Senaste nytt

Hjälp med Amex och poäng

Bimbimbap

Medlem
Hej!

Jag har nyligen kommit upp i silvernivå på SAS Eurobonus och nu är man fast i poängträsket :)
Jag har just nu runt 30k poäng och min sambo 40k men inte silvernivå. Jag har tidigare haft norwegian kreditkort men nu funderar vi på att skaffa ett Amex Premium och satsa på att tjäna poäng. Min fråga är:

1. Tanken är att vi ska ha ett "extrakort" så att vi båda kan ha kortet knutet till ett konto. Spelar det någon roll rent strategiskt VEM som är ägaren av kontot? Jag antar att alla poäng hamnar ett konto.
2. Nu har jag 30k poäng och om jag köper något för mina poäng - förlorar jag den intjänade nivån?
3. När jag loggar in så står det Eurobonus - 2 000 pts (exp 30 Jun 2019). Vad innebär detta?

Tack för ett bra forum. Har hängt här en del och hittat mycket bra info!
 

palmen

Moderator
Skaffa kortet hos den som kommer dra in mest poäng framöver.
Köper du något försvinner bara tillgängliga poäng, de poäng som räknas mot status försvinner bara 1 gång per år när ditt eurobonusår börjar.
Du tjänade poängen för 4 år sedan, nyttjar du inte dom på 5 år så försvinner dom. Du behöver med andra ord spendera 2k poäng inom ett år annars så brinner dessa 2k poäng inne.
 

Bimbimbap

Medlem
Skaffa kortet hos den som kommer dra in mest poäng framöver.
Köper du något försvinner bara tillgängliga poäng, de poäng som räknas mot status försvinner bara 1 gång per år när ditt eurobonusår börjar.
Du tjänade poängen för 4 år sedan, nyttjar du inte dom på 5 år så försvinner dom. Du behöver med andra ord spendera 2k poäng inom ett år annars så brinner dessa 2k poäng inne.

Tack för ett snabbt svar! Vi kommer nog båda att dra in poäng men du menar den som kommer att dra in mest baspoäng (tex flyga med SAS/star alliance?
 

palmen

Moderator
Tack för ett snabbt svar! Vi kommer nog båda att dra in poäng men du menar den som kommer att dra in mest baspoäng (tex flyga med SAS/star alliance?
Den som drar in mest poäng från annat än kreditkorten bör ha kortet så ni har så mycket poäng som möjligt till en kommande resa sen.
 

Zniper

Medlem
Hej!

Jag har nyligen kommit upp i silvernivå på SAS Eurobonus och nu är man fast i poängträsket :)
Jag har just nu runt 30k poäng och min sambo 40k men inte silvernivå. Jag har tidigare haft norwegian kreditkort men nu funderar vi på att skaffa ett Amex Premium och satsa på att tjäna poäng. Min fråga är:

1. Tanken är att vi ska ha ett "extrakort" så att vi båda kan ha kortet knutet till ett konto. Spelar det någon roll rent strategiskt VEM som är ägaren av kontot? Jag antar att alla poäng hamnar ett konto.
2. Nu har jag 30k poäng och om jag köper något för mina poäng - förlorar jag den intjänade nivån?
3. När jag loggar in så står det Eurobonus - 2 000 pts (exp 30 Jun 2019). Vad innebär detta?

Tack för ett bra forum. Har hängt här en del och hittat mycket bra info!

Om jag vore er skulle jag göra som följande:
Du skaffar premiumkortet via en värvningslänk så att du får 12000p när du spenderat 15000kr på kortet inom 3mån.
Sen värvar du sambon och då får du 12000p och sambon får 12000p när hon spenderat 15000kr inom 3mån.

Lätt sätt för dig att få ihop 24000p och så har sambon 12000p oxå sen när ni fått dessa poäng så säger sambon upp sitt premiumkort och får ett extrakort utav dig så ni samlar till samma konto.
Hör av dig om ni har fler frågor
 

Bimbimbap

Medlem
Tack för alla svar!

Vad tror ni om upplägget att min sambo skaffar kortet först och värvar mig och får 12000 (eftersom värvaren får bonus så fort ansökan gått igenom så säger jag upp mitt och beställer ett extrakort? En annan fråga är hur 2-4-1 vouchern funkar. Säg att vi får ihop 120 000 poäng, skulle man kunna åka ToR till asien då för två pers? Dvs vouchern säger "en resa" men räknas ToR som en resa? :)
 

Samosaguas

Medlem
Tack för alla svar!

Vad tror ni om upplägget att min sambo skaffar kortet först och värvar mig och får 12000 (eftersom värvaren får bonus så fort ansökan gått igenom så säger jag upp mitt och beställer ett extrakort? En annan fråga är hur 2-4-1 vouchern funkar. Säg att vi får ihop 120 000 poäng, skulle man kunna åka ToR till asien då för två pers? Dvs vouchern säger "en resa" men räknas ToR som en resa? :)
Ja vouchern fungerar för en ToR resa! Det går utmärkt att värva sin sambo.
 

palmen

Moderator
Tack för alla svar!

Vad tror ni om upplägget att min sambo skaffar kortet först och värvar mig och får 12000 (eftersom värvaren får bonus så fort ansökan gått igenom så säger jag upp mitt och beställer ett extrakort? En annan fråga är hur 2-4-1 vouchern funkar. Säg att vi får ihop 120 000 poäng, skulle man kunna åka ToR till asien då för två pers? Dvs vouchern säger "en resa" men räknas ToR som en resa? :)
Ett tips är att läsa trådarna som är klistrade i sas eurobonus forumet. Läs första posten som svarar på de mesta av dina frågor.

120k poäng räcker om ni åker sas business åt båda håll, ska ni åka star alliance business kostar det 140k. Åka något "sämre" än business är slöseri med poäng och då kan man lika gärna betala för biljetten.
 

Hafermann

Medlem
Du måste spendera en viss summa för att få bonuspoängen. Så att säga upp det direkt är ingen bra idé. Ni kan på en 2-4-1 åka till Asien med
100 000 poäng om ni flyger med SAS och enbart i deras linjenät.
 
Toppen