Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Går det verkligen att koppla ihop biljetter på det viset eller blir det bara en textnotering som med stor sannolikhet missas om något händer (och sen får man läsa att SAS gjort ett dålig jobb för att de låter barn flyga själva...).
Vad jag hört ska det gå att göra, dvs ha olika biljetter för vuxen och barn som reser tillsammans utan att barnet ska ha en ledsagare. Har som sagt inte testat detta själv så det är bara utifrån vad jag hört. Och det går defintivt att koppla ihop biljetter mer än att bara göra en textnotering i en bokning.
 
Går det verkligen att koppla ihop biljetter på det viset eller blir det bara en textnotering som med stor sannolikhet missas om något händer (och sen får man läsa att SAS gjort ett dålig jobb för att de låter barn flyga själva...).
Jag bokade tre separata biljetter; en för mig själv (cash) samt mina två barn (award med poäng från sina respektive konton). Tre olika bokningsnummer men som ändå var ihopkopplade internt så de såg att de inte reste ensamma. I detta fall SAS inrikes, feb 2018. Mycket knappande för agenten men det gick
 

Mr Basic

Medlem
2 vuxna och 2 st mellan 2-12. Men vi kommer bara ha poäng för en samt 4-2-1 voucher dvs för 2. Men vill kunna boka med barnen på samma resa.
Ok. Här kommer ett förslag på möjlig bokning/lösning.
1. För över 70k poäng från morsan till ditt konto (kostnad 3500kr)
2. Boka 2st bokningar, award-enkelbiljetter med Star Alliance ARN-DXB-HKG, 1 vuxen och 1 barn per bokning (60% av poängpriset x2 = 168k poäng samt 2x voucher). Ni kan ha stopover i Dubai och sedan Hong Kong.
3. Din morsa bokar enkelbiljetter åt er alla fyra med SAS HKG-ARN (60% av poängpriset samt 50% barnrabatt = 180k poäng för alla fyra).
Ovanstående handlar om business (och det kan bli väldigt svårt att hitta awardbiljetter).
Eventuellt har jag gjort en gigantisk tankevurpa, isf får ngn mer än gärna påpeka detta o_O
 

B77W

Medlem
Hallå bästa BC!

Fick hem min 2-4-1 voucher för ett par veckor sedan och ska nu börja scouta lite på en första bonusresa. För stunden finns cirka 260.000 EB poäng tillgängliga och har siktet på att ta med frugan och vår dotter till Australien antingen nu till våren 2019 eller något senare. Exakta datum spelar ingen jättestor roll men omkring mitten mars till början april cirkus.

Min frågor är:

1) Hur kan jag någonstans se tillgänglighet för vissa datum hos Singapore Airlines i antingen Business eller First? Hade varit kanon att utgå från någon form av tabell där man kan se tlllgänglighet.

2) Har letat igenom nätet för att försöka hitta ungefärlig kostnad i EB poäng för en resa i antingen C eller F. Någon som kan guida mig tack?

3) Har man någon som helst fördel som EBD när man reser med Star Alliance partners, i detta fallet Singapore Airlines, i form av tillgängligheten på bonusresor eller rör det endast SAS flighter?

4) Är det smidigt att boka via telefon med de i Tallinn eller är det meckigt? Skulle man i princip kunna ställa fråga nr 1 till dom att det inte spelar någon roll exakt avresa etc, och de presenterar förslag?

5) Har en liten dotter på några månader. Vouchern rör ju två personer. Kan man ändå boka detta via Tallinn och betala för henne separat på något smidigt sätt?

TUSEN TUSEN TACK på förhand!
 

palmen

Moderator
2. Boka 2st bokningar, award-enkelbiljetter med Star Alliance ARN-DXB-HKG, 1 vuxen och 1 barn per bokning (60% av poängpriset x2 = 168k poäng samt 2x voucher). Ni kan ha stopover i Dubai och sedan Hong Kong.
Hur hade du tänkt få ihop detta? Man får inte ha en stoppover på en enkel award.
Det är ju inget star alliance bolag som flyger ARN-DXB och mig veterligen inga som flyger DXB-HKG heller.
 

palmen

Moderator
1) Hur kan jag någonstans se tillgänglighet för vissa datum hos Singapore Airlines i antingen Business eller First? Hade varit kanon att utgå från någon form av tabell där man kan se tlllgänglighet.
Det kan du tyvärr inte för First, för business borde du kunna se det på SAS nya award-sökning som släpptes i dagarna.

2) Har letat igenom nätet för att försöka hitta ungefärlig kostnad i EuroBonus poäng för en resa i antingen C eller F. Någon som kan guida mig tack?
Det finns på SAS hemsida där du kan hitta award-matrisen, jag brukar googla "sas award chart" för att hitta den, men man borde lägga den som bookmark. Välj star alliance "fliken" för info
Poängtabeller | SAS

3) Har man någon som helst fördel som EBD när man reser med Star Alliance partners, i detta fallet Singapore Airlines, i form av tillgängligheten på bonusresor eller rör det endast SAS flighter?
Inte vad det gäller tillgänglighet, men väl ombord kan du få lite fördelar och om shit hits the fan så är det bra att ha status då dessa brukar prioriteras vid ombokning. Åkte själv med Thai BKK-HKG för en vecka sedan i business på award och hade EBD inlagt. Det blev planbyte till ett plan som hade First-kabin ombord och vi var 5 pers som placerades där och är rätt övertygade om att vi alla var Star Alliance Gold eller högre och att det inte var en slump.

