Senaste nytt

Trasiga väskor SAS hittar på nya regler

GladFlygare

Ny medlem
Hej,
Det här kanske har diskuterats innan men jag hittar tyvärr inget svar och behöver desperat hjälp! (Skall iväg på en långresa till Afrika om en vecka utan någon fungerande väska...)
I November 2017 hade SAS sönder min Samsonite väska mellan Tromsö-Oslo-Stockholm. Självklart anmälde jag detta och fick ett PIR nummer direkt på flygplatsen. De säger att SAS skall höra av sig och jag väntar. Gör mig redo för en resa i Mars 2018 och ingen kontakt från SAS, ringer desperat alla jag kan få tag på utan framgång. Mailar in till Customer Care i April, får svar i slutet på Maj (!), blir en massa fram och tillbaka och sen säger Customer Care agenten att jag inte får någon ersättning med ett påstående om att jag även måste anmäla detta till Customer Care inom 7 dagar från när jag har landat.
Den informationen finns ju INGENSTANS! Ber honom hänvisa till vart de har stöd för detta och då kan han inte referera till SAS egna regelverk utan till Montrealkonvensionen kapitel 31.
Kan detta stämma?
Jag har gjort ett nytt ärende som samma person svarade på och såklart lade ner på en gång. När jag bett hans chef att kontakta mig så ignoreras det bara. SAS personen ifråga säger att jag får vända mig till allmän domstol eller ARN om jag vill få det jag har rätt till. (Pratat med ARN de förstår inte varför SAS inte har löst det själva och säger att jag kommer få rätt med det är en lång utdragen process).
SAS hade även sönder min andra väska i Maj 2018 så allt känns ganska hopplöst nu. Super tacksam om någon kan hjälpa mig med någon kontakt på SAS eller vet hur jag ska göra för att få mitt ersättningskrav godkänt.
 
Det är alltid olyckligt med trasig väska men jag tycker SAS brukar hantera det bra. Har säker fått 5 väskor förstörda senaste 2åren. Nu får det vli annat än Titan.....men samtidigt vill jag inte ha för dyr väska för att slippa laga den. Min väska var sönder i går när jag landade och jag fick tydlig muntlig info om att jag måste regga ärendet inom en vecka.
 

Homer

Medlem
1 vecka Montreal stämmer, men den info från SAS/Swedavia som jag fått har då inte varit speciellt tydligt om detta


https://www.register.bagsupport.net/ords/f?p=100:1::::::
(och länken från ovanstående sida till Montreal, där det står find out more fungerar inte)

Vaska.jpg
 
Last edited:

Taggen

Medlem
Låter inge vidare. Konstig process, jag har fått två väskor skadade av SAS och de har gett mig ett skadenummer och någon slags voucher och sagt att jag får lämna/skicka in väskan själv och så tar de räkningen. Dock påpekade de att jag skulle lämna in väskan hos någon som de hade samarbete med och kunde hantera märket på väskan och visste hur det fungerade med vouchern. Nu senast sa de bara att jag skulle lämna in väskan på NK i Stockholm och det var inga problem. Tog väl 2-3 veckor att få den reparerad dock. Väskan var en Rimowa. Bor du i Stockholm så testa att gå dit bara med dit skadenummer och papper från SAS. NK säljer definitivt Samsonite så de kanske har ett avtal.
 

GladFlygare

Ny medlem
Tack för era svar och att ni tar er tid och hjälper mig!
Misstänker att SAS har börjar säga detta nu efter att jag har klagat...
På min senaste skaderapport som är från 16 Maj står det inte heller någon info om att det även skall anmälas till Customer Care inom 7 dagar.
Det är riktigt ledsamt att SAS har börjat med ”Ryanair” fasoner. Jag har bett om att få prata med en ansvarig och får ingen kontakt. Nödlösningen är väl att åka till HQ i Stockholm.
Vill nästan inte ens tänka på hur myclet det här har kostat mig med tid etc, säkert uppe i väskpriserna x 3...
Får släpa min icke brukbara väska till NK! Men det verkar bli en långresa till Afrika utan väska.
Har någon något tips om vart man kan köpa hållbara, lätta väskor billigt?
 

Attachments

  • 2E555552-1A42-4CB2-B203-91B7BB43E899.jpeg
    2E555552-1A42-4CB2-B203-91B7BB43E899.jpeg
    32,7 KB · Visningar: 469

GladFlygare

Ny medlem
När SAS har kostat mig ~ 7000kr i förstörda väskor och mer än så i tid, kan jag inte lägga ut för dyra väskor
Behöver det där miraklet med 3/3
 
Toppen