Senaste nytt

Ståplats på flyg?

Valley

Medlem
Tror det är bättre med fotklämmor :)
Jösses vad folk man får in.

IMG_0215.JPG
 
Idén är intressant för kortdistansflyg men evakueringsvägar etc är ett frågetecken. Det känns som att det kanske är läge för en "luftbuss" i bokstavlig mening, alltså en maskin som är strikt utformad för kortdistansflygningar med maximalt passagerarantal. Det talas om 20% fler passagerare så det skulle t.ex innebära 240 passagerare i en 200-sätesmodell.

Dock blir det ju en fråga om att ta fram en maskin som är strikt anpassad för just kortdistansflygningar på en-två timmar, möjligen tre och INTE börja falla för frestelsen att lägga in extra räckvidd etc (syftet är att få ner vikten så mycket som möjligt genom att strikt optimera).

Kanske det skulle kunna fungera för flygets motsvarighet till expressbussarna för nu talar vi snarare om Ultra-LCC och inte LCC i traditionell mening. I princip ett nytt segment inom flyget för vanlig LCC framstår ju som lyxigt i jämförelse. Grejen är ju att den lägre komforten måste kompenseras med lägre biljettpriser så inför man detta koncept får man differentiera det jämfört med "vanlig LCC". Även kabinservicen skulle man få modifiera genom att i princip enbart erbjuda dryck på flaska då jag har svårt att se måltider säljas med en sådan inredning.

Att införa detta som en "ny kabinklass" så LCC plötsligt får "U-LCC" och det som idag är economy blir en form av "LCC-PE" är jag inte helt övertygad om. Känns som att ett särskilt koncept med 100% U-LCC är mer lämpligt. Kanske även flighter på "udda tider" för att ytterligare pressa kostnaderna etc. I princip måste man se över hela kedjan för att prispressa till max.
 

fcx

Medlem
Ett stort problem är ju att mycket av utrymmet för handbagage försvinner, och de bolag som kan vara intresserade av sådana stolar är ju sjukt ointresserade av att ha incheckat bagage.
 
Är det någon som vet om det har tittats på evakueringstider med ökad densitet?

Historiskt är det ofta detta som sätter stopp för ökad densitet på flygplan, och vissa flygbolag behöver ta till alternativa lösningar för dörrar för att klara av reglerna. Titta t.ex. på easyjets nya A321 som har overwing exits och jämför med t.ex. SAS, Lufthansa eller Thomas Cook som inga har overwing exits på 321 utan har fler stora dörrar till kabinen.

Ett annat exempel är B737-900, KLM färre platser is in -900 än RYR har i sina -800, och hade RYR köpt -900 hade man inte kunnat öka platserna om man inte ändrat konfigurationen och lagt till fler dörrar.

Såvitt jag minns är reglerna att man ska kunna evakuera ett fullsatt plan på max 90 sekunder med hälften av dörrarna blockerade.
 

mjulven

Medlem
Såvitt jag minns är reglerna att man ska kunna evakuera ett fullsatt plan på max 90 sekunder med hälften av dörrarna blockerade.

Helt korrekt. Dessutom har flygplanstillverkarna så klart modeller för att räkna på detta samt att man verifierar det via prov.

Det jag är mest oroad för med ståkonceptet är hur man hanterar haverilaster. Stolarna som finns i kärrorna idag är ju verifierade till en viss last. Detta måste lösas genom att man sitter fast mot något?

Samt hur klarar kroppen dessa laster då? Det är ju inte bra om att bryter benen vid en sådan landning. Det går säkert att lösa, men jag är osäker på om man kan spara så mycket plats att det är värt det.
 

mankse

Medlem
Jag ser fram emot öppningsbart golv och fallskärm till samtliga resenärer. Känns som ett rimligt nästa steg.

Ingen landningsavgift = billigare biljetter, kompenserar för fallskärmskostnaden.

Dessutom minskad miljöpåverkan genom att slippa pådrag med ökad bränslekonsumtion vid start. Win-Win!

*i*
 

fcx

Medlem
Jag ser fram emot öppningsbart golv och fallskärm till samtliga resenärer. Känns som ett rimligt nästa steg.

Ingen landningsavgift = billigare biljetter, kompenserar för fallskärmskostnaden.

Dessutom minskad miljöpåverkan genom att slippa pådrag med ökad bränslekonsumtion vid start. Win-Win!

*i*

Gäller bara för kunder som tecknat fallskärmsavtal i förväg



(förlåt)
 
Toppen