4) Är det smidigt att boka via telefon med de i Tallinn eller är det meckigt? Skulle man i princip kunna ställa fråga nr 1 till dom att det inte spelar någon roll exakt avresa etc, och de presenterar förslag?
Det är väldigt enkelt, framförallt om man förberett sig innan och tittat upp vilka flighter man vill åka och vet att tillgänglighet finns.
Du kan självklart säga att du vill åka till Sydney i maj nästa år och se vad de får fram för alternativ, dock är det inte säkert att de hittar de bästa alternativen men något borde de få fram i alla fall.

5) Har en liten dotter på några månader. Vouchern rör ju två personer. Kan man ändå boka detta via Tallinn och betala för henne separat på något smidigt sätt?
Infant (barn under 2) går att lägga till på bokningar och bara betala lite skatter, de behöver inte finnas award-plats för dom. Ska de ha eget säte krävs det dock en award-stol även för barnet och ni behöver betala poäng för barnet också.
 

Mr Basic

Medlem
Hur hade du tänkt få ihop detta? Man får inte ha en stoppover på en enkel award.
Det är ju inget star alliance bolag som flyger ARN-DXB och mig veterligen inga som flyger DXB-HKG heller.
Helt rätt och solklar tankevurpa. Men borde man inte kunna flyga open jaw ARN-XXX-DXB (stopover) -XXX-HKG? Blir iofs helt andra poäng då (280k samt 2 voucher).
 

B77W

Medlem
Det kan du tyvärr inte för First, för business borde du kunna se det på SAS nya award-sökning som släpptes i dagarna.


Det finns på SAS hemsida där du kan hitta award-matrisen, jag brukar googla "sas award chart" för att hitta den, men man borde lägga den som bookmark. Välj star alliance "fliken" för info
Poängtabeller | SAS


Inte vad det gäller tillgänglighet, men väl ombord kan du få lite fördelar och om shit hits the fan så är det bra att ha status då dessa brukar prioriteras vid ombokning. Åkte själv med Thai BKK-HKG för en vecka sedan i business på award och hade EBD inlagt. Det blev planbyte till ett plan som hade First-kabin ombord och vi var 5 pers som placerades där och är rätt övertygade om att vi alla var Star Alliance Gold eller högre och att det inte var en slump.


Det är väldigt enkelt, framförallt om man förberett sig innan och tittat upp vilka flighter man vill åka och vet att tillgänglighet finns.
Du kan självklart säga att du vill åka till Sydney i maj nästa år och se vad de får fram för alternativ, dock är det inte säkert att de hittar de bästa alternativen men något borde de få fram i alla fall.


Infant (barn under 2) går att lägga till på bokningar och bara betala lite skatter, de behöver inte finnas award-plats för dom. Ska de ha eget säte krävs det dock en award-stol även för barnet och ni behöver betala poäng för barnet också.



Tackar ödmjukast Palmen! Ska kika på detta omedelbart :)
 

palmen

Moderator
Helt rätt och solklar tankevurpa. Men borde man inte kunna flyga open jaw ARN-XXX-DXB (stopover) -XXX-HKG? Blir iofs helt andra poäng då (280k samt 2 voucher).
Då blir Dubai destination och manmåste boka en tur och retur som open jaw, inte säkert att de godkänner detta då själva käken blir större än vad någon av sträckorna är (det har inte gått tidigare). Vill man ha stoppover på vägen så är det troligtvis två biljetter som gäller eller att köpa för cash.
 

B77W

Medlem
Det kan du tyvärr inte för First, för business borde du kunna se det på SAS nya award-sökning som släpptes i dagarna.


Det finns på SAS hemsida där du kan hitta award-matrisen, jag brukar googla "sas award chart" för att hitta den, men man borde lägga den som bookmark. Välj star alliance "fliken" för info
Poängtabeller | SAS


Inte vad det gäller tillgänglighet, men väl ombord kan du få lite fördelar och om shit hits the fan så är det bra att ha status då dessa brukar prioriteras vid ombokning. Åkte själv med Thai BKK-HKG för en vecka sedan i business på award och hade EBD inlagt. Det blev planbyte till ett plan som hade First-kabin ombord och vi var 5 pers som placerades där och är rätt övertygade om att vi alla var Star Alliance Gold eller högre och att det inte var en slump.


Det är väldigt enkelt, framförallt om man förberett sig innan och tittat upp vilka flighter man vill åka och vet att tillgänglighet finns.
Du kan självklart säga att du vill åka till Sydney i maj nästa år och se vad de får fram för alternativ, dock är det inte säkert att de hittar de bästa alternativen men något borde de få fram i alla fall.


Infant (barn under 2) går att lägga till på bokningar och bara betala lite skatter, de behöver inte finnas award-plats för dom. Ska de ha eget säte krävs det dock en award-stol även för barnet och ni behöver betala poäng för barnet också.


En fråga till där Palmen eftersom du uppenbarligen har bra koll :) Ser att det finns awards lite här o där men har du någon erfarenhet av att flyga A350-900 eller A380-800 med Singapore? Med tanke på att 350:n är nyare i flottan betyder det att du rekommenderar den före A380 som generellt har några år på nacken? Jag utgår från kriteriet komfort/freshness enbart :D Tack!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen