Senaste nytt

Vad händer med reseförsäkring för framtida resa om kreditkort sägs upp?

Malm

Medlem
Hej,

Jag har använt min 2-4-1 voucher och betalade skatterna/avgifterna med mitt Amex-premium kort. Nu när jag förbrukat mina poäng tänkte istället fokusera på att lägga spendering hos min flickvän.

Min fråga gäller vad som händer med reseförsäkringen för den framtida resan? Försvinner den vid uppsägning av kortet? Måste jag låta kortet vila tills vi kommit hem från resan för att fortsatt vara försäkrad?

Tacksam för svar!
 

palmen

Moderator
Mig veterligen måste du ha aktuellt kort vid resan för att få försäkringen. Någon som har koll får gärna bekräfta eller dementera detta.
 

Berglund

Medlem
@palmen har rätt.
Har du betalat resan med SAS Amex Premium behöver du behålla det kortet ELLER uppgradera till ett bättre kort
(där SAS Amex Elite och Amex Platinum anses stå högre i rangordningen hos Amex själva)
för att behålla försäkringen.

Försäkringen gäller för en "kortinnehavare" och har du sagt upp kortet före eller under resan, är du per definition inte längre kortinnehavare. De två nämnda korten har båda bättre reseförsäkring än SAS Amex Premium och då får du ta del av dessa korts försäkringsvillkor om något skulle hända under din resa. Det spelar ingen roll att resan bokades och betalades med ett annat Amex, skaffar du ett "bättre" kort innan resan blir det försäkring enligt "bästa kortets villkor".
 

palmen

Moderator
Man kan väl även nedgradera till ett sämre amex och få det kortets försäkring vid resa om man sagt upp det bättre? Så länge resan betalades med ett Amex.
 

Valley

Medlem
@Malm Vad är det som gör att det måste avslutas så fort. Och inte när du väl kommer tillbaka från resan ?
Stundande årsavgift ???
 

Berglund

Medlem
Rent tekniskt borde det kunna gå, ja. Dock inget jag vare sig läst på eller frågat om då det inte är aktuellt för min egen del att skaffa SAS Amex Classic, som har gratis årsavgift. Har heller ingen kännedom om vilken reseförsäkring som erbjuds på det kortet. Med tanke på att kortet inte kostar något alls är det lätt att tänka sig att reseförsäkringen, om det ens ingår någon sådan i SAS Amex Classic(?) rimligtvis borde vara sämre än den för SAS Amex Premium.
 

Dr. Miles

Expert
Rent tekniskt borde det kunna gå, ja. Dock inget jag vare sig läst på eller frågat om då det inte är aktuellt för min egen del att skaffa SAS Amex Classic, som har gratis årsavgift. Har heller ingen kännedom om vilken reseförsäkring som erbjuds på det kortet. Med tanke på att kortet inte kostar något alls är det lätt att tänka sig att reseförsäkringen, om det ens ingår någon sådan i SAS Amex Classic(?) rimligtvis borde vara sämre än den för SAS Amex Premium.
När jag tittar på Amex webbsida, verkar det som att det inte ingår någon försäkring i SAS EuroBonus Classic.
SAS EuroBonus American Express Classic Credit Card | Amex
Reseförsäkring som ingår i ditt kort
 

Malm

Medlem
@Malm Vad är det som gör att det måste avslutas så fort. Och inte när du väl kommer tillbaka från resan ?
Stundande årsavgift ???

Har flera resor bokade med kortet men den längst bort är i april. Såg framför mig att hellre skaffa Amex på nytt om 6 månader när min flickvän då fått sitt 2-4-1 och poängen räcker till en kul resa, och att jag den gången kör Elite.
 
Toppen