Senaste nytt

Italien - vilken hyrbilsfirma rekommenderar ni?

ulagun

Medlem
Ta någon av de stora (Avis, Hertz), så minskar blåsningsrisken.

Egna erfarenheter att hyra av Hertz oavsett det gäller Umeå flygplats eller Panama City är att de tillhör kategorin ohederliga skojare.

F.ö de få gånger jag hyrt bil i Italien har det varit omständliga och tidskrävande processer att hämta ut samt lämna tillbaks bilen.
 

fcx

Medlem
Egna erfarenheter att hyra av Hertz oavsett det gäller Umeå flygplats eller Panama City är att de tillhör kategorin ohederliga skojare.

F.ö de få gånger jag hyrt bil i Italien har det varit omständliga och tidskrävande processer att hämta ut samt lämna tillbaks bilen.

Jag sa att risken minskar, den försvinner inte (det är lite som att välja mellan att åka en gång med Ryanair eller två gånger med Ryanair. Det ena alternativet är bättre, men inget av dem är bra).
 

Sebbef83

Medlem
Har hyrt vid ett flertal tillfällen av både Hertz och Avis på Bologna flygplats. Aldrig haft några som helst problem.
 

ulagun

Medlem
Har hyrt vid ett flertal tillfällen av både Hertz och Avis på Bologna flygplats. Aldrig haft några som helst problem.
Kan det vara så att det tar avsevärt längre tid på typiska semesterflygplatser där det oavbrutet dimper ned drösvis med TUI, Ryan m.fl. och väldigt många (ovana) bilhyrare.
Som senast på Sardinien. Vårt sällskap var ute i väääldigt god tid. Total stopp vid återlämningen. Några fick checka in oss medan vi två andra försökte bli av med bilen. Boardade trots detta bland de absolut sista passagerarna.
 

BAM054

Medlem
Att hyra bil i Italien innebär tyvärr alltför ofta obehagliga överraskningar.
Bilarna är inte alltid i bästa skick och repor och småskador är inte ovanliga.
Som turist har man dessutom sällan tid att kontrollera allt vid hämtning eller återlämning, vilket vissa biluthyrare tycks utnyttja.

Ett sätt att komma runt en del problem är att fullförsäkra sig via hyrbilsbolaget.
Mest prisvärda av "de stora" är i detta avseende är nog Avis 360.

Vid förra årets biltur i södra Italien fungerade det iaf problemfritt.
Återlämnandet vid Bari flygplats tog 1 minut och ingen koll av bilen gjordes.

Avis 360° hyrbil inkl. försäkring - Avis
 

RickardG

Medlem
Att hyra bil i Italien innebär tyvärr alltför ofta obehagliga överraskningar.
Bilarna är inte alltid i bästa skick och repor och småskador är inte ovanliga.
Som turist har man dessutom sällan tid att kontrollera allt vid hämtning eller återlämning, vilket vissa biluthyrare tycks utnyttja.

Ett sätt att komma runt en del problem är att fullförsäkra sig via hyrbilsbolaget.
Mest prisvärda av "de stora" är i detta avseende är nog Avis 360.

Vid förra årets biltur i södra Italien fungerade det iaf problemfritt.
Återlämnandet vid Bari flygplats tog 1 minut och ingen koll av bilen gjordes.

Avis 360° hyrbil inkl. försäkring - Avis

Min erfarenhet är den motsatta. Jag har hyrt bil i Italien ett stort antal gånger under 20 år. Både i södra (Sicilien) och norra delarna, så väl lokala (Locauto) som de stora (Avis, Sixt m.fl.). Jag har aldrig upplevt mer problem än andra länder. Kanske hjälper det att jag kan språket, eller också har jag haft tur eller ni andra haft otur.
 

Taxman

Medlem
Stort tack för alla synpunkter, sällskapet hittade en bil för 335 euro med självriskförsäkring och avlämning i genoa så får se hur det går.
 
Toppen