Senaste nytt

Ethiopian Airlines och Boeing 787 Dreamliner

Olle A

Medlem
Hoppas nu att deras tidsschema håller. Är bokad på ET 809 ADD-JNB den 14/9 och ET 808 JNB-ADD den 16/9, i economy visserligen, och det vore ju häftigt om det blir 787 som beräknat.
 

Dr. Miles

Expert
Uppdatering av Ethiopian Airlines B787 operation

Airlineroute.net skrev:
Addis Ababa – Frankfurt eff 01JUL13 Boeing 787 operates daily, previously scheduled from 16JUN13
Addis Ababa – London Heathrow eff 01JUL13 Boeing 787 operates 6 weekly, previously scheduled from 16JUN13
Addis Ababa – Mumbai Boeing 787 operating until 30JUN13 (BOM until 01JUL13), 767 operating from 01JUL13
Addis Ababa – Washington Dulles Boeing 787 operating service extended till 24JUN13 (25JUN13 from IAD)

Following planned Boeing 787 operation remains unchanged:
Addis Ababa – Dubai Up to 2 daily flights
Addis Ababa – Harare – Lusaka – Addis Ababa ET873 3 weekly
Addis Ababa – Lusaka – Harare – Addis Ababa ET883 4 weekly
Addis Ababa – Toronto 2 weekly until 16JUN13, 1 weekly from 19JUN13

Ethiopian Airlines is also scheduling one-off Boeing 787 service on following routes:
Addis Ababa – Abuja 31MAY13
Addis Ababa – Nairobi – Bujumbura 18MAY13 / 20MAY13

As a result of further changes to planned Boeing 787 operation, following ET service is also affected:
Addis Ababa – Lagos Boeing 767-300ER replaces 777-200LR on daily basis until 30JUN13 inclusive
Källa: Ethiopian Airlines Boeing 787 May/June 2013 Operation Changes as of 17MAY13 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates
 

Jonas C

Medlem
Intressant att man numera flyger B787 till DXB på bägge flygningar. Skulle vara kul att göra ett nytt försök, men jag är nog inte så sugen på att flyga B737 till ARN igen… Om inte man möjligtvis kan routa DXB-ADD-FRA-ARN på LifeMiles Award, då blir det helt klart attraktivt :)
 

Palazzi

Medlem
Inte 100% on topic, men troligen av intresse: F.r.o.m. 17:e Juni försvinner det tekniska stoppet i Cairo på sygående flyg mellan ARN och ADD. Det blir direktflyg med en B757.... Det är ju tyvärr inte det modernaste planet, men skönt att slippa stoppet i CAI.

Med tanke på 757:ans ålder och de beställningar Ethiopian har lagt kan vi kanske snart vänta oss lite trevligare flygupplevelser när det gäller hårdvara :)
 

Jonas C

Medlem
Med tanke på 757:ans ålder och de beställningar Ethiopian har lagt kan vi kanske snart vänta oss lite trevligare flygupplevelser när det gäller hårdvara :)

Hårdvaran i C på SkyInterior 737:an som går på rutten nu är helt katastrof. Ingen som helst recline i stolen (trots att utrymmet tillåter), dåligt stöd för svanken och ett benstöd som är byggt för folk under 1.70. Komforten motsvarar nog mer en Premium Economy produkt än Business.

Skulle dock hellre se att de konfigurerade några 737:eek:r i long haul utförande med lie-flat stolar i C och AVOD i Economy.
 

Svante

Medlem
Kanon för min del, även om de kunde flyttat datumet 2 dgr bakåt:) Flyger tillbaka ABV-ARN den 15/6...Men det får bli till nästa resa istället. Viktigare just nu (för min del) är att de håller det utlovade och att jag få chansen att pröva Dreamlinern nu på fredag mellan ADD-ABV.

I övrigt instämmer jag ang 737an, inte så kul. Men har man ett bra handbaggae att ställa framför sig och ha fötterna på, så är det inte fy skam. Och mjukvaran är så pass bra emm att det i slutändan är ok då:)

Men ska bli kul att pröva 757an. Om jag bara får möjligheten till Dreamlinern nu på fredag och sedan 757an i höst så kan jag skyta med att ha flygit samtliga modeller som ET använder sig av:)
 

Svante

Medlem
Kan för övrigt säga att senaste resan ner till ADD mot ABV, var en icke-skyinterior 737a. Den stolen var banne mig skönare och gick att fälla längre än Skyinterior-737an...
Imorgon kväll får vi se vad det blir:)
 
Toppen