Senaste nytt

SÖKER: Arlanda-Bangkok med övernattningar i Asien.

Villiamm

Medlem
Ja det känns så tyvärr. Hittar ZRH-NRT i business men inte en enda direktflygning i business NRT-BKK mellan jul och nyår och det måste ju vara det för att hålla sig under ett stopp i Asien på ditvägen.

Om jag bara kunde hitta direktflyg från HKG-NRT skulle jag kunna ändra resan så den blev utresa ARN-PEK-BKK sedan separat openjaw resa BKK-HKG-NRT sedan hemresa NRT-ICN-FRA-ARN vilket egentligen hade varit optimalt då vi hellre spenderar några dagar i Tokyo än i Peking.
 

Canadien

Medlem
Brukar komma en och annan Business med Thai i mellandagarna ca 1-2v innan avresa men det är ju inget du kan räkna med om du absolut måste dit...
Boka vad du hittar nu och komplettera eftersom.
 

palmen

Moderator
Noterade inte tid för resan tidigare. Åka över jul och nyår och boka award så här sent kan man inte vara kräsen alls utan får ta det som finns. Mycket av F tillgängligheten är bokad sedan flera månader tillbaka.

Det kan dock komma att släppas mer närmre avgång men det är ju som sagt en chansning.
 

Villiamm

Medlem
Har hittat biljetter nu så det får bli business på vägen ner till Bangkok och First från ICN-FRA på vägen hem. Utresa till BKK och hemresa från NRT.

Tänker stanna i HKG några dagar med en open-jaw round trip med avslutning i Tokyo. Är det tillåtet att mellanlanda i SIN på "hemresan" med voucher? Rutten skulle då bli BKK-HKG - HKG-SIN-HND vilket innebär att man flyger in i Sydostasien för att sen flyga tillbaka till Centralasien?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Har hittat biljetter nu så det får bli business på vägen ner till Bangkok och First från ICN-FRA på vägen hem. Utresa till BKK och hemresa från NRT.

Tänker stanna i HKG några dagar med en open-jaw round trip med avslutning i Tokyo. Är det tillåtet att mellanlanda i SIN på "hemresan" med voucher? Rutten skulle då bli BKK-HKG - HKG-SIN-HND vilket innebär att man flyger in i Sydostasien för att sen flyga tillbaka till Centralasien?
Asien räknas som en zon, spelar ingen roll om det är syd/nord/central. Ett stopp i Asien är det som gäller.
 

Villiamm

Medlem
Har nu bokat resan till och från Asien och det gick som planerat, dock gick det inte att boka den origin open-jaw jag tänkt, BKK-HKG HKG-SIN-HND utan det betraktade de som en one way trip vilket ju inte tillåter att vi stannar några dagar i HKG. Någon som kan förklara varför?

Vad jag lyckades boka är i alla fall:

25-dec ARN-FRA Lufthansa C
25-dec FRA-PEK Air China C
27-dec PEK-BKK Thai C

18-jan NRT-ICN Asiana C
19-jan ICN-FRA Asiana F
19-jan FRA-ARN Lufthansa C

164 000 poäng och 7 874 kr i skatter och avgifter för 2 personer.

Hoppas kunna boka om resan mellan FRA-PEK till Lufthansa F men om jag skulle hitta tillgänglighet i C innan dess, rekommenderar ni då en ombokning från Air China?

Om resan inom Asien inte går att lösa med origin open-jaw tror jag vi får köpa biljetter BKK-HKG och sedan boka en one way HKG-SIN-HND.
 

palmen

Moderator
Hittar du något annat än Air China så brukar det vara att föredra andra bolag till Asien, men då kanske du sen inte kan hitta connection från Peking till Bangkok.

Den troliga anledningen till att de inte godkänner det som open jaw är att gapet blir större än någon av sträckorna, det är dessutom rejäl backtracking att flyga ner till Singapore vilketk de kan ha synpunkter på då det inte är most reasonable routing.
Hade du åkt BKK-HKG-HKT hade det säkert inte varit några problem med en sådan Open Jaw. Det är alltid värt att testa i alla fall, det du kan göra är ju att försöka boka HKG-SIN-TYO som en one way award och sne köpa till BKK-HKG på en separat biljett för cash.
 

Villiamm

Medlem
Kristina ringde tillbaka nu ang sista flygningen FRA-ARN hade för kort connection så det fick bli en senare fligh i economy istället.

Passade på att fråga varför inte den andra resan inte fungerade och det var pga att vi inte skulle flyga tillbaka åt samma väderstreck som vi kom från om ni förstår vad jag menar.
Alltså hade vi återvänt till Indien till exempel istället för Tokyo så hade det fungerat.
 

Villiamm

Medlem
Ändrade huvudbokningen för att göra det möjligt att boka open-jawn i Asien. Så nu blir det:

ARN-FRA-PEK-BKK / HKG-ICN-FRA-ARN - 164 000 poäng och en 2-4-1 voucher.

BKK-KIX / KIX-HKG - 62 500 poäng och en 2-4-1 voucher.

All i C förutom ICN-FRA som är i F.
 

Villiamm

Medlem
Den senaste veckan har det skett ändringar i tidtabellerna för tre av flighterna som ingår i vår resa. Den första ändringen var att vår flight mellan KIX och HKG med ANA blev inställd och jag fick som förslag att boka med Asiana och Air India via Seoul istället vilket jag gick med på telefon. Har hittat en direktflygning en dag senare nu som vi kommer ändra till.

Den andra ändringen var bara en flytt på sista flighten från FRA-ARN med 10 minuter alltså inga problem.

Det stora bekymret är den senaste ändringen jag precis fick mejl om. Enligt mejlet har vi blivit ombokade från:

2019-01-10 Bangkok, TH (BKK) to Osaka, JP (KIX - Kansai) TG 622 | Boeing 777-300 Business 23:15 - 06:25 05:50 Thai

till:

2019-01-09 Bangkok, TH (BKK) to Osaka, JP (KIX - Kansai) TG 672 | Boeing 777-300 Business 08:15 - 15:45 05:50 Thai

Oklart om det ens är i Business då det enligt United ej finns tillgänglighet.

Den ursprungliga flighten är ej inställd och det finns enligt United fortfarande tillgänglighet i Ekonomi.

Kan de verkligen göra så här? Boka om biljetterna utan att flighten ens är inställd? Det har tagit mig många timmar att planera den här resan med lagom antal dagar på varje destination, non-stopflygningar och allt i minst business. Denna ändring förstör resan ganska rejält.
 
Toppen