Senaste nytt

Utan pass i EU

Crazydre

Medlem
Förenklat

Inom Norden - inga gränskontroller - körkort fungerar
Inom Schengen - inga gränskontroller - nationellt ID fungerar
Inom EU (utanför Schengen) - gränskontroll - nationellt ID fungerar
Utanför EU och Schengen - gränskontroll - Olika regler beroende på var man åker
100% rätt, med paratensen att i det sista scenariot krävs pass vid direktflygning från Sverige specifikt för att passera svensk utresekontroll, även om destinationslandet godtar nationellt ID
 
Last edited:
Flög nyss till Turkiet och visade ID i passkontrollen på SAW, men gränspolisen fyllde inte i någonting på pappret utan stämplade det bara.

Kommer jag få problem vid utresa?

Inget att bry sig om, de gör alltid likadant med mig och jag har aldrig fått någon anmärkning på det vid utresa. Tror inte de finner det värt att uppehålla kön för. Du kan dock fylla i för- och efternamn själv ifall det känns bättre.
Tack, skönt att höra. Fyllde i namn och efternamn och kön bara för säkerhets skull.

Förresten, är det bara på SAW de infört en ny passtämpel som liknar Schengens? Inte ett dugg lik den gamla jag fick i passet förra året
 

erc

Medlem
Pass eller nationellt ID är vad som gäller vid den gränsen för svenska medborgare. Antar att det var ickeeuropeer med visumsproblem eller kanske EU-medborgare med pass/ID-kort som löpt ut
Tolkade det som att det var skandinaver som glömt sina ID-handlingar på hotellet...
 

erc

Medlem
Personligen förstår jag inte problemet med krav på pass. Jag har alltid mitt pass med mig när jag reser. På vift ute i världen kan man ju ibland få impulser att avvika från eventuell plan. Och då vill inte jag få mitt pass budat till OSL... :)

Om någon kan motivera innehav av nationellt ID är jag idel öra. Men - återigen, vips behövs passet.
 

Crazydre

Medlem
Personligen förstår jag inte problemet med krav på pass. Jag har alltid mitt pass med mig när jag reser. På vift ute i världen kan man ju ibland få impulser att avvika från eventuell plan. Och då vill inte jag få mitt pass budat till OSL... :)

Om någon kan motivera innehav av nationellt ID är jag idel öra. Men - återigen, vips behövs passet.
För mig känns det skönt att slippa ta med sig "extra" saker och bara använda sin vardagslegitimation (det är mitt vardagsleg trots att jag bor utomlands), som alltid finns i plånboken, för att korsa gränser.

Sedan är jag inte impulsiv när det gäller vilka länder jag ska besöka; klart det är en faktor med. När min resa kräver pass, som när jag tågluffade Schweiz-Tyskland-Danmark-Sverige-Finland-Ryssland-Kazakhstan-Azerbaijan-Georgien-Turkiet-Bulgarien-Serbien-Ungern-österrike-Schweiz, så använder jag ändå ID där det godtas (inkl. Turkiet, där det egentligen inte gäller), så har bara stämplar från Kazakstan och Azerbaijan samt Ryskt visum med stämplar på.

Ska man till Kosovo och sedan till Serbien är nationellt ID också bra, då du kan kringgå regeln att man inte kan resa in till Kosovo frå annat land än Serbien och sedan direkt till Serbien (då serbisk inresestämpel saknas och inte utfärdas vid gränsen från Kosovo)
 

Dr. Miles

Expert
Äh, för mig som har körkort är nationellt ID en "extra sak", så det är lika gärna att ha passet med mig istället.
Jag kan inte komma på någon situation i utomlands där endast nationellt ID accepteras men inte passet.
 

Agö

Medlem
Om någon kan motivera innehav av nationellt ID är jag idel öra.
Jag bor i Danmark. Har danskt körkort (växlade in mitt svenska för några år sedan då det löpte ut). Därför skaffade jag ett nationellt ID-kort att använda i Sverige (och andra ställen för den delen) i den mån det behövs för att legitimera mig. Bekvämare än att ha passet med sig varje dag.
 

Crazydre

Medlem
Jag bor i Danmark. Har danskt körkort (växlade in mitt svenska för några år sedan då det löpte ut). Därför skaffade jag ett nationellt ID-kort att använda i Sverige (och andra ställen för den delen) i den mån det behövs för att legitimera mig. Bekvämare än att ha passet med sig varje dag.
Danskt körkort funkar utmärkt med, i enlighet med den nordiska fria rörligheten som rådit sedan 1950-talet
 
Toppen