Senaste nytt

Råd till en amatör??

wenne87

Medlem
Hej!

Hur och vart bokar man så man kan få in alla dessa omvägar som folk verkar boka? Knappast de vanliga nätresebyråerna.
Jag menar, ARN-CPH via halva europa och liknande? Vart sitter ni och kalkylerar allt detta?

// Per
 

Senator

Moderator
Om jag skall boka LH gruppen inom Europa och/eller Star Alliance Joint Venture till Nordamerika använder jag lufthansa.se med multisegment funktion, samt alternativ "Lufthansa Group". Gäller dock max 6 segment, som är samma som Expedia.se

Ibland ringer jag United (f.d. Continental) på deras lokal nummer om jag har en komplex Nordamerika bokning med flera bolag. Dom har aldrig tagit en bokningsavgift av mig...

För AA/BA/IB joint venture kan både AA hemsida för Sverige:
Airline Tickets and Airline Reservations from American Airlines | AA.com
eller BA:
British Airways - Flyg- och semesterresor - ba.com
användas
 
Om du fixar en multi-segment via ITA Matrix så kan de flesta nätresebyråer göra den bokningen så länge du lämnar IATA uppgifterna till dom. De lär dock ta en avgift på 150-200 kronor, men det kan det vara värt.
 

Mark

Medlem
Expedia.se och deras multisegment funktion ("flera resmål") brukar funka för mig.

Jag är en frekvent flygare och EBG, men total amatör vad gäller att "trixa" med rutterna för att maximera poängintjäning. Vore därför fantastiskt om du (eller någon annan) kan ge ett konkret exempel på hur man t.ex. flyger en så billig biljett som möjligt som ger så mkt bonuspoäng som möjligt på valfri sträcka från ARN, dvs hur gör man t.ex en effektiv "milage run" under en helg?
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Jag är en frekvent flygare och EBG, men total amatör vad gäller att "trixa" med rutterna för att maximera poängintjäning. Vore därför fantastiskt om du (eller någon annan) kan ge ett konkret exempel på hur man t.ex. flyger en så billig biljett som möjligt som ger så mkt bonuspoäng som möjligt på valfri sträcka från ARN, dvs hur gör man t.ex en effektiv "milage run" under en helg?

Jag är intresserad av motsvarande men med vinklingen så mycket flyg som möjligt och helt utan fokus på poängen.
 

Senator

Moderator
Mark och Stefan62, det finns en hel rad trådar om detta här inne. Det kommer jo helt bero på vilket program man vill tjäna poäng till; det är t.ex. stor skillnad på en SAS Eurobonus medlem och en LH Miles & More medlem, eller BA Executive Club kontra Finnair Club medlem. Så det är första frågan.

Sen är det jo numera så att t.ex. SAS handlar allt om segment då man tjänar 100% på även billiga biljetter medan på BA handlar det om Tier Points och då är det C eller F som gäller, även så på Lufthansa Miles & More. Finnair samt Flying Blue kan jag för lite om att kommentera.

Frågan blir vad man vill uppnå:
Poäng/Miles
Tier Points
Segment

Mitt tips är att använda ITA Matrix sen ringa det bolag man har flest segment med. Köper man biljetter för över 5,000kt gör det väl inget att betala 250k i avgift.

Jag kommer själv köra någon TP och Mileage run till vintern. Om jag skall behålla mitt Miles & More Senator kort samt BA Gold och Hilton Honor Diamond VIP blir det några extra resor under 2013 för att behålla detta då mina uppdrag fram till sommaren 2013 har lite resor. Så här är min tanke för en helg:

Fredag ARN-HEL med Finnar i Y
Fredag ARN-LHR med BA i C
Lördag LHR-GVA-VIE-ZRH-NCE/PMI/ATH/MXP Swiss i C
Söndag NCE/PMI/ATH/MXP-ZRH-VIE-GVA-LHR Swiss i C
Söndag LHR-HEL BA i C
Måndag HEL-ARN med Finnair i Y

Intjäning BA
Finnair 2 x 10TP = 20 TP, ca 1,000kr
BA 2 x 80TP = 3,300kr

Intjäning Miles & More
Bokar ovan 8 segment i D för ca 6,000kr
8 x 2,500 = 20,000 Miles & More miles som Senator
 

Mark

Medlem
Tack Senator för att du tar dig tid att ge goda råd och exempel! Det uppskattas mkt! Jag har även plöjt igenom forumet och de andra trådarna med många bra tips.

Jag är EBG sen många år, dvs medl i SAS Eurobonus, så för mig handlar det primärt om poäng/miles, dels för att behålla status och dels för att kunna nyttja dem till awards.

Två följdfrågor;

1. Är det skillnad i förmånerna att vara EBG eller motsvarande i LHs MM-program? Finns det anledning att överväga att byta eller rent av vara med i båda samtidigt?

2. Om man är med i både EB och MM och har låt säga en flygning ARN-FRA-JFK där SAS flyger första leggen och LH andra, kan man då få bonuspoängen delade så att SK-flightens poäng kommer till EB och resp för LH-flightens till MM?
 

agehall

Medlem
1. Är det skillnad i förmånerna att vara EBG eller motsvarande i LHs MM-program? Finns det anledning att överväga att byta eller rent av vara med i båda samtidigt?

Ja och ja. Anledningarna till varför man vill göra detta kan dock vara många och olika för olika personer, så det är inget man generellt kan säga varför. Det finns dock ingen anledning att INTE gå med i flera program.

Jag råder dig att läsa lite mer i trådar som redan finns här så kommer du nog att få en bild av de olika anledningar som finns och förstå om det verkar vettigt för dig att använda flera program.

2. Om man är med i både EB och MM och har låt säga en flygning ARN-FRA-JFK där SAS flyger första leggen och LH andra, kan man då få bonuspoängen delade så att SK-flightens poäng kommer till EB och resp för LH-flightens till MM?

Ja.
 
Toppen