Senaste nytt

Blå tåget - en lyxigare tågresa Göteborg-Stockholm

Jacob

Medlem
Nu sitter hela familjen i 2:a klass på Blå Tåget. Det är helt fullt. Gamla vagnar men rymliga och sköna säten. Busenkelt med barnvagnen. Restaurangvagnen ser fantastisk ut; Champagne, Amarone och Tournedous väntar! :)
Ser det ut som montern vi besökte på TUR förra året? ;)

401=6222-IMG_9460.jpg
 

onobond

Medlem
Har bara åkt en enkel 1kl till Stockholm C för ett halvår sedan. Både konduktör och restaurangvagnspersonal var entusiaster, måna om nöjda gäster, något som jag inte ofta konstaterar hos den statliga huvudkonkurrenten. Lite nostalgitripp är det förstås. Av tidsskäl blir det nog oftast fd X2000, nu omdöpt snabbtåg
 

GOTATH

Medlem
Detta blir en trådbump av historiska mått. Men jag är ändå trådstartare så tar mig friheten!

Idag testade jag Blå tåget igen hem från Stockholm. Förra gången var augusti 2012 så jag ville se om de lyckats hålla standarden. Resan bokades via deras hemsida för det facila priset av 200 kr i andra klass. Sidan strulade så jag dubbelbokades men det reddes snabbt ut av kundtjänst. Väl ombord är det en del folk men vi får reda på att det är cirka 150 lediga platser så alla som vill får en egen tvåa.

Eftersom det är en varm dag och tågets AC inte så aktivt beger jag mig efter en stund till bar-vagnen för en kall öl. Väl där lyssnar jag på lite pianomusik och njuter av resan. Utbudet i baren är mycket bra och de har även trevlig öl från Rådanäs.

3a122fd15733f24e10e9d01f99b9db89.jpg


När magen börjar kurra rör jag mig mot restaurangvagnen där jag snabbt får ett bord med vit duk. Mitt förstahandsval var röding, men det var slut så fick "nöja mig" med parmainlindad majskycklingfilé med getostkräm, rotfruktsgratäng, rostade primära och Madeirasås. Till det en Rådanäs IPA. Kycklingen var lite torr, men rätten var ändå jättebra och mycket bättre än den wrap jag brukar ta på SJ!

34c5b6f4fe46bd0e09aee35dafc3fff4.jpg

b688381fd36360f6ab3c27493b4012a1.jpg


Efter ett lokbyte i Hallsberg rör jag mig tillbaka till min plats för att lyssna på ljudbok resten av resan medan landskapet susar förbi och den varma vinden fläktar genom kupén. Vi ankommer Göteborg endast 10 minuter sent och jag ser att båda mina ordinarie SJ-tåg idag är cirka 30 minuter sena.

9de9194dc087f42f13adeb2ceff7abc3.jpg


Sammanfattningsvis kan jag säga att de fortfarande håller en mycket bra standard, men att servicen och maten har försämrats lite lite sedan sist. Vet även att de haft tufft ekonomiskt och att personalpolitiken kanske inte är den bästa. Men jag kan ändå rekommendera en resa med dem om man även vill ha en trevlig resa mellan Stockholm och Göteborg!
 
Toppen