Senaste nytt

Boka SAS Business award - Hur hittar ni platserna?

Mr Planning

Medlem
SAS + på vägen ut, och C på vägen hem, bara hålla utkik så man förhoppningsvis kan ändra utresan.

(gäller September)
 

sscheibye

Medlem
Jeg ønsker at booke 3 pladser (2 voksne, 1 barn, 1 inf) i business til USA t/r i april/maj 2019 vha MC Premium på højeste niveau. Jeg tænker at booke 2 pladser i business (1 voksen, 1 barn, 1 inf) på en booking, og 1 i plus (1 voksen) på en anden booking men samme flyvninger nu, mhp at forsøge opgradering af sidstnævnte booking, eller ombookning til business, hvis der slippes flere business awards til afgangene.

Spørgsmålet er, hvilke destinationer der er størst chance for, at der slippes flere business awards 90-120 dage før, og på hvilke ugedage. Findes der nogen der har statistik eller ideer om dette? Mine muligheder er østkyst USA: EWR, ORD, IAD (og MIA, som dog virker urealistisk..). Ugedage kan være hvilken som helst.

Hvis nogen har gode råd, eller kan henvise til tråde hvor dette er diskuteret, ville jeg være meget taknemmelig.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jeg ønsker at booke 3 pladser (2 voksne, 1 barn, 1 inf) i business til USA t/r i april/maj 2019 vha MC Premium på højeste niveau. Jeg tænker at booke 2 pladser i business (1 voksen, 1 barn, 1 inf) på en booking, og 1 i plus (1 voksen) på en anden booking men samme flyvninger nu, mhp at forsøge opgradering af sidstnævnte booking, eller ombookning til business, hvis der slippes flere business awards til afgangene.

Spørgsmålet er, hvilke destinationer der er størst chance for, at der slippes flere business awards 90-120 dage før, og på hvilke ugedage. Findes der nogen der har statistik eller ideer om dette? Mine muligheder er østkyst USA: EWR, ORD, IAD (og MIA, som dog virker urealistisk..). Ugedage kan være hvilken som helst.

Hvis nogen har gode råd, eller kan henvise til tråde hvor dette er diskuteret, ville jeg være meget taknemmelig.
Chicago och Washington brukar ha bäst tillgänglighet. Resa på tisdag och onsdag är väl de dagar som generellt har bäst tillgänglighet då minst personer brukar åka dessa dagar.
 

LSH

Medlem
Har tittat på mitt data och @palmen är rätt ute. Tisdagar är bäst åt båda hållen men torsdagar är bättre än onsdag. Flest släpp (antal släpp inte stolar) i fönstret 88-125 dagar:
ARN-ORD
CPH-ORD
ORD-ARN
CPH-EWR
ORD-CPH

IAD och BOS har också många släpp. Du säger inte varifrån du åker eller hur länge du vill vara borta, men finns en del resor i april med tillgång till 2C+1Y
 

sscheibye

Medlem
Mange tak @LSH og @palmen. Cool, at statistikken kan bakke op om fornemmelserne. Afrejse fra CPH og 12 dage (+/-1). Pga april påske-blackout kigger jeg på afrejse ult april / start maj og retur medio maj (som jo åbnes for awards ganske snart).
 

Jonted

Medlem
Hoppar på denna tråd igen och ser om någon kan råda mig här.

Om jag önskar hitta 4 platser i SAS Business, måste åka mellan slutet av Maj till September, ca 4-7 dagar totalt, hur skulle ni då gått tillväga?

Ser helst Asien men kan även tänka mig New York, Chicago och västkusten i USA.

Jag är fullt medveten om att det är omöjligt att få någon garanti på att hitta 4 platser men tar gärna emot tips på hur ni själva skulle ha gjort för att ha största sannolikhet att få ihop det. Jag är absolut beredd att avboka, ändra datum nära inpå om det kommer till det.

Tack!
 

Berglund

Medlem
Det är mycket ovanligt att du hittar fyra platser i SAS business så långt i förväg. Kan du tänka dig att splitta upp er så finns det ju två flygningar per dag mellan CPH-EWR och tillbaka. Där släpps vanligtvis två biljetter per avgång. Då åker ni i vart fall samma dag och mellan samma flygplatser. Annars får du hoppas på någon sorts tur närmare avgång.
 

pycko

Medlem
Att hitta 4 platser till västkusten är nog snudd på omöjligt. När det gäller östkusten plus Chicago, utnyttja det faktum att SAS flyger till New York från Köpenhamn, Oslo och Stockholm, att hitta 2 platser är möjligt. Chicago går likaså både från Stockholm och Köpenhamn.
 

Kimmen00

Medlem
4 platser släpps så gott som endast 90 dar inpå och då sällan sällan till LAX.¨
Därmot gott om platser de närmsta månaderna till ORD tex.

Alt. vänta tills 90 dar mot avgång o se om det ploppar ut 4 platser
 

Jonted

Medlem
Tack för alla snabba svar och råd! Som jag nämnde är jag fullt medveten om att detta inte är lätt och att jag måste vara flexibel om jag vill lyckas.

Har ni dock någon uppfattning om det är bättre att boka 2 platser nu och hoppas att 2 till kommer på samma flyg eller istället bara vänta med samtliga?

Tittar jag för januari finns det ju t.ex flera ToR till NY och Chicago för 4st men jag hittar få ens för två personer i maj och Juni.

Vi kan dela på oss på hemvägen men dit vill vi gärna resa tillsammans.
 
Toppen