SAS, Lufthansa, SWISS etc.
  • De har Family Programme för att samla ihop familjens miles.
  • Det går att köpa upp till 20.000 miles per år. 20.000 miles kostar 575 USD.


Användning:

  • One way award för 50% av bonusresa i t/r. Detta gäller även för Star Alliance award.
  • Det går att ändra bonusresa genom att betala 50 USD, även efter man har påbörjat bonusresan. Dock det får inte bli stopover(transit över 24 timmar).
  • Enligt call centre i Egypten, debiterar de inte bränsletillägg på bonusresor. Dock det är oklart om detta gäller även för Star Alliance award.
  • Om man avbokar bonusresan, debiterar de 5% av bonusresans miles som avgift för återkreditering.
  • Stopover är tillåten om bonusresan inte är inom en och samma zon.

Star Alliance Award chart

Bonusresa inom Central Asia & Far East zon är inte så illa med tanke på att följande länder ingår i zonen.
Central Asia & Far East:
China , Japan , Hong Kong , South Korea , Taiwan , Singapore , Indonesia , Guam

45.000 miles i Business class, 60.000 miles i First class.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Det mesta låter ju riktigt bra! Extra plus för att de har ett familjeprogram :)
Dock känns det inte så seriöst att de fortfarande visar en intjäningstabell för Egyptairs First Class... När togs den kabinklassen bort?

En sak som är lite synd är att de delat upp världen i en väldans massa bonuszoner.... Dock har även Egyptair, likt Ethiopian, haft den goda smaken att räkna Almaty som Europa:p
 

olsen

Medlem
Jeg har nylig meldt meg inn i Egyptair Plus og det var nettopp lifetime-elitenivået "Egyptair Plus Platinum" som fristet meg til å melde meg inn. Jeg er i tvil om jeg skal kjøre løpet ut og poste "alle" flights til Egyptair Plus. Jeg klarer helt fint å oppnå Egyptair Plus Gold og vedlikeholde gull-statusen men jeg er ikke sikker på om fordelene oppveier ulempene.

Jeg har merket meg at opptjening hos Star Alliance partners er heller dårlig: mer eller mindre 100%-150% opptjening på fullpris Economy og toppen 150% på Business. Over tid blir differansen stor mellom 150% fra Egyptair og 200% som jeg kan opptjene ved å poste de samme flyvningene til Eurobonus/Aegean Miles&Bonus.

Det beste er kanskje å holde seg trofast til Egyptairs egne flights når man skal fly long-houl selv om reisen blir litt lang noen ganger. Egyptair Plus lar deg tjene 200% på Businessclass + ekstra 20% ved Silver, 30% ved Gold og 40% ved Platinum på Egyptairs egne flights. Det virker kanskje litt tøysete å benytte Cairo som hub for flyturer til N.Amerika og Asia, men hvis man har veldig lyst på Lifetime Platinum bør man jo ha i bakhodet at kortet først og fremst blir respektert på Egyptairs hovedflyplass hjemme i Egypt (hvis vi ser bort fra standard fordeler med *G).

Hvis jeg ikke husker feil lanserte Egyptair Platinum-kortet i 2009 og i forkant (2008) av denne lanseringen ble det skrevet kort på nettsidene til Egyptair om hva slags fordeler man så for seg å tillegge Platinum. Man kunne lese at "Limousine and transfer service(from/to home Airport worldwide)" skulle være en av fordelene man fikk. I dag er den linjen borte men kanskje fordelen fortsatt er der?
Dere kan lese dette selv gjennom en arkivert side på archive.org
 
Toppen