Senaste nytt

Vad får man inte missa i Berlin?

Nicedase

Medlem
Ska till Berlin i tre nätter i augusti. Vad får man inte missa i denna stad?
Är intresserad av allt, både de lite mer exklusiva tillhållen men även de prisvärda och lite enklare upplevelserna.

Mat, dryck, kultur, historia osv
 

Ystad

Medlem
Personligen tycker jag att det mest intressanta med Berlin är dess 1900-tals historia - lite tips på detta:
- Promenera Unter den Linden från Alexanderplatz till Brandenburger tor. Här finns massor av historia, bl a röda rådhuset, den ny-gamla slottet (där det förut låg DDR's parlament), operan (mitt emot f d okände soldatens grav), Humboldt universitetet, Ryska ambassaden, hotell Adlon mm mm.
- Potsdamer platz, Berlins nya kommersiella centrum. En liten bit härifrån låg Hitlers bunker och under DDR tiden gick muren här och hela området var ödemark - svårt att föreställa sig idag.
- Lite utanför centrum: Treptow park (med sina Stalin citat ...), Potsdam med Cecilienhof (där Truman, Churchill o Stalin träffades efter kriget)
 

palmen

Moderator
För god öl (ej typisk tysk) rekommenderas Muted Horn, ligger när Tempelhof som kan vara kul att se också där man kanaler göra en guidad tur om man vill.
 

srg

Medlem
Burgare på The Bird, kebab på Mustafas.

Teufelsberg, usas gamla avlyssninsstation, är rätt häftig om man är lagt åt det hållet.. Om än det är lite förfallet nu.
 

srg

Medlem
För god öl (ej typisk tysk) rekommenderas Muted Horn, ligger när Tempelhof som kan vara kul att se också där man kanaler göra en guidad tur om man vill.
På samma spår har Stone Brewing ett stort bryggeri och servering i ett gammalt gasverk i In Marienpark söder om staden.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Om ni befinner er där på en torsdag skulle jag rekommendera Streetfood Thursday på Markthalle neun, burgarna på Burgermeister är också fantastiska och miljön något orginell.
 
Toppen