Senaste nytt

Italien - vilken hyrbilsfirma rekommenderar ni?

Taxman

Medlem
Hej,

Tänkte hyra bil i Bergamo och återlämna i Genoa. Är det någon som kan rekommendera någon firma över övriga? Jag hittade maggiore.it som hade schyssta priser och villkor men efter att ha läst Reviews så verkar det vara en riktig skojarfirma som man ska hålla sig borta från.

Datum är 29 juni - 3 juli om det gör någon skillnad (kampanjer etc). Jag har inte status hos någon av firmorna eller flygbolag, men guld hos Marriott/SPG.

Några tips?
 

Taxman

Medlem
Jo, det känns klart tryggast men priserna är ganska orimliga, även om bilen återlämnas på upphämtningsstället (t.ex. 6 300 kr för en ford focus hos Hertz), så därav som jag är intresserad av tips.
 

AndersSt

Medlem
Jag har hyrt bil i Italien många gånger och kan rekommendera följande metod.
Gå till rentalcars.com, välj vilken bil du vill (billigaste?) och komplettera sedan med deras "Fullt Skydd".

Du lämnar fortfarande deposition till uthyraren precis som vanligt, och om det händer något så drar man förstås godtyckligt belopp från din deposition. Men sedan ersätts du av rentalcars för dina kostnader. Så du får ev ligga ute med pengar en kortare tid men det funkar faktiskt riktigt bra.

Ett exempel, förra sommaren på Sicilien blev bilen nycklad på ena sidan. Uthyraren drog 580 Euro för den lilla repan, fick sedan tillbaka varenda öre av rentalcars inom en vecka. Skyddet omfattar även skador på hjul och vindruta som oftast inte täcks av uthyrarens egen "extra försäkring". Även immobilitet, dvs att bilen inte går att hyra ut under tiden den "står på verkstad" (yeah, right...), ingår i skyddet.

Rental Cars and Car Rentals from Rentalcars.com

Man kan säga mycket om att använda olika förmedlingstjänster, men vid bilhyra i länder som Italien kan det vara skönt att ha en tredje part mellan sig och uthyraren. Jag fick t ex bra hjälp av rentalcars vid ett annat tillfälle då uthyraren drog en straffavgift för att bilen återlämnades otankad när bilen bärgats pga elfel.
 
Last edited:

AndersSt

Medlem
På tal om Locauto och på temat "jag hyrde bil och fick".

Bokade en Alfa Romeo Giulietta (eller liknande) hos dem, fick en Peugeot Partner!
 

AndersSt

Medlem
Bokade du genom rentalcars.com? Isåfall är det inget konstig. De har väldigt lösa definitioner av vad som är "liknande".

Så är det nog, tror inte ens de hade några Alfor i sin bilpark...
Vill man vara säker på att få exakt vad man bokat ska man boka direkt av uthyraren.
Men vid bilhyra i Italien kan det som sagt finnas en del fördelar med en mellanhand.
 
Toppen