Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jönsson

Medlem
@Taggen AirFrance betalar väl aldrig ut i första omgången utan nekar regelmässigt allt och alla?! I andra rundan kan man ha viss framgång men de håller fortfarande tight i slantarna. Tar man sedan, för exakt samma ärende, hjälp av exempelvis Airhelp så lägger de sig platt och pengen kommer in på kontot inom någon vecka. En smula tröttsamt...
Air France beter sig som typiska fransmän gör i förhandlingar i största allmänhet.

Eller så är jag fördomsfull.
 

Taggen

Medlem
@Taggen AirFrance betalar väl aldrig ut i första omgången utan nekar regelmässigt allt och alla?! I andra rundan kan man ha viss framgång men de håller fortfarande tight i slantarna. Tar man sedan, för exakt samma ärende, hjälp av exempelvis Airhelp så lägger de sig platt och pengen kommer in på kontot inom någon vecka. En smula tröttsamt...

Bra, skall tipsa om han får problem. Intressant beteende men jag antar att de kalkylerat att om vi sinkar och nekar så kommer vi undan då kunden ger upp men om någon hotar att på riktigt gå till domstol så är kostnaden lägre att betala ut än om vi förlorar då vi vet att vi har fel. Genomslaget är väl inte så stort än så kundbortfallet pga av detta beteende är försumbart.
 
Blev ute för att en kabinpersonal på den SAS-charter jag flög hastigt blev sjuk och det medförde att planet endast kunde flyga vidare med 150 pax enligt reglemente vilket medförde att man behövde ex antal frivilliga till att stiga av planet. Jag ställde upp som frivillig.
För detta erbjöds vi 400 € i resecheckar, biltransfer till en annan flygplats och ombokning till ny flight, hotellnatt, middag och hemresa nästa dag. 24 timmar försenat till slutdestination.

Kan man utöver resecheckar också hävda en EU 261/2004?
 

fcx

Medlem
Blev ute för att en kabinpersonal på den SAS-charter jag flög hastigt blev sjuk och det medförde att planet endast kunde flyga vidare med 150 pax enligt reglemente vilket medförde att man behövde ex antal frivilliga till att stiga av planet. Jag ställde upp som frivillig.
För detta erbjöds vi 400 € i resecheckar, biltransfer till en annan flygplats och ombokning till ny flight, hotellnatt, middag och hemresa nästa dag. 24 timmar försenat till slutdestination.

Kan man utöver resecheckar också hävda en EU 261/2004?

Nu är jag milt OT här, men viss gäller reglerna om hur mycket kabinpersonal det ska vara ombord baserat på antalet fysiska stolar ombord på planet, och inte på hur många passagerare som faktiskt är ombord?
 

palmen

Moderator
Nu är jag milt OT här, men viss gäller reglerna om hur mycket kabinpersonal det ska vara ombord baserat på antalet fysiska stolar ombord på planet, och inte på hur många passagerare som faktiskt är ombord?
Nej det gäller mig veterligen på antal passagerare. Har ju dock inte stenkoll på detta så kan ha fel.
 

Swedestar

Medlem
Nu är jag milt OT här, men viss gäller reglerna om hur mycket kabinpersonal det ska vara ombord baserat på antalet fysiska stolar ombord på planet, och inte på hur många passagerare som faktiskt är ombord?

Det stämmer men under vissa förutsättningar kan man man göra undantag från detta. Varierar lite mellan bolagen men om man t.ex. är på utestation (där man inte kan skaffa fram en ersättare) så kan man reducera antalet passagerare och utföra flygningen ändå.
1 kabinpersonal per 50 pax är vad som gäller oavsett.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Agö

Medlem
Bra, skall tipsa om han får problem. Intressant beteende men jag antar att de kalkylerat att om vi sinkar och nekar så kommer vi undan då kunden ger upp men om någon hotar att på riktigt gå till domstol så är kostnaden lägre att betala ut än om vi förlorar då vi vet att vi har fel. Genomslaget är väl inte så stort än så kundbortfallet pga av detta beteende är försumbart.
Så enkelt som att bara hota är det nog inte.
 
Toppen