Senaste nytt

Icelandair Köpenhamn-Reykjavik - hur är deras business class (Saga Class)?

Adam

Medlem
Hej!
Jag ska flyga Iceland air CPH- KEF i saga class om 2 veckor.

Någon som kan delge hur det funkar? Säte, service ombord, underhållning, lounge?

Tacksam är jag! Kan skriva ett reportage!
 

Traveller

Medlem
Jag flög just Sagaklass från CPH i onsdags till KEF. Jag flög även Saga från KEF till ARN i fredags. Nu finns det risk för att du blir besviken men det var jag också. Icelandairkärran från CPH var en av de få dom har som inte uppdraperats ännu. Jag satt på 1D på detta flyg. Redan då jag kom in i kabinen såg jag att det var en som inte är uppdraperad, entertainmentsystemet avslöjade det först. Sedan stolarna. Det var ett ruskigt spring till galley som ligger bakom kockpit på den gamla konfigurationen. Och, jag höll på att dö då jag såg stewarden ta fram en VHS-kasett som innehöll säkerhetsinstruktionerna - hade inte sett en VHS användas på hur lång tid om helst. Så var det dags för mat... Nja, om min bricka hade fungerat förstås.. Den vek sig som ett V och vill inte stanna uppe alls- trasig med andra ord.. Hur kan man låta folk betala för Sagaklass och känna till att saker är trasiga? Rätt uselt. Underhållningen var - tro det eller ej - Sony Playstation PSP som personalen delade ut till dom som vill ha... :). Jo, det är sant! Men det goda är att flygningen från KEF till ARN var alldeles super. Behaglig, lugn och i den nya konfigurationen (uppdaterad kabin). Sköna stolar, dock utan legrest men med fotstöd. Underhållningen hade cirka 35 filmer, tyvärr många längre 2,5 timmar. Frukosten var okay men som pålägg serverades endast marmelad. Personalen hem var klart bättre än den som jag flög ut från CPH med. I CPH så är det SAS loungen som gäller, på KEF är det Saga lounge som ligger just efter gate6 på höger sida. Stor och rymlig lounge i KEF med bra utbud på mat och dryck.

Hoppas ni får en maskin med nya configen på båda era ben. Trevlig resa, Island är fantastiskt. Vill du ha tips på vad ni kan göra så skriv en rad. Jag har varit där många gånger.
 

gusten

Medlem
Om du får en uppgraderad version är resan alldeles utmärkt. Bra, lite gammaldags service tycker jag. Hursomhelst så slår det SK via OSL långa vägar.

Däremot är jag osäker, Traveller, om SK loungen i CPH är öppen med FI biljett. Jag (EBG) har fått vända i dörren förut.
 

rob74

Medlem
Ska också till KEF om två veckor... 5-11 sep, för att vara exakt.
Kollade Icelandair och de skulle ha över 7.000 kronor för endast ARN-KEF t/r de aktuella datumen (de vet väl vad som är på gång i Reykjavik... :rolleyes: ) och då vi är tre som ska åka så kändes det inte aktuellt. Blev SK istället för 4.000 kr hela vägen KRN-KEF t/r.
Är lite nyfiken på vad din biljett i Saga klass gick på, Adam!
Kanske syns vi någonstans i Reykjavik under dagarna... :)
 

Traveller

Medlem
Ska också till KEF om två veckor... 5-11 sep, för att vara exakt.
Kollade Icelandair och de skulle ha över 7.000 kronor för endast ARN-KEF t/r de aktuella datumen (de vet väl vad som är på gång i Reykjavik... :rolleyes: ) och då vi är tre som ska åka så kändes det inte aktuellt. Blev SK istället för 4.000 kr hela vägen KRN-KEF t/r.
Är lite nyfiken på vad din biljett i Saga klass gick på, Adam!
Kanske syns vi någonstans i Reykjavik under dagarna... :)

rob74, det finns ju ett alternativ till... Nåja, det är ju inte Sagaklass men ändå.. Iceland express CPH-KEF-CPH på de dagar du skrev. Totalpris 980 kronor pp. Avresa 14.30, ank 14.55 samt retur 07.00 ank 12.10. Nu skall du ju från ARN så alternativet är kanske inte rätt ändå.
 

Adam

Medlem
@rob. 9800 SEK, men bokade långt innan. Ska dit på en konferens för musiker.:)
Tack alla snälla för info!

Får man EB-poäng för turen tror ni?
Är det lite långlinjestil på maten om man jämför med andra C-klassbolag intra EU.
 
Sålde de Economy Comfort på den gamla kärran? Och i sådant fall, blev de placerade i Saga delen som jag t ex. blev? När man är inne på Icelandairs hemsida står det t ex. att man har fri tillgång till underhållningssystemet- dvs IFE. Hänger ju inte riktigt ihop om de kör med den gamla konfigen??
 
Toppen