Senaste nytt

EB Amex Elite - snuvad på EB gold

kenmat

Medlem
Hej,

Skriver här för att varna andra från att begå samma misstag, samt med vag förhoppning om att någon ska ha tips på lösning.

Har varit medlem i Eurobonus sen 2006 med 1/6-31/5 som kvalifieringsår. 2016 bestämde jag mig för att skaffa Amex Elite och fick in mina 20 000 första bonusgrundande poäng i mitten av maj 2016. Insåg att det inte var jättebra i det fall att jag skulle tjäna ihop 25 000 baspoäng till innan maj nästkommande år så skulle jag inte få EBG direkt, utan få lov att vänta till maj. Men det verkade för struligt att ändra då så lät det vara. Reste dock inte så mycket det året så nådde aldrig upp till EBG-nivå det kvalifieringsåret.

2017 fick jag ytterligare 20 000 baspoäng i maj och mitt resande tog också fart. I mars 2018 hade jag tjänat ihop 25000 baspoäng (åkte en milerun till Hongkong också) och såg glatt fram emot maj månad då jag äntligen skulle få det eftertraktade EBG!

Maj kom och gick och jag fick inga 20 000 baspoäng under hela månaden.

Efter ett par samtal till både Amex och SAS så har jag kört fast i att det är Amex fel. De säger att felet har skett tidigare år och jag då borde ha fått poängen i juni, något de tyvärr inte kan rätta till nu i efterhand. Det finns ingen möjlighet för dem att flytta poängen (som jag f.ö. ännu inte fått) från juni till maj.

Kontentan av Amex fel från tidigare år är alltså att jag inte fick några baspoäng alls under förra kvalifieringsåret. Det här vill de kompensera mig med 3000 extrapoäng för... Enligt dem har de inga garantier om att man ska få baspoängen varje kvalificeringsår, det är inte något de kan garantera.

Någon som har några tips på om det finns någon lösning? Någon som har en bra kontakt med pragmatisk läggning? eller kanske en paragraf jag kan hänvisa till?

Känns just nu väldigt surt och är sugen på att snabbt använda mina 2-4-1 kuponger och sen säga upp mitt Amex.
 

palmen

Moderator
Det är tyvärr detta som kan uppstå om man skaffar kortet i anknytning till sitt kvalificeringsår på eurobonus. Poängen kan då hamna på båda sidor brytpunkten och verkar inte finnas någon logik i det hela heller.

Har tyvärr in get råd att ge för hur man kan lösa det. Försök få prata med någon "ansvarig". Hade det bara varit 15k som saknats går det att köpa baspoäng så då hade det faktiskt funnits en lösning. Enda jag kan råda till är att säga upp amex kortet nu (om du fått vouchers och så) och sen skaffa det på nytt en bit in på din eurobonus period. Du skulle då eventuellt faktiskt kunna få 20k+20k baspoäng och bara vara 5k från att kvala in i år, om det fungerat eller om de kan dra tillbaka baspoängen vet jag dock inte, men i teorin finns det en möjlighet att det blir så.
 

mankse

Medlem
Enligt dem har de inga garantier om att man ska få baspoängen varje kvalificeringsår, det är inte något de kan garantera.
Det här låter ...ju helt galet?
Det förtar onekligen en del av värdet med detta förhållandevis dyra kortet.
Är deras enda USP 2-4-1? Baspoängen kan man få, men inte säkert.
HUACA?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Brandten

Medlem
Hade samma problem första gången årsavgiften skulle betalas och baspoängen trillade in VÄLDIGT sent (kanske till och med någon dag efter). Amex sa samma sak då (på ett väldigt fint sätt) att jag fick skylla mig själv som ansökte i samband med brytåret. Varit medlem sedan 2001 i eurobonus men funderar ibland på att dra igång ett nytt konto och tömma det jag har.

Frågan är ju bara om det är någon månad på året som är bra? Flyger ju tex ofta long haul i nov/dec och/eller jan så brytpunkt vid årsskiftet är ju inte bra tex.

Får se hur jag gör. :)
 

Sebbeh

Medlem
Det står ju på elite kortets att de garanterar att man alltid är minst silver medlem. Vilket då borde betyda att man måste få 20 000 varje intjäningsår. Och nu bryter de ju det genom att hoppa över ett år kvalificeringsår för dig. Dom kan ju inte ha koll på att du också flugit ett silverkort.
 

kenmat

Medlem
Det står ju på elite kortets att de garanterar att man alltid är minst silver medlem. Vilket då borde betyda att man måste få 20 000 varje intjäningsår. Och nu bryter de ju det genom att hoppa över ett år kvalificeringsår för dig. Dom kan ju inte ha koll på att du också flugit ett silverkort.
Ja, eller hur! Det här var mitt huvudargument att de måste lösa problemet. Nu första veckan i juni hade jag ju inte haft silver om jag inte hade tjänat in tillräckligt poäng på egen hand. Tjejen på Amex klagomålsavdelning menar att det är varje år de garanterar silver, inte varje dag hela ens egna kvalificeringsår...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

kenmat

Medlem
Det är tyvärr detta som kan uppstå om man skaffar kortet i anknytning till sitt kvalificeringsår på eurobonus. Poängen kan då hamna på båda sidor brytpunkten och verkar inte finnas någon logik i det hela heller.

Har tyvärr in get råd att ge för hur man kan lösa det. Försök få prata med någon "ansvarig". Hade det bara varit 15k som saknats går det att köpa baspoäng så då hade det faktiskt funnits en lösning. Enda jag kan råda till är att säga upp amex kortet nu (om du fått vouchers och så) och sen skaffa det på nytt en bit in på din eurobonus period. Du skulle då eventuellt faktiskt kunna få 20k+20k baspoäng och bara vara 5k från att kvala in i år, om det fungerat eller om de kan dra tillbaka baspoängen vet jag dock inte, men i teorin finns det en möjlighet att det blir så.
Tack för svar.
Min nya kvalifieringsperiod har ju dock redan börjat...

Det där du säger om att säga upp kortet - jag har 2 st vouchers som måste aktiveras det här året, blir jag inte av med dessa om jag säger upp mitt Amex-kort innan de använts?
 

Borje L

Medlem
Det står alltid minst silvermedlem på ansökningssidan. Det skulle iaf jag tolka som att man alltid ska vara minst silvermedlem (få 20000 baspoäng vid samma tidpunkt varje år) så länge man har elite.
 

palmen

Moderator
Tack för svar.
Min nya kvalifieringsperiod har ju dock redan börjat...

Det där du säger om att säga upp kortet - jag har 2 st vouchers som måste aktiveras det här året, blir jag inte av med dessa om jag säger upp mitt Amex-kort innan de använts?
Om du har tjänat in vouchers ska de mig veterligen vara kvar så du kan använda dom även om du avslutat kortet. Den spend du har hittills i år kommer dock att nollställas.
 
Toppen