Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

nollbit

Medlem
Ja, fast då riskerar man ju att bli besviken när Purser har fel. Den gateinfo Purser fick innan landning kan mycket väl ändras när planet taxar.
Kanske, men det var inte det @agehall skrev. Han skrev att man inte kan påverka något i det läget med insinuationen att informationen därför är meningslös. Och det menar jag måste väl var upp till varje person att avgöra om man tycker den är. Många tycker ju det är meningslöst att sitta och forska på exakt vilken stolsmodell kan kommer få på planet eller vilken champagne man blir serverad också, men för många här är ju det en del av grejen.

Nu blir det OT, men överlag tycker jag tonen på det här forumet har havererat totalt det senaste året eller så. Det finns ett fåtal personer som svarar surt på varenda kommentar som postas (det finns såklart också hjältar som svarar hjälpsamt på samma fråga tio gånger om dagen). Man kan inte ändra andra, men jag förstår ju varför folk hänger mindre här och mer på FFL där tonen är betydligt trevligare och hjälpsammare överlag.
 

agehall

Medlem
Du forsätter att ignorera poängen - långt i förväg kan informationen leda till att du kan läsa på mer om olika scenarios men strax innan landning tillför den ingenting eftersom du ändå inte vet med säkerhet var du kommer parkera innan de faktiskt parkerat.

Min filosofi har alltid varit och kommer alltid att vara att ifrågasätta saker som framstår som meningslösa för mig. Många verkar tolka det som dryghet, men det får stå för dem. Om man inte ifrågasätter lär man sig inget. Det händer att det finns vinklar jag inte tänkt på och genom att ifrågasätta får andra chansen att förklara. Tyvärr är det dock oftast inte så utan det blir istället någon slags metadebatt där det nogsamt undviks att svara på direkta och objektivs frågor.
 

fcx

Medlem
Kanske, men det var inte det @agehall skrev. Han skrev att man inte kan påverka något i det läget med insinuationen att informationen därför är meningslös. Och det menar jag måste väl var upp till varje person att avgöra om man tycker den är. Många tycker ju det är meningslöst att sitta och forska på exakt vilken stolsmodell kan kommer få på planet eller vilken champagne man blir serverad också, men för många här är ju det en del av grejen.

Nu blir det OT, men överlag tycker jag tonen på det här forumet har havererat totalt det senaste året eller så. Det finns ett fåtal personer som svarar surt på varenda kommentar som postas (det finns såklart också hjältar som svarar hjälpsamt på samma fråga tio gånger om dagen). Man kan inte ändra andra, men jag förstår ju varför folk hänger mindre här och mer på FFL där tonen är betydligt trevligare och hjälpsammare överlag.

Jag måste nog säga att du missar poängen, och det är inte en fråga om ton.

När man planerar en resa är det givetvis intressant att studera förutsättningar och möjligheter. Frågor som "vilka bolag erbjuder upphämtning med bil?", "i vilka situationer kan jag vänt mig upphämtning med bil?" och "vilka flighter är mest sannolika att landa så att man får upphämtning med bil?" är fullständigt relevanta frågor. Utifrån denna info kan man planera sin resa på det sätt man själv tycker är optimalt eftersom det dåmär faktorer man själv kan styra över.

När planet väl är i luften så har du inte längre någon möjlighet att påverka vad som kommer att hända. Du kan inte ta någon åtgärd baserad på eventuell information. Om det är viktigt för dig med upphämtning med bil så är det för sent att ställa den frågan när du är ombord. Därför är det objektivt onödigt att fråga om detta. Däremot kan det ju rent subjektivt vara en ingång till ett trevligt samtal med personalen ombord.
 

nollbit

Medlem
Jag måste nog säga att du missar poängen, och det är inte en fråga om ton.

När man planerar en resa är det givetvis intressant att studera förutsättningar och möjligheter. Frågor som "vilka bolag erbjuder upphämtning med bil?", "i vilka situationer kan jag vänt mig upphämtning med bil?" och "vilka flighter är mest sannolika att landa så att man får upphämtning med bil?" är fullständigt relevanta frågor. Utifrån denna info kan man planera sin resa på det sätt man själv tycker är optimalt eftersom det dåmär faktorer man själv kan styra över.

