Senaste nytt

Qantas gör miljardförlust, avbeställer 35st Boeing 787

Palazzi

Medlem
Qantas har redovisat en förlust om 1.7 miljarder kronor, vilket kan jämföras med en lika stor vinst förra året. I sviterna av sina ekonomiska bekymmer tvingas bolaget avbeställa 35st Boeing 787.

De låter beställningarna (15st) på den "mindre versionen" B787-8 ligga kvar , medan alla B787-9 avbeställs. Jag antar att detta kommer skynda på leveranserna till övriga bolag då Qantas, tillsammans med Etihad, var de klart största beställarna. Tillsammans stod bolagen för hälften av ordrarna.

Det ska tilläggas att Boeing B787-9 ännu inte börjat tillverkas.

EDIT. Etihad & Qantas stod INTE för 50% av beställningar av B787-9, jag saxade artikeln utan att kontrollera fakta.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
QantSAS? ;)

Inte lär det bli bättre tider närmsta åren. Stora delar av världen är mer eller mindre i recession. Vissa talar om depression...
 

Tjaeng

Medlem
De låter beställningarna (15st) på den "mindre versionen" B787-8 ligga kvar , medan alla B787-9 avbeställs. Jag antar att detta kommer skynda på leveranserna till övriga bolag då Qantas, tillsammans med Etihad, var de klart största beställarna. Tillsammans stod bolagen för hälften av ordrarna..

Vad menas där? Avser det planerade leveranser inom de närmsta åren, bara 787-9 eller något annat? För sett till totala ordrar stämmer det inte. List of Boeing 787 orders and deliveries - Wikipedia, the free encyclopedia
 

Palazzi

Medlem
Last edited:

Palazzi

Medlem
QantSAS? ;)

Inte lär det bli bättre tider närmsta åren. Stora delar av världen är mer eller mindre i recession. Vissa talar om depression...

Så är det, men antar att det reder upp sig, som alla gånger förr... Bara att se vilka som orkar rida ut stormen (Gulfbolagen är kanske givna).

PS. Den där "depressionen" känns nära förestående när jag tittar på regnet utanför mitt fönster....nästan så jag föredragit Grekland;) (Är i Sverige för tillfället).
 

Dr. Miles

Expert
De har ganska många Boeing B747 som är inte effektiv när det gäller bränsleförbrukning.
Kanske snart blir Qantas "Asian Kangaroo"?

[video=youtube;SXHGTroLoLQ]http://www.youtube.com/watch?v=SXHGTroLoLQ[/video]

"I sill call Australia fifty one percent home..."
 
Last edited:
Däremot är troligen QF 747 flotta sedan länge betald. Kostnaden att flyga dem må vara hög men uppvägs av låga ägande kostnader. Deras 6st Boeing 747-400ER är dessutom fortfarande hyfsat "unga"..levererade på 2000-talet och kommer nog finnas med till 2020-talet.
Qantas har precis som BA, Lufthansa, KLM/Air France etc en filosofi att operera sina widebody longrange kärror i uppemot 20-25 år..dvs större delen av flygplanens beräknade livslängd.
 
Toppen