Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

Det har talats en del om "prestigekort" i tråden. Lite nyfiken på vem som överhuvudtaget skulle notera vilket kort man betalar med. Ofta "sköter man det själv" genom att "dölja" runt halva inne i en terminal. Lägger ni någonsin märke till vad personen framför har för kort? Jag gör det då inte.

Om ingen vet vad man har för kort, kan det då påverka någon prestige?

När man langade in kortet i baren på glada 80-talet var det nog en annan sak. :)

Jag tror snarare att det refererades till prestige mot handlaren. Typ i form av att vissa kort signalerar hög inkomst och därför större köpkraft, vilket i sin tur kan leda till bättre service.
 
Det har talats en del om "prestigekort" i tråden. Lite nyfiken på vem som överhuvudtaget skulle notera vilket kort man betalar med. Ofta "sköter man det själv" genom att "dölja" runt halva inne i en terminal. Lägger ni någonsin märke till vad personen framför har för kort? Jag gör det då inte.

Om ingen vet vad man har för kort, kan det då påverka någon prestige?

När man langade in kortet i baren på glada 80-talet var det nog en annan sak. :)
Jadå. När jag står i kön på ICA och Systembolaget brukar jag titta vilket kort den framför har av ren nyfikenhet. Inte sett många alls med SAS MC, AMEX eller DINERS. Brukar bara se tråkiga bankkort fr SEB, Nordea och Handelsbanken.
 

Delayed

Medlem
Jag tror snarare att det refererades till prestige mot handlaren. Typ i form av att vissa kort signalerar hög inkomst och därför större köpkraft, vilket i sin tur kan leda till bättre service.
Fast hur ofta lägger handlaren märke till vilket kort man har?

Fast som @agehall skriver det är nog lite skillnad om man handlar mjölk på Ica eller betalar handpenningen på en Learjet i XYZ-land...

Lite kuriosa kring "hur långt Sverige har kommit kring betalterminaler". Jag var länge en rabiat motståndare mot PIN-koder på kort och skrev alltid under i stället. Det var i Ungern jag fick ge upp för det var det första landet jag upplevde att det krävdes PIN och inte dög med underskrift. I Sverige hade jag då aldrig upplevt det. Vet faktiskt inte hur det är idag. Jag har som sagt gett upp...
 

Delayed

Medlem
Jadå. När jag står i kön på ICA och Systembolaget brukar jag titta vilket kort den framför har av ren nyfikenhet. Inte sett många alls med SAS MC, AMEX eller DINERS. Brukar bara se tråkiga bankkort fr SEB, Nordea och Handelsbanken.
På "okända, tveksamma" ställen brukar jag ofta fråga om de tar Diners/Amex istället för att slösa tid på att testa. Oftast möts jag av en fågelholksblick och ett svar av typen "ingen aning, testa" eller i värsta fall "klart vi tar kort"...

Sen kan jag förundras över folks kärlek till att betala med bankkort men den diskussionen blir än mer OT än jag redan drivit. :oops:
 
På "okända, tveksamma" ställen brukar jag ofta fråga om de tar Diners/Amex istället för att slösa tid på att testa. Oftast möts jag av en fågelholksblick och ett svar av typen "ingen aning, testa" eller i värsta fall "klart vi tar kort"...

Sen kan jag förundras över folks kärlek till att betala med bankkort men den diskussionen blir än mer OT än jag redan drivit. :oops:
Ja precis. Finns inte logo på korten som accepterar brukar jag också fråga, DINERS (som jag knappt använder nuförtiden) har 9/10 ingen aning om vad det ens är... T.o.m i USA när jag skulle köpa biljetter till Hancock Tower så reagerade kassakillen på kortet och sa att DINERS är "rare and cool"...
 
Jag frågar alltid. De flesta gångerna stämmer ju inte skyltarna. Ett exempel: ett McDonalds i närheten av mig tar enligt skylten vid drive-in enbart Visa & MasterCard, men det är inga problem att betala med AmEx. :D

Samma hos min lokala Volvohandlare, jag har under flera års tid alltid betalat med Amex trots att det står en stor skylt precis bredvid kortterminalen, där det står att de inte tar Amex...
 
Toppen