Senaste nytt

Vad får man inte missa i Berlin?

Jönsson

Medlem
Berlin är en stad med väldigt rik 1900-talshistoria och har man intresse för exempelvis andravärldskrigshistoria och kalla kriget så finns här många guldkorn. För att få ut det mesta möjliga av det så rekommenderar jag att man läser på ordentligt så att man hittar till alla de historiska platserna. Sedan tar man fram kartan och ger sig ut på en lång promenad.

Alternativet är att man anlitar en privat guide som under en dag kan ta en runt till dessa platser samtidigt som de berättar. Dessa guider är ofta historiestuderande som har guidandet som extraknäck.

Man kan också ansluta sig till en free walking tour, där en av dessa mycket kunniga guider lotsar en mindre grupp till de olika historiska platserna. Dessa tar inte betalt men uppskattar så klart några euro i dricks. En free walking tour kan vara trevligt för den ensamresande då det ofta slutar i att man umgås med de övriga deltagarna och avslutar på någon bar eller klubb.

Saker som jag tror inte har nämnts tidigare.
DDR- och Stasi-museerna
Förintelsemonumentet
Den kvarvarande delen av Berlinmuren
Tiergartenområdet med alla konstgallerier
 

palmen

Moderator
Jag kom in i söndags morse. Helt otroligt Nice venue om en gillar techno och är openminded för diverse saker. Annars ska man nog inte gå dit....
Jag har hört att det är värt att gå dit oavsett om man gillar det eller ej, ska vara en upplevelse som inte går att få någon annan stans. Om man kommer in vill säga, att bli nekad är väl en annan typ av upplevelse också...
 

Isak21

Medlem
Ja, jag hade grov hjärtklappning i kön. Men man får ju vara beredd på det om man går dit.

Hade en blandning av tur och rätt look (helsvarta kläder, lite sunkig uppsyn, näspiercing). Tog taxi dit och hem direkt från Hilton Berlin, och tror att jag hade blivit rånekad om vakten visste hur ocreddig jag egentligen är....

För den som är uppriktigt intresserad av å ta sig in kan man pm:a och få lite tips (eller googla).
 

Atom

Medlem
Jag lyckades komma in i lördags, bland det sjukaste jag upplevt. De nekade säkert 15-20 pers i rad innan det var vår tur.

Känslan när den legendariska dörrvakten Sven säger "Willkommen" går inte att beskriva, haha. Handlade nog lite om tur samt att vi bara hade svarta ganska simpla kläder på oss.

Nja beror vad man är för person och hur man beter sig. Jag själv var aspackad och ställde mig bara i förtuskön och gick således förbi hela kön, jag tror vakterna trodde jag hängde med bandet som spelat på kantinen timman innan. Så för mig uteblev köandet, vilket jag vara glad för då jag inte tyckte det var speciellt häftigt. Finns betydligt bättre svart-rejv man kan gå på. Men nu börjar det bli OT.
 
Jag har hört att det är värt att gå dit oavsett om man gillar det eller ej, ska vara en upplevelse som inte går att få någon annan stans. Om man kommer in vill säga, att bli nekad är väl en annan typ av upplevelse också...

Antingen går man dit för att man är intresserad av musiken eller inte alls.

Det bästa med stället att vakterna har bra koll på vem som passar in där och ber de flesta "turisterna" att vika av åt sidan.

Fö så som i tråden nämnts så är Teufelsberg och huset i Wannsee där Wannseekonferensen hölls värd en lite utflykt.
 
Toppen