Senaste nytt

Betala för additional costs och taxes på bonusnatt

Har läst runt lite och det verkar osäkert om man får betala för skatter och resort-fee, är det samma som additional costs?, när man bokar bonusnätter? Provade IHGs virtual assistent men den gav inga svar direkt, kanske frågade fel fråga...

Kollar på hotell för jul och nyår och blev osäker då det i sammanställningen när jag väljer reward nights bara listar kostnaden för poäng:
Rate Information per Stay for 1 Room
Sat 22 Dec 2018-Mon 24 Dec 2018 60,000 Points
Estimated Total Price: 120,000 Points

Men när jag väljer att betala $ för det så läggs en Additional Charge på:
Sat 22 Dec 2018 - Mon 24 Dec 2018 189.00 USD
Price for 1 room(s) and 2 night(s):518.58 USD
Taxes:50.58 USD
Additional Charges:90.00 USD
Estimated Total Price:518.58 USD

I det finstilta står det: "Additional Charges: 45.00 USD per night not included in rate effective 22 December, 2018 thru 24 December" . För båda alternativen, bonusnatt och betalnatt.
 

mha321

Medlem
Det låter som en klassisk resort fee på något som inte är resort. Ett otyg, men inte ovanligt. Man måste tyvärr hålla noggrann koll på det finstilta vad gäller sådant. Själv brukar jag I möjligaste mån undvika sådana hotell (även på betalda stays, om det find andra alternativ. Sådan verksamhet vill man ju inte främja)

Taxes däremot är normalt och de kommer man nog inte undan.
 
Just 22-24 december så är det i Las Vegas och där är det väl omöjligt att komma ifrån resorts fee, med all rätt iom att man får tillgång till pooler, spel osv. 31 dec - 1 jan däremot är en natt i Denver och där stod det likadant, vilket jag tyckte var lite konstigt.

Jag får kolla med IHG eller hotellen för att vara säker. Tycker att 60000 poäng är rätt mycket, om man nu ändå måste betala additional costs, mot att betala 189$
 

Kris

Medlem
Vaddå ”med all rätt”? Resort fees är värre än flygbolagens bränsletillägg och är aldrig rätt.
Agree! Det är ju helt galet. Fick nys om att exempelvis IC i New York infört resort fees. Låter som ett dåligt skämt.... Har inte själv bott där sen i våras (vilket var innan de enligt utsago skall ha införts), så kan inte bekräfta från egen upplevelse.

Hittade vid snabb sökning denna sida InterContinental New York Barclay Resort Fee (vet ej hur tillförlitlig den är, men om den är, så är det ju en bra sanity check)

$34 per natt i resort fee för ett affärs/turisthotell på Manhattan...! :confused:
 

nissefalk

Medlem
Checkade in på Hilton Double Tree Alana i Honolulu igår betalat med poäng där resort fee är 18 USD per natt som jag räknat med att betala men tydligen tar man på Hilton inte ut resort fee på bonus nätter så det var en liten men bra överraskning, hade missat att det är så på Hilton.
 
Vaddå ”med all rätt”? Resort fees är värre än flygbolagens bränsletillägg och är aldrig rätt.

Agree! Det är ju helt galet. Fick nys om att exempelvis IC i New York infört resort fees. Låter som ett dåligt skämt.... Har inte själv bott där sen i våras (vilket var innan de enligt utsago skall ha införts), så kan inte bekräfta från egen upplevelse.

Hittade vid snabb sökning denna sida InterContinental New York Barclay Resort Fee (vet ej hur tillförlitlig den är, men om den är, så är det ju en bra sanity check)

$34 per natt i resort fee för ett affärs/turisthotell på Manhattan...! :confused:

Det jag menade med "med all rätt" var för hotell som faktist har t.ex. poolområden. Som det finns på hotellen i Las Vegas, så där förstår jag att dom tar ut en fee. Sen tycker jag helt klart den skulle vara optional, för i slutet på december är jag rätt säker på att jag inte kommer lägga mig vid poolen direkt och speciellt när jag kommer dit på kvällen och åker tidig morgon...

Men om IC på Manhattan tar ut det så håller jag med, det är galet. Även om man kallar det för "Urban Fee"
 

agehall

Medlem
Det jag menade med "med all rätt" var för hotell som faktist har t.ex. poolområden. Som det finns på hotellen i Las Vegas, så där förstår jag att dom tar ut en fee. Sen tycker jag helt klart den skulle vara optional, för i slutet på december är jag rätt säker på att jag inte kommer lägga mig vid poolen direkt och speciellt när jag kommer dit på kvällen och åker tidig morgon...

Men om IC på Manhattan tar ut det så håller jag med, det är galet. Även om man kallar det för "Urban Fee"
Resonemanget håller fortfarande inte. Det är en avgift som alltid tas ut av hotellet och därför bör ingå i själva rumspriset.

Enda anledningen till att de gör så här, är för att rumspriset ska se lägre ut och det är enligt mig bedrägligt eftersom jag som konsument inte kommer undan att betala denna avgift.
 
Toppen