Senaste nytt

Trasiga väskor SAS hittar på nya regler

InTheWind

Medlem
Man får dra ner på statusambitionen när det kommer till val av stor väska. Det är dyrt och coolt att ha en Rimowa i aluminium till den dag då man fått en reva i den. Jag pratade med en lost-luggage-handläggare för några år sedan på en av de stora tyska flygplatserna i samband med att jag hämtade ut en försenad väska. Han såg att det var en tråk-grå Samsonite Oyster och kommenterade att den typen är i särklass den som klarar sig bäst och att han själv hade den typen. Alla våra stora väskor är av den typen sedan flera år. Produktionskvaliteten på dessa har dock gått ner över åren. Det är främst huvudlåset i plast som kan brytas i bitar eller försvinna helt och hållet. Det andra är hjulskador, speciellt på spinners, därför har vi bara tvåhjulingar, som ju är större och delvis inkapslade. Den tredje orsaken är att draghandtaget slitits loss, oftast därför att man slarvat med att skjuta in det helt och hållet.
 

nissefalk

Medlem
Inte för att jag tillför något men tänkte på min egen väska en Samsonite som jag köpte hösten 1987 den är fortfarande med mig och måste ha gjort 300 plus flygningar med den sedan dess, aldrig gått sönder.....
 

InTheWind

Medlem
Jag bör tillfoga et PS: Den modell jag nämner kan fortsatt köpas i Asien, men är förövrigt numera ersatt av en version som kallas S'Cure. Denna modell är betydligt mindre vridstyv än det ursprungliga "ostronet" och säljs bara som spinner.
 

STO-ARN

Medlem
Jag bör tillfoga et PS: Den modell jag nämner kan fortsatt köpas i Asien, men är förövrigt numera ersatt av en version som kallas S'Cure. Denna modell är betydligt mindre vridstyv än det ursprungliga "ostronet" och säljs bara som spinner.
Fråga: Vet du ifall denna "Samsonite Oyster" säljs ev i HKG? (Och i så fall tips på "billiga affärer" Samt ifall den har det amerikanska "TSA-låset". Ska nämligen inhandla en"säker" väska i HKG, framöver...)
 
Jag använder Rimowa och det som de har sönder väskorna är Aayy nått av hjulen slåss lösa. Dvs nitarna lossar.
Detta reparerar Rimowa galant plus att de vanligtvis riktar och slår ut övriga bucklor.
Jag kommer fortsätta med Rimowa.

Som passus kan jag ju nämna att flygbolagen kan förstöra de mesta, min Pelican Case 1510 som borde vara oförstörbar lyckas de med att slå bitar ur. Så kontentan är väl att, vill de paja väskan så lyckas de med detta. Tror nästan att det är med vilje snarare än av misstag att våra väskor tar onödigt med stryk emellanåt faktiskt.
 

InTheWind

Medlem
Fråga: Vet du ifall denna "Samsonite Oyster" säljs ev i HKG? (Och i så fall tips på "billiga affärer" Samt ifall den har det amerikanska "TSA-låset". Ska nämligen inhandla en"säker" väska i HKG, framöver...)

HKG känner inte till i det avseendet, men det verkar som att Samsonite har någon fabrik i krokarna som använder den modellens gjutformar för allt de är värda. Frugan och jag brukar köpa en på MBK i BKK varje år när shoppingpåsarna skall packas för hemresan... Förra året blev det en spinner, det var den enda versionen som de hade. Den har 3-siffrors kodlås och TSA-lås och priset var det gamla Europeiska minus momsen.
 

Dr. Miles

Expert
Som passus kan jag ju nämna att flygbolagen kan förstöra de mesta, min Pelican Case 1510 som borde vara oförstörbar lyckas de med att slå bitar ur. Så kontentan är väl att, vill de paja väskan så lyckas de med detta. Tror nästan att det är med vilje snarare än av misstag att våra väskor tar onödigt med stryk emellanåt faktiskt.
Lite off topic.

Med tanke på hur vissa markpersonal hanterar incheckat bagage, blir jag inte förvånad över att även Pelican Case kan gå sönder.

och här kommer lite Only in Japan tema om hur markpersonalen hanterar inkommande bagage i Japan. ;)
(Det var antagligen en regnig dag)
 
Toppen