Senaste nytt

Slut med Thai Premium Economy från Stockholm?

Johanna

Medlem
Jag har aldrig förstått varför man säljer en businesstol som PE. Själva servicen kan inte kosta så mycket mindre. Ytan att man skulle kunna få in fler stolar måste vara den stora skillnaden, eller? Förutsatt då att man inte kan ta mer betalt vilket man kan i business. Å andra sidan har deras PE varit för dyr.
 

fcx

Medlem
Jag har aldrig förstått varför man säljer en businesstol som PE. Själva servicen kan inte kosta så mycket mindre. Ytan att man skulle kunna få in fler stolar måste vara den stora skillnaden, eller? Förutsatt då att man inte kan ta mer betalt vilket man kan i business. Å andra sidan har deras PE varit för dyr.

Förmodligen för att om man sålde den som Business så skulle de stolarna förbli osålda. Bättre en fågel i handen än tio i skogen etc.
 

Malu

Medlem
Vet inte om det är generellt - men jag hittade god tillgång på Award-biljetter i business när jag letade i början av 2019 i alla fall. Inga problem att hitta på de dagar jag ville till sportlovet. Kanske något positivt som kommer av det större antalet stolar/flight.
 

bankb

Medlem
Thai Airways har lenge hatt problemer med inntjening og underskudd. I motsetning til f.eks SAS, som har kjørt store spareprogram og snudd deler av økonomien er Thai Airways preget av en kultur i Thailand hvor man heller overser problemene (no loss of face) enn å ta tak i det.

Det blir heller ikke bedre av at det sitter mange inkompetente personer i nøkkelstillinger, som har fått jobben gjennom nettverk/bekjente. Jeg jobber i Thailand, og det er et stort problem at man heller velger en venn enn å rekruttere eksterne kompetente personer.

Når i tillegg en har en sterkt hierarkisk struktur blir det tatt mange rare beslutninger. Å fjerne premium økonomi ser ut til å være en av dem. I Thailand er det mange ganger slik at har man for få kunder settes prisen opp i stedet for ned...en logikk som det er vanskelig å forstå fra et vestlig synspunkt, men som er kulturelt betinget.

For å si noe positivt har Thai i det siste møtt konkurransen fra Norwegian med rimeligere økonomi-billetter OSL/ARN/CPH-BKK.

Kan helt hålla med om det du beskriver ovan. Har thailändska rötter och ser de kulturella delarna i det hela.

Men att gå ifrån att vara 4-6 tusen billigare än en flight från CPH i business och höja så man är 2-3 dyrare är en gåta.

Dom lär få fylla platserna med award. Vilket såklart är en intäkt från SAS antar jag. Som många sagt så finns det mycket tillgänglig, sin vana trogen släpper dom dock bara två per flight i taget verkar det som.
 

IngeDryg

Ny medlem
Nejjj...skulle på jobb till Asien och PE finns inte länge.
Detta har varit vårat "vattenhåll" då firman accepterat PE (krav på ekonomi resa). Tänkte att dom kanske har bättre pris på business.
Men det började från 30kkr. Tyvärr så accepterar inte firman C klass. Även om priset skulle vara samma som gamla PE.

Så det blir att stoppa in 2.05m i ekonomi i fortsättningen. Thai tror väl att dom kan sälja stolarna som C-klass. Men jag är väldigt tveksam till det.
Är ganska många företag som har det som oss. Dvs C-klass går inte igenom då någon skall godkänna resan.
 

Brandten

Medlem
Nejjj...skulle på jobb till Asien och PE finns inte länge.
Detta har varit vårat "vattenhåll" då firman accepterat PE (krav på ekonomi resa). Tänkte att dom kanske har bättre pris på business.
Men det började från 30kkr. Tyvärr så accepterar inte firman C klass. Även om priset skulle vara samma som gamla PE.

Så det blir att stoppa in 2.05m i ekonomi i fortsättningen. Thai tror väl att dom kan sälja stolarna som C-klass. Men jag är väldigt tveksam till det.
Är ganska många företag som har det som oss. Dvs C-klass går inte igenom då någon skall godkänna resan.
Tar Thai bort PE från OSL och CPH också eller kan du i så fall flyga därifrån?
 

bankb

Medlem
Nejjj...skulle på jobb till Asien och PE finns inte länge.
Detta har varit vårat "vattenhåll" då firman accepterat PE (krav på ekonomi resa). Tänkte att dom kanske har bättre pris på business.
Men det började från 30kkr. Tyvärr så accepterar inte firman C klass. Även om priset skulle vara samma som gamla PE.

Så det blir att stoppa in 2.05m i ekonomi i fortsättningen. Thai tror väl att dom kan sälja stolarna som C-klass. Men jag är väldigt tveksam till det.
Är ganska många företag som har det som oss. Dvs C-klass går inte igenom då någon skall godkänna resan.

Kan du flyga via CPH?
 

IngeDryg

Ny medlem
Haha...tänkte inte på det. Denna gång skall jag resa ut med vänner. Kombinerad jobb å öldrickande resa. Så det får bli via Arn.

Kanske därför jag inte kunde komma hem till BKK-ARN för 2 veckor sedan.
Hade rest ut i Sep med PE biljett. Jobbet drog ut på tiden, så bokade om till början av oktober. Men resebyrå sa att PE var fullbokat.
Provade med flera olika datum. Men icke....tänkte fan va folk flyger helt plötsligt.
Så jag fick åka hem via Cph.
Uppenbarligen hade inte resebyrån pejl på att PE försvunnit. Thai var ganska fräcka. Skulle inte få pengar tillbaka om jag nedgradera ekonomi. Och bra pris i business var inte att tänka på.
Tröttnat på Thai service. Väntar sedan 1 år på ersättning för trasig väska. Samt 6 månader på ersättning för borttappade väskor BKK-PVG.
Ingen respons på mail eller telefon.
 
Toppen