Senaste nytt

SÖKER: Arlanda-Bangkok med övernattningar i Asien.

Villiamm

Medlem
Hej,

Ny här på forumet men har ändå en bonusresa bakom mig vilket var förra december/januari med utresa ARN-PEK-BKK och hemresa BKK-CDG-ARN i Business. Nu är det dags för Bangkok igen och jag hade denna gång planerat in fler stopp men inser efter samtal med Tallinn att jag nog missförstått routing-reglerna lite. Vad jag hade planerat och anade att det kanske inte skulle fungera var:

Stockholm, SE (ARN - Arlanda) to Vienna, AT (VIE) OS 318 | Embraer ERJ-195 Business
Vienna, AT (VIE) to Chicago, IL, US (ORD - O'Hare) OS 65 | Boeing 777-200 Business
Chicago, IL, US (ORD - O'Hare) to Tokyo, JP (NRT - Narita) NH 11 | Boeing 777-300ER First
Tokyo, JP (NRT - Narita) to Tianjin, CN (TSN) CA 952 | Boeing 737-800 Business
Tianjin, CN (TSN) to Bangkok, TH (BKK) CA 811 | Boeing 737-800 Business


och på hemresan:

Bangkok, TH (BKK) to Hong Kong, HK, CN (HKG) TG 600 | Boeing 777-300 Business
Hong Kong, HK, CN (HKG) to Beijing, CN (PEK - Capital) CA 108 | Airbus A321 Business
Beijing, CN (PEK - Capital) to Seoul, KR (ICN - Incheon) OZ 332 | Airbus A321 Business
Seoul, KR (ICN - Incheon) to Frankfurt, DE (FRA) OZ 541 | Airbus A380-800 First
Frankfurt, DE (FRA) to Stockholm, SE (ARN - Arlanda) LH 804 | Airbus A320 Business


Övernattning under 24h på samtliga stopp förutom VIE och TSN.

Nu känner jag att jag får börja om planeringen och då mottar jag hemskt gärna hjälp från forumet:
  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN men kan köpa biljetter till annan stad i Europa om nödvändigt.
  2. Var är din destination? BKK
  3. När vill/behöver du resa ut? 27 december 2018 +/- 1 dag. Vill gärna anlända senast på nyårsafton.
  4. När vill/behöver du komma hem? 15 januari 2018 +/- 3 dagar
  5. Hur länge vill du vara borta? -
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • First så långt det är möjligt. Om möjligt minst två långflygningar i First och resterande i Business.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS, Lufthansa, Thai Air, Asiana, ANA, Air China
  9. Vad är din budget? (per person) 114 000 poäng Jag har 3 st eller 4 st 2-4-1 vouchers och är inte främmande för att använda 2 st av dem. Kan lägga 10-15 000 kr på biljetter inom Europa/Asien om nödvändigt. Flygtid under 4h går bra i Ekonomi.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Vill som sagt få minst två långflygningar i First (minst gärna med Air China) och få så många övernattningar under 24h i Asien som möjligt på ut och hemresan.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vill gärna ha stop i Tokyo, Hong Kong, Beijing, Seoul.

Får gärna tips på enligt regelverket möjliga rutter på ut och hemresan där jag får med så många stopp som möjligt i städerna i punkt 11 samt med tillgänglighet i First så jag kan sätta mig ned och börja leta biljetter på nytt. Jag kan tänka mig att dela upp resan i två one-way om det behövs. Open Jaw är också ett alternativ om flygningen till nya destinationen inte är för lång (i Ekonomi).

Tack på förhand!
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Numera är det ju max ett byta i Asien som gäller, så det sätter ju vissa begränsningar för vad du kan göra.
 

palmen

Moderator
Om du vill maximera kan du ju använda två vouchers och flyga Europa-Nordamerika på ena och Nordamerika-Asien på den andra. Blir då 75+95k poäng totalt.

Reglerna nu är ju dock rätt tråkiga, max 2 stopp i Europa och 1 stopp i Asien/Nordamerika.

Jag skulle försöka få ihop ANA F Europa till Tokyo och sen Thai First till Bangkok. Hemresa sedan med Singapores B787 i business till Singapore och vidare med Singapore i First till Köpenhamn. Utresan försöker du sedan ändra till Lufthansa First till Tokyo, finns inte det går valfri destination i Asien bra men du blir då av med Thai First och får ta en flight i Business.

En liten påminnelse från en Moderator också, vi tillåter inte förkortningar i rubriken så jag har ändrat lite i den.
 

palmen

Moderator
Ytterligare en regel due måste ta hänsyn till till är att resa från Europa till Asien inte får gå via USA utan måste ske österut från Europa.
 

