Senaste nytt

Ersättningar Norwegian?

Carrie

Ny medlem
1. Blev över 3h sena från dublin till Göteborg (via Arlanda då flighten från Dublin var sen). Hur räknas avståndet och ersättningen? Via ARL blir avståndet över 1500km = högre ersättning.

2. Vad gäller vid borttappat bagage och dess ersättning? Försvann på arl och kom inte med till Got fredag vid 19 och fick det söndag morgon. Tvingades stresshandla då vi skulle på min mammas bröllop på lördagen. Fick lånat ihop lite saker, men shoppa det vi inte fick tag på (lyckades få en gratis provsminkning på Kicks så slapp köpa massa dubbletter som låg i bagaget, haha). Inga speciella inköp utan skjorta, skärp, en parfym och underkläder.
De svarade snabbt på våra krav, men ersätter 350:- för toalettartiklar (vi skulle få 100:- för inköp på Coop, men inget för hårgelé, nagellack eller läppglansen vi fick köpa). Sedan 50% av klädinköpen. Helt galet i min mening. De klantar till sig, vi måste stressa och planera om för att lösa något de ska ersätta. Då vi skulle lämna det incheckade bagaget hos mamma (hade lånat det) och ha med innehållet i vårt handbagage tillbaka (hade inte så mycket utan mest för att slippe släpa på) så skulle vi inte ha incheckad väska hem. Nu fick vi ju betala det (600:- för att vi inte visste om det i förväg) då vi hademer flytande än tillåtet. Detta med sas på vägen hem, men Norwegian anser att vi borde slängt det och de står inte för merkostnaden vi anser de orsakat. För att få 100% av klädernas kostnad kan JAG lägg MER tid på att köpa emballage, posta kläderna med kvitton för att de ska kunna skänka sakerna. Fin tanke, msn varför ska jag lägga ner ännu mer energi på att rätta till deras misstag?

Vad gäller egentligen? När jag sa att jag inte är nöjd, ifrågasatte hur de räknat osv så bad de oss att gå via ARN/motsvarigheten i värt hemland (gissar att jag får köra det vis Irland då vi bor här).


Hade inte flighten passat oss i tid (som vi trodde från början) så hade vi fortsatt att inte flyga Norwegian av diverse orsaker och nu kommer det verkligen aldrig hända igen!!!!! Säger bara massa felaktiga påståenden, dålig hantering när de klantar sig och egentligen inte så mycket billigare sett till hur kasst de sköter saker som går lite fel...

Tack!
 

agehall

Medlem
Norwegian kan vara lite si och så att få ut ersättning ifrån, men det är bara att köra på så brukar man få rätt till sist.

1. Blev över 3h sena från dublin till Göteborg (via Arlanda då flighten från Dublin var sen). Hur räknas avståndet och ersättningen? Via ARL blir avståndet över 1500km = högre ersättning.
Via ARL är avståndet betydligt längre än 1500km, men tyvärr flög du via ARN och inte ARL.

Den stora frågan här är om det var en genomgående biljett eller om det var två separata resor. Om det var en genomgående biljett så bör avståndet beräknas som DUB-GOT skulle jag säga.

2. Vad gäller vid borttappat bagage och dess ersättning? Försvann på arl och kom inte med till Got fredag vid 19 och fick det söndag morgon. Tvingades stresshandla då vi skulle på min mammas bröllop på lördagen. Fick lånat ihop lite saker, men shoppa det vi inte fick tag på (lyckades få en gratis provsminkning på Kicks så slapp köpa massa dubbletter som låg i bagaget, haha). Inga speciella inköp utan skjorta, skärp, en parfym och underkläder.
Tråkigt, men där har du mindre att hämta från flygbolaget tror jag. Din bästa chans att få ut ersättning här är att använda din hem/reseförsäkring som brukar täcka detta. Kolla även ifall du betalade resan med kreditkort - då kan du ha försäkring genom kortet!

Detta är tyvärr en ganska vanlig läxa för många - man väljer att flyga billigt och förutsätter att allt går i tid. Enda sättet att undvika detta är att ha marginaler och välja bolag som är med i allianser - då är det mycket enklare att bli ombokad när något går snett.
 

Carrie

Ny medlem
Norwegian kan vara lite si och så att få ut ersättning ifrån, men det är bara att köra på så brukar man få rätt till sist.


Via ARL är avståndet betydligt längre än 1500km, men tyvärr flög du via ARN och inte ARL.

Den stora frågan här är om det var en genomgående biljett eller om det var två separata resor. Om det var en genomgående biljett så bör avståndet beräknas som DUB-GOT skulle jag säga.