När planet väl är i luften så har du inte längre någon möjlighet att påverka vad som kommer att hända. Du kan inte ta någon åtgärd baserad på eventuell information. Om det är viktigt för dig med upphämtning med bil så är det för sent att ställa den frågan när du är ombord. Därför är det objektivt onödigt att fråga om detta. Däremot kan det ju rent subjektivt vara en ingång till ett trevligt samtal med personalen ombord.

Men det är vad du tycker. Jag själv gillar att kika vilka gater mina plan hamnar på flera veckor i förväg. Alltså samma flight jag själv ska ta, men helt andra datum. Den information är HELT IRRELEVANT för min flygning veckor senare, men när jag ser att samma flight får en bussgate i München så tycker jag det är roligt och spännande. Det handlar alltså INTE för mig om att se hur ofta det blir bussgate eller K eller G. Betyder det att jag nördar på fel sätt då?

Så vad jag menar är att det är konstigt beteende att berätta för andra vad som är och inte är rimligt. Att i ett forum som till stor del handlar om helt meningslöst nörderi berätta för andra precis vilken nivå av nördighet som är okej skär sig.
 

agehall

Medlem
Låt mig fråga såhär då: Om pursern skulle svara A27 och det sedan visar sig att ni parkerar på B32, vad tillförde din fråga för information?

Grejen är just den att när du sätter dig ombord på ett flyg startar ett helt händelseförlopp som du har väldigt liten påverkan på. Du vet i stort vad som ska ske (takeoff, cruise och landning etc) men inga detaljer. Och detaljerna kan ändras när som. Just därför är det inte speciellt meningsfullt att ställa frågan i detta läge. Du kommer ju oavsett att få det korrekta svaret minuter senare och du hinner knappast göra något med informationen du fått innan dess.
 

pastar

Medlem
Fråga till experterna.
Sitter idag inne på en bokad bonusresa ToR med Singapore First, samt ett litet lyxproblem.

Nu har det nämligen dykt upp en möjlighet att byta till Lufthansa First (Frankfurt) på utresan. Har rest LH förr och uppskattade markupplevelsen i Frankfurt så till den grad att det lockar igen. Det var även en jättebra upplevelse i luften, men jag har ingen erfarenhet av Singapore First sedan tidigare så frågan är till er som har erfarenhet.
Vad skulle ni välja 2 resor Singapore First eller en Lufthansa First + en Singapore First?
 

palmen

Moderator
Fråga till experterna.
Sitter idag inne på en bokad bonusresa ToR med Singapore First, samt ett litet lyxproblem.

Nu har det nämligen dykt upp en möjlighet att byta till Lufthansa First (Frankfurt) på utresan. Har rest LH förr och uppskattade markupplevelsen i Frankfurt så till den grad att det lockar igen. Det var även en jättebra upplevelse i luften, men jag har ingen erfarenhet av Singapore First sedan tidigare så frågan är till er som har erfarenhet.
Vad skulle ni välja 2 resor Singapore First eller en Lufthansa First + en Singapore First?
10 dagar i veckan skulle jag välja Lufthansa ut och Singapore tillbaka. Då får du testa båda från deras hemmaplan. Utan att veta men gissar på att upplevelsen från Köpenhamn på flygplatsen inte är någon höjdare där vinner säkert Lufthansa på helheten.
 
Fråga till experterna.
Sitter idag inne på en bokad bonusresa ToR med Singapore First, samt ett litet lyxproblem.

Nu har det nämligen dykt upp en möjlighet att byta till Lufthansa First (Frankfurt) på utresan. Har rest LH förr och uppskattade markupplevelsen i Frankfurt så till den grad att det lockar igen. Det var även en jättebra upplevelse i luften, men jag har ingen erfarenhet av Singapore First sedan tidigare så frågan är till er som har erfarenhet.
Vad skulle ni välja 2 resor Singapore First eller en Lufthansa First + en Singapore First?

Boka Lufthansa ut då det är deras bas och behåll returen med Singapore då det är deras bas du flyger hem ifrån
 

agehall

Medlem
Jag hade nog kört LH på utresan, men det det är nog som du själv säger, lite av ett lyxproblem. Båda lär vara bra.
 
Toppen