Villiamm

Medlem
Tack för svaren!

Som jag uppfattade det när jag ringde till Tallinn så tillåts max två byten inom zonen man reser från och ett byte i destinationszonen. Har jag förstått det rätt?

Om jag vill få in 4 städer att övernatta i förutom BKK så vore kanske ett sätt att köra två one-way med open jaw?

Exempelvis ARN-FRA-NRT-BKK och sedan betala för biljetter BKK-HKG stanna i några nätter sedan åka hem HKG-PEK-ICN-FRA-ARN.

Skulle reglerna tillåta detta?

Kan jag hitta First med ANA och Thai enligt ditt förslag palmen med min föreslagna utreserutt?

ICN-FRA finns tillgång i First med Asiana enligt min ursprunliga plan.
 

palmen

Moderator
Eventuellt går det, de sa samma till mig avrese zon tillåter 2 stopp men de säger också max 1 stopp i Asien oavsett vad.

Varför inte köpa en open jaw (eller två enkla) BKK-HKG och HKG-PEK. Då klarar du dig med 1 voucher. Bättre med tur och retur så slipper du betala 60% av tur och retur 2 gånger för enkelresor.

Utresan ska gå att hitta med ANA F och Thai F så som du föreslagit.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Villiamm

Medlem
Okej, dåligt om det inte går.

Hur menar du med BKK-HKG eller HKG-PEK? Menar du använda poäng och 1 st voucher för en tur/retur med open jaw ARN-FRA-TBKK sedan hemresa PEK-ICN-FRA-ARN och sedan boka en poängresa open jaw BKK-HKG-PEK och använda en voucher? Det kanske inte är en dum idé:

Alternativen är då två one-way och betala en resa med pengar eller en tur/retur open jaw till och från Asien och en open jaw inom Asien.

Alternativ 1 skulle kosta 2 * 190 000 * 0,5 * 0,6 + pengar = 114 000 poäng + pengar per person.

Alternativ 2 skulle kosta 190 000 * 0,5 + 75 000 * 0,5 (Business mellan Sydost- & Centrala Asien) = 132 500 poäng eller 120 000 om man kör Ekonomi istället.

Alternativ 1 är alltså osäkert om det är tillåtet men Alternativ 2 ska inte vara några problem?

Fördelen med alt 2 är att vi kan stanna fler nätter i både HKG och PEK och inte bara HKG som i alt 1.

Det är alltså tillåtet med open jaw på round tripen med destination BKK, Sydostasien och hemresa från ICN, Centralasien?

Edit: Hittar för övrigt ingen tillgänglighet i F varken FRA-NRT eller NRT-BKK under perioden 25 dec-30 dec. Är United fel ställe att söka på?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Min tanke var att du bokade en resa med voucher enligt följande.
ARN-FRA-TYO-BKK
PEK-ICN-FRA-ARN

Sen köper du en biljett inom Asien antingen med poäng eller cash enligt följande.
BKK-HKG /DESTINATION/ HKG-PEK.
Inte helt hundra på att du får göra en sån open jaw dock.

Med detta upplägg kan du stanna så länge du vill i Bangkok, Hong Kong och Peking och ha 24h stopp i Seoul och Tokyo. Jag har ingen koll på vad det kostar att köpa BKK-HKG-PEK, kan vara billigare att köpa som två enkelbiljetter än en open jaw om man betalar cash. Det kan också vara en idé att vända på resan så du åker ut till Peking och hem från Bangkok. Fördelen med det är att det blir Thai First från Bangkok där du har extra service och ANA ut från Tokyo som i och för sig inte ger något extra. Till Seoul kan du åka lufthansa first eller Asiana men skulle helt klart försöka få till lufthansa ut där för FCT.
 

Villiamm

Medlem
Tack för förtydligandet.

Tyvärr är det inte lämpligt att vända på resan då vi vill komma ner till Thailand i mellandagarna för att fira nyår med familjen. När de sedan åkt hem tänkte vi spendera några dagar i HKG och PEK på hemresan.

Var letar jag bäst tillgänglighet för utresan? Hittar som sagt inte genom United men på ANAs hemsida kan jag se tillgänglighet i F fast award type 1 vilket innebär endast tillgänglig med ANA-poäng?
 

danielhog

Medlem
Jag trot att du är lite sent ute för efterfrågade datum. Men fortsätt söka efter tillgänglighet och slå till när det kommer.

Gissar att även business kan vara svårfunnet, men har du kikat på det annars?
 
Toppen