Senaste nytt

Utan pass i EU

fly4fun

Medlem
Jag har en liten plånbok och i den har jag alltid körkort, nationellt id och dubbla kreditkort, Eftersom jag reser mest inom Europa och Schengen (upp till 30 resor per år) så behöver jag aldrig tänka på att ta med mig passet när jag ska ut och resa. Alla nödvändiga dokument finns i plånboken och man riskerar inte glömma nått som äventyrar resan. Sjukt smidigt tycker jag personligen.
 

Crazydre

Medlem
Jag har en liten plånbok och i den har jag alltid körkort, nationellt id och dubbla kreditkort, Eftersom jag reser mest inom Europa och Schengen (upp till 30 resor per år) så behöver jag aldrig tänka på att ta med mig passet när jag ska ut och resa. Alla nödvändiga dokument finns i plånboken och man riskerar inte glömma nått som äventyrar resan. Sjukt smidigt tycker jag personligen.
Känner exakt likadant - oavsett om jag ska handla mat i Tyskland (tar alltid pendeltåget över gränsen pga matpriserna), dra på en weekend i London, bussluffa i Jugoslavien eller unna mig en solsemester på Guadeloupe/Martinique har jag tryggt allt som behövs.
 

Jönsson

Medlem
Är ganska säker på att jag har färdats landvägen Kroatien till Slovenien och Kroatien till Österrike utan att legitimera mig. Eller är det minnet som spelar mig ett spratt? Det var i och för sig före den stora flyktingströmmen.
 

Crazydre

Medlem
Är ganska säker på att jag har färdats landvägen Kroatien till Slovenien och Kroatien till Österrike utan att legitimera mig. Eller är det minnet som spelar mig ett spratt? Det var i och för sig före den stora flyktingströmmen.
Kroatien-Slovenien involverar gränskontroll, men fram tills nyligen var det, vid övergången på motorvägen Zagreb-Ljubljana, kroatisk och slovensk polis tillsammans på ett enda ställe p.g.a EU (likadant är det vid ungersk-rumänska, rumänsk-bulgariska och bulgarisk-grekiska gränsen, utom på tåg)
 

maswan

Medlem
Jag har en liten plånbok och i den har jag alltid körkort, nationellt id och dubbla kreditkort, Eftersom jag reser mest inom Europa och Schengen (upp till 30 resor per år) så behöver jag aldrig tänka på att ta med mig passet när jag ska ut och resa. Alla nödvändiga dokument finns i plånboken och man riskerar inte glömma nått som äventyrar resan. Sjukt smidigt tycker jag personligen.

Samma här, jag var riktigt nöjd när Schweiz gick med i schengen så jag slapp ta med passet annat än de 2-3 UK/US/Asien-resorna per år. Även här en 30-40 resor inom schengenområdet per år, varav en tredjedel till just Schweiz.
 

Crazydre

Medlem
Samma här, jag var riktigt nöjd när Schweiz gick med i schengen så jag slapp ta med passet annat än de 2-3 UK/US/Asien-resorna per år. Även här en 30-40 resor inom schengenområdet per år, varav en tredjedel till just Schweiz.
Sverige accepterade nationellt ID för utresa till just Schweiz även innan det blev ett Schengenland. Stod Schweiz eller Schengen i passlagen.
 
Toppen