Senaste nytt

Ice Hotel i Jukkasjärvi eller Longyearbyen på Svalbard?

Börnen

Medlem
Dags att börja fundera på vintersemester? Under vintern 2018 gå gjorde vi två is- och snöbetonade resor.

ICEH.JPG
Vårt första resmål var Ice Hotel som ligger någon mil utanför Kiruna i byn Jukkasjärvi. För den som vill flyga så flyger SAS direkt till Kiruna från Stockholm. Då vi bara har 46 mil dit så valde vi att köra bil. Fredag eftermiddag i februari efter jobbet körde vi först mot Luleå, där finns närmaste Mc Donalds, en stor grej när man bor i norra Sverige. Sedan fortsatte vi i mörkret på snöspåriga vägar upp mot Jukkasjärvi.

Första natten hade vi valt varmt boende, en stuga som kostade mycket pengar och inte höll så hög standard. Mer värt att bo på exempelvis Scandic i Kiruna eller Gällivare.

ICEHKyrka.JPG
Lördag morgon började vi med att gå en guidad rundtur på ishotellet, väl värt att göra. Då svenskar är i minoritet på hotellet så är den svenska gruppen ganska liten. (den guidade turen var bra, men har ni vägarna förbi på sommaren ska ni stanna, då är turen ännu bättre eftersom man då får gå in i islagret, en häftig upplevelse)

ICEHTrangia.JPG
Lunchen lagade vi på vårt Trangia-kök ute på Torne älv, kallt var det -22, då var det svårt att laga mat, även med Primus vintergas.

ICEHhundar.JPG
Efter lunchen så hade vi bokat en tur med slädhundar, mötet med husky-hundarna var speciellt uppskattat av 8-åringen, som fick många fantastiska stunder med hundarna. Turen i sig var inte så spektakulär, eftersom att vi bor i Norrland i en liknande natur, tror det amerikanska paret som bodde på Manhattan som åkte på samma släde tyckte det var mer spektakulärt än vad vi tyckte. Varma kläder och skor fick man låna på Ice Hotel, det ingick i priset.

ICEHistallrik.JPG
Till middag åt vi en femrätters ismeny där hälften av rätterna serverades på istallrikar. Väl genomfört, med norrländska smaker, även om någon rätt kändes lite krystad, eller skapad om man vill för att passa på en istallrik.

ICEHrum.JPG
Andra natten checkade vi in på Ice Hotel, den kalla natten. Vi hade bokat ett standardrum för tre personer, inte någon av de mer exklusiva konstsviterna (dom kan man dock gå och titta på under dagen). Vårt rum var även det dekorerat men självklart inte med individuell iskonst.

Man tilldelas en rejäl sovsäck som garanterar att hålla dig varm i -5 som är temperaturen som gäller på hotellet. Då man inte sitter och hänger på rummet i -5 så blev det lite trångt i hotellets lobby där folk satt innan det blev dags att sova.

Man sover verkligen som en stock. Vi väcktes på morgonen av en värdinna som ropade God morgon , Good morning och sen bjöd på varm lingondricka.

Att sova i ett isrum är inte billigt men en upplevelse.

SVAFlyg.JPG
Påsken tog vi oss till Svalbard med flyg via Stockholm och Oslo. Riktigt usla flygtider, vi landade 00:40 och när vi skulle hem gick flyget 02:30. Dock är det en fantastisk upplevelse att landa i Longyearbyen mitt i natten under fullmånen. I princip alla som klev av planet stannade och tog in nattlandskapet innan de gick in i terminal.

När väskorna kom insåg vi att vi äntligen kommit till en destination där majoriteten använder sig av North Face duffels, vi brukar vara ensamma som hämtar ut sådana på bandet.

SVAskor.JPG
Flygbuss till Radisson och snabbt i säng. Då vi bara skulle stanna fyra nätter så var det tidig väckning trots den sena nattningen. På Radisson, och många andra ställen måste man ta av sig skorna i entrén

svagata1.jpg
Dag 1 ”gjorde vi stan” genom att promenera till alla sevärdheter som finns i själva Longyearbyen. Gågatan, kyrkan, renar mitt i stan, badade jacuzzi på hotellet och häpnade över landskapet i allmänhet.
SVAvin.JPG
Middag intog på ”Huset”, mycket bra mat och personal som ställde upp och visade så väl vinkällaren som isbjörnsskinnet som hängde i en avstängd del av huset.

