Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

mha321

Medlem
Ska man behöva gå bak och hämta själv för att crew är lata och inte vill göra sitt jobb?

Nej det är naturligtvis för att man ska röra på benen då och då för att man inte ska åka på DVT.

Om man nu ändå håller på att hitta på anledningar på egen hand alltså.
 
Men alltså kunde man inte gå bak och ta en ny kall öl? Dvs att det bara var själva vagnen som bara kom ut en gång. Det förstnämnda låter ju helt absurt, det sistnämnda hade jag inte brytt mig så mycket om eftersom det går snabbare att gå bak och hämta själv.

Jo man kan gå bak och hämta mer dryck, det gör jag alltid.
 
Det gick att gå bak och hämta för ett par veckor sedan iallafall men de var bra otrevliga....:(
Tittade på mig som nåt katten släpat in och när jag nämnde nåt om snacks så var det ett himla suckande och kommentar att vill du ha chips så får du betala för det.... Tog ett par påsar nötter och en öl sedan gick man nästan ursäktande tillbaka till sin plats. Enorm skillnad mot Business på resan innan då de nästan vände in och ut på sig när det gällde service!
 

ulagun

Medlem
Det gick att gå bak och hämta för ett par veckor sedan iallafall men de var bra otrevliga....:(
Tittade på mig som nåt katten släpat in och när jag nämnde nåt om snacks så var det ett himla suckande och kommentar att vill du ha chips så får du betala för det.... Tog ett par påsar nötter och en öl sedan gick man nästan ursäktande tillbaka till sin plats. Enorm skillnad mot Business på resan innan då de nästan vände in och ut på sig när det gällde service!
Exakt!
Utresan den 8.e i business var en av de absolut bästa ombordupplevelserna jag haft på åratal. Fanatisk kabinpersonal, god mat/dryck. allt var perfekt. Vi blev verkligen bortskämda.
Och så detta bemötande i plus på hemresan en vecka senare Samma bolag personal med samma utbildning???? Behandlas som något som katten släpat in.
I ren protest överbeställde vi vin, fika m.m så att stolsfickorna var överfulla. Fanns alltså ingen anledning gå till galley för att få påfyllning.
Nästa gång i plus tar jag med rådet om kylväska.
 
Jag flyger en del Plus, nu pratar vi i stort sett enbart inrikes. Tycker att servicen är helt ok, med trevlig och tillmötesgående cabin crew som fixar det mesta man ber om. Ofta hinner de komma med påfyllning av kaffe och kanske en öl till om man är på det humöret, trots 45 min flygtid mellan ARN-GOT och välfylld kabin.

Funderar kring ert resonemang om trött cabin crew på long haul om det inte är befordringsgången som är problemet. SAS har ändå rekryterat en del de senaste åren - är det helt enkelt så att man "befordrat" äldre, mer erfaren personal till längre linjer och nya förmågor som är mer hungriga och servicevilliga får ta "hundpassen" inrikes?
 

palmen

Moderator
Jag flyger en del Plus, nu pratar vi i stort sett enbart inrikes. Tycker att servicen är helt ok, med trevlig och tillmötesgående cabin crew som fixar det mesta man ber om. Ofta hinner de komma med påfyllning av kaffe och kanske en öl till om man är på det humöret, trots 45 min flygtid mellan ARN-GOT och välfylld kabin.

Funderar kring ert resonemang om trött cabin crew på long haul om det inte är befordringsgången som är problemet. SAS har ändå rekryterat en del de senaste åren - är det helt enkelt så att man "befordrat" äldre, mer erfaren personal till längre linjer och nya förmågor som är mer hungriga och servicevilliga får ta "hundpassen" inrikes?
Även de nya som jobbat max 1 år flyger longhaul. Det är inte längre de med högst senioritet som flyger longhaul utan en blandning av nytt och gammalt. Flyga longhaul är ingen dans påfart rosor längre de är minst lika trött som du efter 24h innan tillbakaresan
 

Kimmen00

Medlem
Det gick att gå bak och hämta för ett par veckor sedan iallafall men de var bra otrevliga....:(
Tittade på mig som nåt katten släpat in och när jag nämnde nåt om snacks så var det ett himla suckande och kommentar att vill du ha chips så får du betala för det.... Tog ett par påsar nötter och en öl sedan gick man nästan ursäktande tillbaka till sin plats. Enorm skillnad mot Business på resan innan då de nästan vände in och ut på sig när det gällde service!

Oxå blivit så otrevligt bemöt när man gick bak till galleyt för att hämta dricka.. Man gör dem en tjänst samt rör på sig men otacksamt är världens lön.. Skrev ett bittert mail om detta..
 

Canadien

Medlem
Oxå blivit så otrevligt bemöt när man gick bak till galleyt för att hämta dricka.. Man gör dem en tjänst samt rör på sig men otacksamt är världens lön.. Skrev ett bittert mail om detta..
Jag tror det beror lite på hur man bemöter dem. De gillar ju själva att bemöta pax med ironi i business så jag brukar köra det konceptet själv.
- Oj, här bak har ni det mysigt! Är det personalfest? Fri bar för Diamond?
Visa kortet och be om öl/GT/...
 

NotRyan

Medlem
Även de nya som jobbat max 1 år flyger longhaul. Det är inte längre de med högst senioritet som flyger longhaul utan en blandning av nytt och gammalt. Flyga longhaul är ingen dans påfart rosor längre de är minst lika trött som du efter 24h innan tillbakaresan
Det finns absolut ingen anledning för det att sucka och bemöta kunden otrevligt. Här har SAS ett jobb med att korrigera dessa människor så att dom är i nivå med det som jag oftast upplever hos SAS, en trevlig serviceminded personal.

Här är skillnaden mot ex. Lufthansa, där möter du sällan lika trevlig kabinpersonal som på SAS, men du träffar heller aldrig på kabinpersonalen från helvetet som man kan ha oturen att träffa på SAS på någon flight emellanåt.
 
Toppen