Senaste nytt

Hur är det att flyga med Air China?

npahedman

Medlem
Ska flyga från TLL till SYD, ut runt 17DEC och hem JAN06 med familjen; 4 pax.
Har kollat runt lite och ser att AirChina har väldigt bra priser med start FRA. Hur är det att flyga med dem?
 
PandionRoger flyger rätt mycket med AirChina så han lär kunna ge bra svar. Spontant hade jag föredragit SQ även om det var lite dyrare. A380 och stopover i Singapore väger rätt tungt...
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om vilken kabinklass ni flyger i.

Men om det är i ekonomiklass, flyga via Shanghai Pudong, om det går.
  • Då kan ni ta stopover i Shanghai upp till 48 timmar utan kinesiskt visum.
    (Jag förutsätter att ni har pass från en av följande länder: Australia, Austria, Belgium, Canada, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, New Zealand, Norway, Poland, Portugal, Republic of Korea, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland and USA.)
  • Flygning mellan Frankfurt och Shnaghai är med Airbus 340. De har AVOD även i ekonomiklass.

Flygningar mellan Beijing/Shanghai-Sydney är med Airbus 330. De har också AVOD även i ekonomiklass.
Obs: vissa flygningar mellan Beijing och Sydney går via Shanghai.
 

Jacob

Medlem
Är det economy class vi talar om?

Air China generellt är väl OK, varken jättebra eller jättedåliga skulle jag personligen säga.
 

Dr. Miles

Expert
Spontant hade jag föredragit SQ även om det var lite dyrare. A380 och stopover i Singapore väger rätt tungt...

Jag tror att lågsäsong för Singapore Airlines billiga biljetter till Australien är fram till 9 dec 2011.
Om npahedman och hans familj önskar att flyga ut runt 17 dec, blir det mycket dyrare.
 

npahedman

Medlem
SQ är mitt och familjens favoritbolag och stopover i SIN är ju oslagbart. brukar bo på ShangriLa. Suverän mat och bästa frukosten jag någonsin sett på ett hotell. SQs kampanj gäller bara helt riktigt till den 9DEC. Vi har 3 SWE pass(jag o ungarna), frugan EST pass.
 

npahedman

Medlem
I första hand eco class. Har US DM 200.000 poäng och 140.000 EBG poäng. Snart flyller jag dock på EB med typ 60.000 poäng efter F class resan CAI-FRA-BKK T/R, så i slutet av AUG har jag väl 200.000 EBG oxå. Några tips vad man kan göra med dem? Funderar på att nu köpa lite mer US DM då kampanjen 50+50 är igång igen.
 

Jacob

Medlem
Är det visumfritt 48 tim även om man skulle flyga via PEK på vägen tillbaka?
Peking är den enda flygplatsen i Kina där man kan göra en ordentlig internationell transfer, i samtliga andra fall måste man gå igenom passkontroll, hämta ut baggaget och checka in igen och därmed ha något form av visum för Kina (jag räknar inte Hong Kong som Kina i detta fall).

Regeln med 48 timmar utan visum i Shanghai har jag precis använt mig av själv två gånger, fungerar alldeles utmärkt.
Personalen vid passkontrollen i Shanghai är väldigt effektiva (och förvånansvärt trevliga faktiskt), inget som helst krångel, det enda man behöver är en utskrift på bokningen som visar att man verkligen reser vidare internationellt från Shanghai inom 48 timmar.
Med det snabba Maglev tåget från Pudong kan du vara inne i centrala Shanghai en timme efter landning.

Det är dock inte all incheckningspersonal som känner till regeln, så ibland får man vara lite påstridig och be dom dubbelkolla. Jag hade en utskrift från kinesiska ambassaden att visa upp ifall det skulle bli några problem.

Regeln gäller inte i Peking eftersom internationella transfers fungerar bra i alla fall.
Att regeln finns i Shanghai är nog en konsekvens av att det lokala näringslivet varit påstridiga. Det finns mycket driftiga människor i stan och flera flygbolag har sina baser i Shanghai och vill givetvis att man ska resa med dom via Shanghai, exempelvis mellan Europa och Australien, och det gör man knappast om man behöver visum även för ett flygplansbyte på 3-4 timmar.
Det är bara att tacka och ta emot, i brist på annat är det ett bra undantag.
 
Toppen