Senaste nytt

"I hate business travelers" - OBS Citat fr. flyertalk.com (trajanc)

toer00

Medlem
Kära BC Vänner.

Jag löste just detta på flyertalk och blev lite road av debatten. :D

I hate business travelers. - FlyerTalk Forums

Nuförtiden så flyger 99% privat dvs. semester odyl. men jag håller mig ändå till affärsdelen av flyget och gillar många stjärnor på de hotell jag väljer. Dvs jag hör och ser en hel del affärsfolk när jag är ute och reser...

Nu är jag intresserad av andras åsikter, kul att höra lite röster om detta... ;)

Som t.ex. evergrn skriver. (May 5, 18, 1:28 am)

Biz travelers are good and bad.
GOOD (as you'll see, they're only good at hotels):
- They often check in later and check out earlier, facilitating early check-in / late check-out for others.
- Quick in/out with breakfast, allowing for faster table turnover..
- Less likely to use pools.
- Make for quieter neighbors than leisure families/couples, when staying in hotel rooms.

BAD:
- Worst manners at airport lounges (talk loud, prop feet up on tables).
- More carry-on volume.
- Myopic, misguided sense of entitlement wrt their program status and how they're better than leisure travelers, which is SO PERVASIVE here on FT. (I earned my Hilton Diamond status. You got yours through mat
 

Hachans

Medlem
JAg håller helt med. Men det är väl med affärsresenärer som med alla andra, det är de som stör en som man tänker på, och de som bara sköter sin business tänker man inte på är där.
 

Voyageur

Medlem
Kära BC Vänner.

Jag löste just detta på flyertalk och blev lite road av debatten. :D

I hate business travelers. - FlyerTalk Forums

Nuförtiden så flyger 99% privat dvs. semester odyl. men jag håller mig ändå till affärsdelen av flyget och gillar många stjärnor på de hotell jag väljer. Dvs jag hör och ser en hel del affärsfolk när jag är ute och reser...

Nu är jag intresserad av andras åsikter, kul att höra lite röster om detta... ;)

Som t.ex. evergrn skriver. (May 5, 18, 1:28 am)

Biz travelers are good and bad.
GOOD (as you'll see, they're only good at hotels):
- They often check in later and check out earlier, facilitating early check-in / late check-out for others.
- Quick in/out with breakfast, allowing for faster table turnover..
- Less likely to use pools.
- Make for quieter neighbors than leisure families/couples, when staying in hotel rooms.

BAD:
- Worst manners at airport lounges (talk loud, prop feet up on tables).
- More carry-on volume.
- Myopic, misguided sense of entitlement wrt their program status and how they're better than leisure travelers, which is SO PERVASIVE here on FT. (I earned my Hilton Diamond status. You got yours through mat

Av egen subjektiv erfarenhet kan jag bidra med att jag reser med flyg 100% privat och ca 50/50 premium versus eco. Det betyder att när jag reser, är jag rätt avslappnad och på gott humör. Har vid rätt många tillfällen fått höra av kabinpersonalen vad trevligt det har varit att ha just mig på flygningen eller att ens glada spralliga humör bidragit till deras sådan. Som jag förstått det är de flesta affärsresenärer rätt lika på många punkter;
-Trötta av förståeliga skäl, tidigt morgonflyg vs sent kvällsflyg tillbaka, eller intercontinentalt med ett möte direkt efter på morgonen
-stressade ombord eller behov av att arbeta under flygningen
-vissa är ibland bara rent av otrevliga och kör statuskortet och tycker man ska ha allt serverat perfekt och som man behagar....speciellt i premiumkabin, oj oj vad ofta man fått se den showen.

Summa summarum blir oftast epiteten av affärsresenär då mindre rolig än en glad semesterresenär. Å andra sidan har man tur kanske den förste väljer att sova direkt flygningen ut. Jag som privatresenär får ju själv välja mitt flygande medan en affärs måste ta sig från punkt A till B och ofta inte ens själv får välja när, hur och med vem.
 

toer00

Medlem
Stötte på en amerikan i Kapstaden (var inbokad med frugan i first till Dubai/Stockholm) som nog var urtypen till författarens omdöme.
Vid ankomsten till flygplatsen var han så otrevlig och vägrade ge dricks till portern som tog bagaget från transfer bilen, varvid porten släppte ner bagaget innan har var framme vid incheckningsdisken... ;)

Sedan begärde han att få sin seating ändrad. .. Iom att det var en Airbus 340 med Hedenhös konfig (dvs öppen kabin med 2 rader a 2-2-2 säten)
så hade han hamnat i mittenraden, och då kabinen var full bortsett från ett säte så gick inte det...). Sedan ville han ha någon som skulle bära hans handbagage (han hade en bag utan hjul), det fick han inte heller..så i ren ilska :mad: sprakade han väskan framför sig hela vägen genom immigration, lounge och fram till flygplanet.

Väl ombord kallade han till sig kabinchefen tog upp ett "Emirates Skywards Platinum" kort och krävde att få våra säten och att då sätet närmast gången skulle var det "tomma sätet" i kabinen och att alla andra skulle maka på sig, detta därför att han hade en gravid kvinna i kort kort och med tatuerade ben som stolsgranne och som satt ganska bredbent av förklarliga anledningar ...:confused:. Det gick naturligtvis inte för sig (flytta omkring folk)...:D Då började han invända mot att jag fotograferade ombord (min fru ) med den spydiga kommentaren "have you never flying first before..." :p Så efter lite grymtande om att han skulle ringa Emirates VD och rapportera besättningen ombord mm, drack han sig riktig berusad (aspackad) och somnade..tur var väl det? :rolleyes:...