Tråkigt, men där har du mindre att hämta från flygbolaget tror jag. Din bästa chans att få ut ersättning här är att använda din hem/reseförsäkring som brukar täcka detta. Kolla även ifall du betalade resan med kreditkort - då kan du ha försäkring genom kortet!

Detta är tyvärr en ganska vanlig läxa för många - man väljer att flyga billigt och förutsätter att allt går i tid. Enda sättet att undvika detta är att ha marginaler och välja bolag som är med i allianser - då är det mycket enklare att bli ombokad när något går snett.


Tack! Precis - man ska inte flyga med bolag man inte stödjer;) Jag brukar flyga SAS och det har funkat fint. På vägen till Göteborg skulle vi ha drygt 60 minuter på Arlanda. Och det var en genomgående biljett.

Så det finns inga rättigheter när det kommer till ersättningar för försenat bagage så som för försenat flyg?
Då jag nyss flyttat till dublin så har jag iben hemförsäkring (står skriven hos mamma just nu) och har sökt ersättning från Europeiska som ansvarar för Coop Mastercard som jag betalade med. Dock var det inte en så trevlig dam som svarade när jag ringde (känslan av att jag ringde och ljög) så jag bad om att få återkomma och la ett skadeärende online för en vecka sedan.
 

palmen

Moderator
Du ska få ersättning för det du behövde köpa dock så ersätter de inte alltid hela summan utan delar av den. Det låter dock på din beskrivning att ni gjort rimliga inköp och inget superdyrt och då kan jag tycka att de ska ersätta hela summan. Annars är det som sagt försäkringar som brukar täcka detta, ett bra kort som nan betalat resan med täcker ofta några tusen i ersättning och blir väskan väldigt sen brukar man få handla mer. Titta på vad som ingår i en eventuell kortförsäkring, tror det är din bästa chans till rimlig ersättning.
 

apknug

Medlem
Tack! Precis - man ska inte flyga med bolag man inte stödjer;)
Då jag nyss flyttat till dublin så har jag iben hemförsäkring (står skriven hos mamma just nu) och har sökt ersättning från Europeiska som ansvarar för Coop Mastercard som jag betalade med. Dock var det inte en så trevlig dam som svarade när jag ringde (känslan av att jag ringde och ljög) så jag bad om att få återkomma och la ett skadeärende online för en vecka sedan.

Din mammas hem/reseförsäkring täcker även dig så som mantalsskriven på adressen. Fast Europeiska kan vara det bättre alternativet att köra på.
 
Beror ju på om mamman lagt till dottern också. Det sker inte per automatik.
Fast hemförsäkringarna brukar ju gälla alla personer i hushållet vanligtvis, inte namngivna personer. Men visst, det finns oseriösa försäkringsbolag som kör med lösningen att alla ska namnges också. De stora drakarna kör dock enligt alla-i-hushållet-principen.
 

Mediana

Medlem
Fast hemförsäkringarna brukar ju gälla alla personer i hushållet vanligtvis, inte namngivna personer. Men visst, det finns oseriösa försäkringsbolag som kör med lösningen att alla ska namnges också. De stora drakarna kör dock enligt alla-i-hushållet-principen.

Vet inte vilka du syftar på som stora drakar, men jag har If nu men det var samma sak med Trygghansa. De vill ha personnummer på alla som bor i hushållet och ska beröras av försäkringen. Jag har exempelvis min mamma skriven hos mig sedan ett tag tillbaka om hon berörs inte av min försäkring.
 

Nemo

Medlem

Dr. Miles

Expert
Vet inte vilka du syftar på som stora drakar, men jag har If nu men det var samma sak med Trygghansa. De vill ha personnummer på alla som bor i hushållet och ska beröras av försäkringen. Jag har exempelvis min mamma skriven hos mig sedan ett tag tillbaka om hon berörs inte av min försäkring.
T ex TryggHansas hemförsäkring (Villa) gäller för alla som är bosatta på adressen och som står med i försäkringsbrevet omfattas av försäkringen.

I ditt fall står din mor inte med i försäkringsbrevet kanske?

TryggHansa skrev:
Var, för vem och för vad gäller försäkringen?

Försäkringen gäller inom Norden och under resor utanför Norden i upp till 45 dagar.
Alla som är bosatta på adressen och som står med i försäkringsbrevet omfattas av försäkringen.
Barn under 18 år är försäkrade även om de inte står med på försäkringsbrevet.
Försäkringen gäller för er lösa egendom (kläder, elektronik, möbler m.m.), bostadshuset, trädgården, garage, uthus, staket, flaggstång, ledningar och installationer.
För att alla byggnader på tomten ska omfattas av försäkringen är det viktigt att samtliga står med i försäkringsbrevet.

https://www.trygghansa.se/sitecollectiondocuments/privat/hh0021.pdf
 
Last edited:
Toppen