SAVMus.JPG
Dag 2 Tog vi en titt på Svalbard museum och åkte på en busstur i omgivningarna som gav oss nya vyer och information om gruvor och t.ex det frölager som finns på ön där man samlar fröprover från hela världen för kommande generationer

svahundarX1.jpg
Dag 3 gjorde vi huvudattraktionen, ännu en hundslädestur. Vi blev hämtade på hotellet och bussade till hundgården en bit utanför stan. Där fick vi hjälpa till att sela hundarna och förbereda slädarna Till skillnad från i Jukkasjärvi så fick man köra slädar själv här.

svahundarX2.jpg
Två per släde där man turas om att köra. Åttaåringen fick inte köra men han blev bra kompis med flera av hundarna även här. Turen gick här i en natur vi inte är vana vid så upplevelsen blev så mycket större. Turen var också mycket längre.

svahundarX3.jpg
När vi kom tillbaka så fick vi sela av och leda hundarna till sina kojor innan vi tog bussen upp till ett ställe där dom hade valpar som vi fick klappa innan det bjöds på varm chokladmjölk med cognac i.

svarenar1.jpg
Dag 4 blev lite annorlunda då vi skulle sysselsätta oss till midnatt då flygbussen skulle gå. Vi gick på North pole expedition museum (inte värt), barnen gick på bio, vi kollade fotboll på en pub, åt god mat på Kroa, och bara hängde i Radissons lobby och drack öl och spelade spel.

svakyrka1.jpg
Lååång resa hem med sju timmar i loungen i Oslo där någon jobbade och andra sov.

För att summera. Bra destinationer båda två men skulle vi rekommendera en så blir det Svalbard. Nästa gång ska vi ta tredagarsturen med övernattning på fjället när vi väljer hundspann. Svalbard bör nog upplevas i fler årstider också. När vi var där hade ljuset precis kommit tillbaka men isen låg tjock i fjordarna så båtturerna gick inte. Vi vill åka båt men även uppleva ön i totalt mörker. Alla i ressällskapet 8, 17, 42, 50, 51, 55 år gamla tyckte resan var grym.
 

Fixter

Medlem
Efter att själv haft förmånen att jobba på Svalbard så kan jag bara instämma i det magiska med den Ö-gruppen.

Jag har även testat ice-hotell och tycker det är en frän idé men lite överskattad och därmed prissatt därefter.

Jag drar hellre själv ut på fjället o slår upp enmanstältet etc (också bosatt i Norrbotten)
 

henrik l

Medlem
Har varit på både ställen och båda är spektakulära. Vi var i april på ishotellet då det var lågsäsong och priset var överkomligt. Eftersom det var +15 på dagen så hade vi takdropp i vårt .ursprungliga rum så vi vart hux flux uppgraderade till RobotMan-sviten. Både Ishotellet och Svalbard ligger väl på min 10 i topp innan man loggar ut.
 

Börnen

Medlem
Glömde skriva att vi valde företaget "Green Dog" för hundspannskörningen på Svalbard på rekommendation av han som körde släden i Jukkas. Martin från Holland hade jobbat med hundar på Grönland och Svalbard och i år körde han i Jukkasjärvi. Liten värld hundvärlden.
 

jsn

Medlem
Svalbard har definitivt stor attraktionskraft på mig.... Dels vill jag åka dit "under säsong" för att se naturen och omgivningarna i dagsljus. Men jag vill även åka dit "mitt i vintern" när fullmånen lyser och norrskenet sprakar, tror det kan vara väldigt speciellt.
 

ulagun

Medlem
Hade en norsk kollega som var på Svalbard, Radisson över nyår.Han är väldigt berest men detta påstod han var något utöver det vanliga, speciellt blålyset hela dygnet. Magiskt enligt honom
Har själv varit där två gånger april/maj. Senast med syskonbarnen som var helt begeistrade. bara detta för en 14-åring köra hundspann själv.
Tyvärr befarar jag att det börjar bli turist överexploaterat. För lätt ta sig dit numera. Bara att tacka Norwegian prissättning för detta ?
 

Atom

Medlem
Oh nu blev jag sugen på Svalbard med. Bra rapport. Har varit intresserad av ishotellet flera år med men inser att det kanske inte är något för mig.
 
Toppen