Besättningen blev dock rädd och gömde sig resten av flygningen (bortsett från serveringarna). Så kan de gå, eller hur... ;);)

Och så här såg Hedenhös kabinen ut...

A340-300_TQY-TQZ_FC2.jpg
 

Senator

Moderator
Nu känner jag mig inte personligen träffat av detta trots att 90% av mitt resande är i tjänsten. Jag är nästan alltid trevlig på mina resor :p

Jag upplever att det handlar om personlighet, och inte roller eller att man reser privat/tjänst. Jag upplever som oftast problem kopplat till antingen
"Don't You Know Who I Am" (DYKWIA) personligheter: gärna människor som sätter sig själv på piedestalen, kör ofta med härskarteknik och delar folk in i "servant/master" fack, där dom själva är master och alla andra är där för att serva dom. Jag har träffat dessa både som affärsresenärer och turister. Jag har dock aldrig träffat på någon av dessa i First eller i First Lounge. De ligger alltid en nivå under högsta nivå i min erfarenhet.

En annan grupp är "sällan-" eller "mellan-resenärer" som inte åker så ofta, men tycker själva att de åker en del och därmed är viktiga. "Titta på mitt Guldkort". Inte ovanligt i affärsklass. I samtal med kabinpersonal så påpekar dom ofta att affärsklass är svårast att jobba i på grund av just denna grupp.

Mina sämsta resor har alltid varit mitt eget fel, och många har varit privatresor. Av olika anledningar har jag varit i en mental eller känslomässig svaka och därmed lättkränkt, gränsfall tråkig eller otrevlig. Hade t.ex. en bortkastat Cathay First resa som jag tyckte var dålig, men det var jag som inte var på humör.
 
Studerar man "mindre bra" beteende på t.ex flygplatsen och ombord på planet finns det en gemensam nämnare: Entitlement Syndrome.

Denna inställning, d.v.s att man är väldigt "entitled" till ditten och datten är vad som skapar irritation för medresenärer och personal eftersom man agerar utifrån teorin att flighten är min privata och då SKALL allt kretsa kring MIG. JAG skall först genom säkerhetskontrollen, kunna checka in tio minuter innan final boarding call, ha exakt den stol JAG vill ha (och då får alla flytta på sig för MINA behov går först) och skulle det uppstå något problem får bolaget snabbt fixa fram en egen LearJet för att snabbt ta mig till destinationen.... Detta då det är ett ultraviktigt möte om åtta timmar och då kan man inte komma här och säga att det är tekniskt fel eller väder etc och att avgången är försenad.

Grundregel är också att ju mer man skriker, desto bättre och snabbare service får man.;)

Just Entitlement Syndrome tenderar att ligga bakom den sortens beteende. Sedan finns naturligtvis "dåliga dagar" men det faller dock inom en annan kategori och brukar inte leda till att man anser sig "ha rätt till" eller "förtjäna" specialbehandling, framförallt att hela flygbolaget skall böja sig baklänges när man kommer med sina krav (framförallt sådana som närmast innebär att man helst vill nå destinationen ombord på en alldeles egen maskin med fem flygvärdinnor som levererar allt vid minsta trycka på call button inklusive en rejäl kolgrillad biff när seatbeltsskylten släcks).

Denna sorts kunder är också de som kallas "5:55 when we close at 6" - d.v.s som kommer in fem minuter före stängningsdags och har omfattande servicebehov och gärna inleder konversationen med "I am here for my free upgrade" etc.

Något dessa kunder behöver fundera på är att bolagen kan göra noteringar om deras beteende (beror naturligtvis på vilket bolag och bransch det handlar om men förekommer) vilket kan resultera i att de hamnar i den kategori som betraktas som "high maintenance customers" och som genererar negativa intäkter. Så beteendet är inte riktigt så lönsamt alla gånger som den Entitlement Syndrome-drabbade kunden tror (kundtjänsten får upp informationen på sin skärm och har då särskilda rutiner, exempelvis att INTE ge särskilda erbjudanden eller försöka behålla kunden utan snarare skicka denne vidare).

För egen del ser jag inte att innehav av en C-klassbiljett på flygplatsen gör att man plötsligt har fått "Entitlement" till VIP-service (exempelvis att man skall sitta på plats 7A även om boardingkortet säger 7C och man är siste man ombord på den fulla flighten) eller att bolaget kommer att chartra en kärra bara för att jag kom efter final boarding call till gaten och MÅSTE vara på mötet OM ÅTTA TIMMAR!

En del resenärer behöver inse att flyget är ett kollektivtransportmedel och att man behöver kunna samspela med andra människor för att det skall fungera utan att man börjar spela Allan Ballan (som jag såg på CTV för några dagar sedan om en resenär som började bråka i kabinen och brottades ned av en polis ombord - det var fullt slagsmål över någon totalt betydelselös sak).
 
Något dessa kunder behöver fundera på är att bolagen kan göra noteringar om deras beteende (beror naturligtvis på vilket bolag och bransch det handlar om men förekommer) vilket kan resultera i att de hamnar i den kategori som betraktas som "high maintenance customers" och som genererar negativa intäkter.
Hur går detta ihop med GDPR?
 
Toppen