Senaste nytt

Ryanair betalar för att slippa prejudicerande dom i HD

seat56f

Medlem
di.se - Ryanair betalar ersättning i tvist

Undrar hur höga ersättningsbelopp de hade behövt yrka för att de skulle ta domen? Utgifter plus sisådär en miljon för sveda och värk, självklart med målet att bara få utgifter ersatta men få dem fastslagna i en dom istället för via förlikning - vilket väl det i praktiken blir nu, jag kan inte juridiken...
 
Last edited:

Paby

Medlem
Jo, tyvärr tyvärr så blir det ingen prejudicerande dom nu då det krävs "synnerliga skäl" för att HD ska ta upp ett mål där parterna redan förlikats. Konsumenträtt brukar tyvärr inte vara associerat med synnerliga skäl.

Det här förstärker bara bilden av att Ryan är ett riktigt obehagligt företag. Dom har ägnat år åt att strida mot det här paret och KO, överklagat ända upp till Hovrätten, och sen när det börjar lukta prejudicerande dom som inte skulle vara till deras fördel så förlikas dom för att slippa prövning.

Tack o lov är det inte ett företag man är beroende av på något sätt så man kan välja att aldrig någonsin ha med dom att göra.
 

Paby

Medlem
Well, jag hade inga synpunkter på att dom följer lagen. Min synpunkt var att jag personligen tycker Ryanair är ett obehagligt företag baserat på det sätt dom praktiserar lagar och förordningar som en del av sin affärsmodell, det är något annat.
 

Alx

Medlem
Ganska många flygbolag bryter mot diverse lagar och avtal av den enkla anledningen att de oftast kommer undan med det utan att deras resenärer förstått det.

Exempelvis försöker så gott som alla s.k. "seriösa" flygbolag konsekvent lura sina passagerare på deras rättigheter till ersättning i enlighet med EG-261/2004. Flygbranschen är trots allt ganska fräck i sina försök att överleva i den stenhårda konkurrensen.

MEN, den stora skillnaden är väl ändå hur de agerar när de väl får mothugg?! Exempelvis SAS ger sig ganska snabbt, om än med skitsnacksvar som "vi gör ett undantag... bla bla bla....". Ryanair däremot är uppenbarligen beredda att strida i all evighet med förhoppningen att deras resenärer ger upp. Inte före dess att de riskerar ett prejudicerande fall ger de upp. Vad jag vet ger exempelvis SAS ALLTID upp i de få fall resenären orkar dra ärenden till ARN och ARN är av en annan åsikt än SAS själva?!

Av det skälet väljer jag att undvika Ryanair och liknande flygbolag i absolut största möjliga mån.
 

Nystrom

Medlem
Well, jag hade inga synpunkter på att dom följer lagen. Min synpunkt var att jag personligen tycker Ryanair är ett obehagligt företag baserat på det sätt dom praktiserar lagar och förordningar som en del av sin affärsmodell, det är något annat.

Jag delar din åsikt till 100%. Ryanair må vara billiga men du får också vad du betalar för. Norwegians ledning har just Ryanair som förebild, vilket bland annat har uppmärksammats här på forumet. Personligen undviker jag LCC-bolagen då tesen "snålheten bedrar visheten" i ett flertal fall har visat sig gälla. Att man dessutom "skruvar" på arbetsvillkor mm gör mig mer övertygad om att inte utnyttja dem
 
Toppen