Senaste nytt

Guide till hur man smartast spenderar BA Miles

Concorde

Founding Member
Regel nummer 1: Att bränna miles på Economy (Traveller kabinerna) är sämst valuta. Anledningen är att skatter och avgifter måste betalas. Mellan Stockholm och London ligger det på runt en tusenlapp. Är man ute i god tid kan en retur i Traveller betald endast med pengar fås för under 1500 SEK.
15 000 miles för att spara 500 kronor är alltså en väldigt dålig deal.

Samma princip gäller för lång distans. Stockholm - Nordamerika/Afrika/Karibien/Södra Asien kostar 60 000 miles retur med skatter från ca. 2600SEK. Vid rea kan man köpa ARN - JFK för ca. 4000SEK. Du sparar alltså 1600 kronor för 60 000 miles. Igen, det är inte en bra deal.

Regel nummer 2: Bäst valuta får man genom att göra en uppgradering från World Traveller Plus (Premium Economy) till Club World (lång distans business). En WT+ biljett mellan Stockholm och JFK kostar ordinarie pris ca 11000SEK. Vid rea kan man få dom för under 8000SEK. En retur i business kostar idag 18700SEK. Här kan man välja att köpa WT+ för pengar, dvs 11000SEK och kasta in 30 000 miles och uppgradera till Business.
Slår man till på en rea har man gjort ett kap. Lägg till att du dessutom tjänar in miles på resan eftersom du betalt för World Traveller Plus. Ett silver kort tjänar in ca. 18 000 miles i ovan exempel. M.a.o har uppgradering kostat 12 000 miles!

Regel nummer 3: 2-4-1 kupongen (two for one). BA har i samarbete med Entercard Sverige ett visa kort. Spenderar man 200.000SEK under ett medlemsår ger BA ut en voucher (kupong) som ger dig en gratis bonusbiljett för en andra resande, obegränsat över hela BA nätverket.
Exempel:
2 personer till London i Economy kostar alltså 15 000 miles istället för 30 000 miles.
2 personer i Business till New York kostar 120 000 miles istället för 240 000 miles.
2 personer i Första klass till Kapstaden kostar 180 000 miles istället för 360 000 miles.
2 personer i Business till Sydney kostar 220 000 miles istället för 440 000 miles.

Skatter och avgifter betalas för två.
Ju högre kabin man väljer desto mer valuta för milesen alltså. Samma gäller för destinationen, vilket leder oss till nästa regel.

Regel nummer 4: lär dig zonerna. BA har delat in världen i zoner. Exempel; Dubai är en 6-7 timmars flygeresa från LHR, det är även JFK. Dubai hamnar dock i en annan zon som gör det billigare med miles till Dubai jämfört med JFK. Ett annat exempel är Europa Zon1. För oss Svenskar kostar det samma miles att flyga till London som att flyga till Paris.

Regel nummer 5: Egentligen inte specifikt för Miles bokningar. Använd Stop Over regeln till din fördel. Byten i London är ju ofrånkomliga. BA tillåter 24 timmars transfer i London utan extra kostnad. Alltså är det inte dumt att planera flighterna så att man får ett dygn i London! Med upp till 7 flighter dagligen från Arlanda kan man få till fiffiga lösningar. Det tar 20 minuter till London från Heathrow Terminal 5 med Expresståget. Undertecknad har gjort detta massvis med gånger.


Guiden är ett pågende arbete och vi lägger till efterhand. Frågor är självklart välkomna.
 

Dr. Miles

Expert
Jag håller med i princip.

Men vissa partner flygbolag tar inte bränsletillägg på inrikesflyg för bonusresor med BA miles.
AA, LA(med LANPeru, LANEquador och LANArgentina) och JL.

Case 1: Inom Sydamerika(Equador/Brasilien och söderut) är det 12500 miles per enkel i ekonomi, 25000 miles per enkel i Business. Ingen bränsletillägg här.

Case 2: Inrikesbiljett i Japan är ganska dyra. Dessutom om du byter flighter, får du betala A->B + B->C priser.
HND-OKA enkel kostar ca 3000 SEK. Om man får det för 7500 miles är det visst bra värde.

En annan extra fördel för de som bor i Japan:
Japan Airlines(JL) släpper inte ut inrikes award seat förran 2 månader före avgångsdatum. (undantag för anslutining till intl flyg)
Alltså idag är 2011-04-28, så kan du boka bara fram till 2011-06-28.

Men med BA miles kan man boka upp till 330 dagar framåt från bokningsdatumet. Vilket är stor fördel om man vill boka inrikesflyg som infaller i japanska högsäsong(nyår, guldveckan i början av maj, sommarlov i aug). Då säljer de INTE rabatterad biljett alls!

Tillägg:
Enligt BAEC websida,
"Redemptions on Japanese domestic flights may only be booked two months from the date of return flight and only in the economy cabin. This restriction does not apply to domestic flights booked in conjunction with international flights."
Men jag vet att det går att boka även om det är längre än 2 månader. Det kan man göra på ba.com.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Tack för ditt svar AHO. Guiden är som tidigare nämnt work in progress. Vi kommer lägga till en sektion/regel för Partner Awards och lär använda din info om det går bra. CX är ju ett annat OneWorld bolag som man fördelaktigt bränner BA miles på :)
 

lisen

Ny medlem
Hej,

Nytillkommen medlem här och försöker lära mig av dom bästa :) . Jag ska resa med min familj till Colombia i höst och vi har poäng med BA som vi tänkte använda inom Sydamerika. Om man använder sina BA poäng på LAN, betalar man LANs YQ då? Eller kommer BA komma på någon extra avgift?

--Lisen
 

Concorde

Founding Member
Hej och välkommen!

Osäker men ska kolla upp. YQ styrs av var man börjar sin award resa.
 

Dr. Miles

Expert
Jag ska resa med min familj till Colombia i höst och vi har poäng med BA som vi tänkte använda inom Sydamerika.

Colombia tillhör i Central Amerika i BAECs tabell.
Spend BA Miles on partner airlines - British Airways

Caribbean/Central America/Hawaii:
Antigua, Bahamas, Barbados, Cayman Islands, Colombia, Grenada, Hawaii, Jamaica, Mexico, St.Lucia, Trinidad and Tobago, Venezuela

South America:
Argentina, Bolivia, Brazil, Chile, Ecuador, Paraguay, Peru, Uruguay

Du kan tänka så att deras definition av Sydamerika är Equador/Brasilien och söderut.

Om man använder sina BA poäng på LAN, betalar man LANs YQ då? Eller kommer BA komma på någon extra avgift?

Än så länge behöver du inte betala YQ på bonusresa med LAN grupp.
Men vissa Sydamerikanska länder tar andra udda skatter.
T ex: Quito(UIO) -> Buenos Aires(EZE) enkel kostar skatterna totalt 995 SEK varav 726 SEK är "Equador Government Transportation Tax".
Medans EZE -> UIO enkel kostar skatterna totalt 258 SEK.

Det är viktigt att planera om VAR du börjar din resa.
 

lisen

Ny medlem
Tack för informationen. Om Colombia tillhör Centralamerica får vi kanske hitta ett nytt resemål. Min man utnyttjade LH's misstag CPH-BOG som var postat på FT. Det är upp till mig att utforska möjligheten till en vidare destination. Vi har +100k på BA och/eller 100k på M&M.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Extremt intressant. Min fru vill åka till Machu Picchu en gång och din kalkyl visar att man även kan klämma in Påskön. Om jag dessutom utnyttjar mina AA-miles så betlar jag bara lite fler poäng, jämfört med att använda BA-mlien för en business med Iberia.
 
Toppen