Senaste nytt

Amex Elite - riskabelt att vänta med poängen?

Juraj

Medlem
Efter cirka 4 år av mitt medvetna resande, har min fru bestämt sig för att hon vill ha eget Guldkort :). Med hennes planerade resor för nästa 12 månader kommer hon hamna på dryga 30 000 statuspoäng och behöver därmed fylla på med Amex Elite och dess 20 000 statuspoäng. Ska man då ansöka om kortet direkt? Jag tycker att hon ska vänta ifall några oplanerade resor dyker upp och fylla på sedan om behovet kvarstår. Eller finns det några risker med att vänta?
 

Berglund

Medlem
I princip inga risker med att vänta dock vill du inte söka kortet alldeles för nära slutet på ditt Eurobonusår. Detta då poängen kan flyttas fram och tillbaka någon eller några veckor från ett år till ett annat. Det är en onödig risk att utsätta sig för då vare sig Amex eller SAS hjälper till att flytta statuspoäng som av någon anledning hamnat på fel år.
 

palmen

Moderator
Nu framgår det inte när perioden går ut för eurobonusåret. Men jag skulle vänta till jag hade 25k baspoäng så man blir guld direkt. Dock senast 2 månader innan eurobonusåret slutar.
Om det är lång tid kvar kan man självklart vänta in eventuella resor som kommer men i vilket fall se till att kortet skaffas 2 månader innan eurobonusårets slut för att vara säker på att poängen kommer på rätt år.
 

Berglund

Medlem
@Juraj nu skriver du ju inte när hennes Eurobonusår börjar och slutar men du skriver
"Med hennes planerade resor för nästa 12 månader kommer hon hamna på dryga 30 000 statuspoäng"
Det väljer jag att tolka som att hennes Eurobonusår precis har börjat, nu i juli eller möjligen kommer att börja nu i augusti.

Utifrån det resonemanget, att hennes period precis har börjat, så kan hon även överväga ett SAS Eurobonus Mastercard Premium. Kortet kostar 1495 kronor per år och använder du det till minst ett inköp i månaden så får du nästkommande månad 1000 statuspoäng som hjälper upp din status hos SAS, utöver dessa statuspoäng får du också 15 SAS Eurobonusextrapoäng per 100 kronor spenderade på kortet, samt tillgång till det SAS och SEB Kort som ger ut kortet kallar "FlyPremium" som låter kortinnehavaren boka poängresor i Plus eller rent av Businesskabinen men endast betala poängpriset för SAS Go.

Om hon beräknas få "dryga 30 000 statuspoäng" och vi antar att hela eller större delen av hennes Eurobonusår är kvar, då kan hon för en mindre peng än vad SAS American Express Elitekortet kostar trots allt få någonstans mellan 10-12 000 statuspoäng genom Mastercard och därigenom möjligtvis komma undan lite billigare. Det skulle visserligen göra att hon kommer in en smula kort, säg 30 000 + 11 000 = 41 000 poäng, då krävs det visserligen någon resa till eller att hon budar via Plusgrade på någon befintlig resa så att hon skulle få lite fler baspoäng genom att flyga i Plus alternativt Business och då är hon hemma.
 

Juraj

Medlem
Ja, din tolkning stämmer, hennes Eurobonus år har precis börjat. Jag har också funderat på Mastercard Premium som alternativ, men i och med att risken finns att hon kommer in kort och att jag inte än lyckades övertala henne att göra en Mileage run än, hade vi valt att att ta det dyrare men säkra alternativet. Men tack för förslaget iallafall!

Synd att poängen trillar in månadsvis med Mastercard Premium och inte på en gång som med Amex Elite, för då hade man kunnat vänta till cirka 10 månader in på hennes Eurobonusår och välja kort då. Men som det är nu, så måste man välja Mastercard Permium på en gång, det blir för sent annars.
 
Last edited:
Hur funkar det med de 20000 Elite poängen andra, och efterkommande, kalenderår kommer dom in i januari varje år eller kommer dom 12 månader efter man fick dom första gången ? Lite tråkigt att få 40000 p i en och samma EB period, min period t.ex. startade nu i juli och jag tänkte nog ta och skaffa ett elite. Jag har MC premium och 24000 poäng som kommer in från uppkommande resor den här perioden
 

Berglund

Medlem
Skaffar du Amex Elite nu i juli så kommer poängen nästa år "omkring" den här tidpunkten. Därför bör man ALDRIG skaffa kortet precis innan utgången av ens Eurobonusår eftersom det då just kan uppstå sådan oönskad effekt som att få 40 000 statuspoäng ett år och inga poäng ett annat år. Poängen kan flyttas någon eller någon vecka framåt eller bakåt från ett år till ett annat. Har ditt Eurobonusår precis börjat tycker jag nog gott att du, för att få poängen rätt även i framtiden, nog bör lugna dig till i alla fall en vecka eller två in i augusti innan du ansöker om Amex Elite.
 

palmen

Moderator
Hur funkar det med de 20000 Elite poängen andra, och efterkommande, kalenderår kommer dom in i januari varje år eller kommer dom 12 månader efter man fick dom första gången ? Lite tråkigt att få 40000 p i en och samma EB period, min period t.ex. startade nu i juli och jag tänkte nog ta och skaffa ett elite. Jag har MC premium och 24000 poäng som kommer in från uppkommande resor den här perioden
Poängen kommer oftast 11-13 månader från när du skaffade kortet första gången. Det är därför man inte ska skaffa kortet precis i anslutning till sitt medlemsår på eurobonus.

Exempel:
2018 skaffar du kortet 1 augusti.
2019 kommer poängen under juli/augusti
2020 kommer poängen under juli/augusti
Osv

Har man då ett eurobonusåret som börjar 1a augusti kan det bli problem då du inte vet exakt när poängen kommer, kan skifta några veckor fram och tillbaka.
 
Toppen