Senaste nytt

Vad är felet med vissa människor nuförtiden?

Jonas C

Medlem
En bekant till mig som jobbar som gate agent på British Airways på Heathrow berättade häromdagen om sina upplevelser vid en överbokningssituation, då op-ups delats ut.

Bloody hell, what's wrong with people these days? I've done 3 upgrades today and two of them went as follow:

Couple no.1: he's bumped into First, she isn't (2 different bookings). They complain as they're not seated together. Moved her into First, she's 2A and he's 3A. Complains because they're not seated together, they pretend that the chaps in 4A and E have to be moved elsewhere (no way of that happening because they are pax paying full fare). Then they threaten us of some kind of "action" if we don't move them where they want to. Finally, we've bumped them back to J.

Couple no.2: he's J, she's W. We upgrade her, I manage to give them two seats together, the only two remaining in the house. No smile whatsoever, instead they fire at us long inquiries on why can't they be sat together in the middle seats (thus facing in the same direction) rather than the ying-yang position. Understood that, they then ask us what kind of meal will be served on board, up the the finest details such as how many types of entrées will be offered and the brand - no kidding - of champers. Then other minutiae regarding flight time and terminal of arrival in the States.

Needless to say, no one of the four above bothered to thank us for the upgrades, or for the efforts made (every single enquiry they made signified lenghty phone calls to the flight management unit) or said once the word "please".

Jag tycker personligen att beteendet från dessa människor är rent utsagt vidrigt. Att folk inte ens vill inse att en fri uppgradering från flygbolaget är en gest i goodwill och inte någon rättighet...
 

agehall

Medlem
Japp. Jag hade nog övervägt att nedgradera hela högen och hitta någon annan att uppgradera istället. Det är personer som dessa som förstör för resten av oss, som faktiskt är tacksamma när vi får något.
 

Alx

Medlem
Allt för många människor är otacksamma och blir pinsamt giriga och vill ha ännu mer när någon bjuder till lite extra.

Väldigt trist att sådana människor förstör för oss som har vett nog att inte pusha den nya klassens förmåner till max på bekostnad av de resenärer som faktiskt betalt för att resa i den högre klassen.

Människor som inte säger TACK! när någon hjälper de eller ger de något extra är bara pinsamma.
 

Senator

Moderator
Inte för att klappa mig själv på axeln, men följande scenario från verkligheten utspelade sig på LHR T5 igår:

Jag landar med BA112 från JFK klockan 06:20, ca 15min för tidigt. Efter snabba ryck från T5B till T5A springer jag in i Galleries First, desperat efter en dusch. Placerar 13-åringen med en talrik croissant och juice i loungen, och snabbar på. Har ställt klockan till BST vid landning, slentrianmässigt.

På boardingkortet står det "Gate closes at 07:20" för BA776 som avgår 07:40. 07:07 (på min klocka) promenerar vi mot A10, som visar sig vara en buss gate. När vi kommer ner träffar vi på en herre som går rakt till det som visar sig vara A10a, där ett flyg till NCE avgår från. Vi blir tillsagt att gå till A10c där BA776. Där mötes vi av "Flight closed".

Jag tittar på min klocka och den är 07:19. Herren framföre oss blir tokig, jag frågar "är inte klockan 07:20, och vi i tid"? Vart kvinnan svarar, "nej, den är 07:24."

Det som sedan utmynnar sig visar att artighet, ärlighet, ödmjukhet och tacksamhet alltid funkar. Den andra passageraren är skogstokig och "kräver" en egen buss. Jag erkänner direkt att vi har missat tiden, och att detta är mitt fel.

Vi blir sedan tillsagt att gå upp för ombokning. Jag talar med en äldre BA herre, förklarar att jag har gjort bort mig helt med att ställa klockan fel. Den andra passageraren klagar på att det inte var uppenbart att gate A10a var till NCE, och det var BAs fel. Det kostade oss max 20 sekunder att först gå till A10a, så det är bara strunt. Han fortsätter att tjafsa, jag ber snällt om hjälp för mitt misstag.

Resultat
Jag och min medresenär: trots Avios biljett får vi gratis ombokning till BA780 som avgår 13:30. Vi borde ha betalat ombokningsavgiften men det gick utan. Den trevliga herren ringde även back office för att kolla om vi fick stå på WL på BA778 som skulle gå 11:30 men som var överfull.
Den andra passageraren: fick betala £95 för att boka om till BA780. När han undrade på om han fick WL på BA778 var svaret att han behövde då köpa till flex biljett som skulle kosta £200 till. Han försökte även dra oss in i samma problem; och då hade den agent som jobbade med honom redan hört att jag hade sagt att det var mitt fel, och ganska bestämt påpeka att "den där herren har redan påpekat att det var eget fel, så blanda inte in honom i detta."

Surt? Ja! Tackar att jag hade köpt lite filmer till min iPad. Nu är inte BA Galleries First sämsta ställe i världen att vänta 5t, men vi var på väg hem så det var lite surt.

Men, även 13 åringen fattade att jag hade gjort bort mig, och att den andra passageraren hade fel. Bara en sån grej gör att det (nästan) var värd det, och han var mån (själv) att tacka för hjälpen.
 

agehall

Medlem
Exemplariskt Senator! Vet man att man själv gjort bort sig kommer man mycket längre med din approach än att försöka köra med konfrontationstaktiken.

Iaf om man är i civilicerade länder.
 

Dr. Miles

Expert
Iaf om man är i civilicerade länder.
I Kina fungerar tyvärr konfrontationstaktiken. :(

Men det fungerade inte i Thailand. :D
http://www.businessclass.se/ovrigt/251-fredagstraden-142.html#post69037
Det var en zoo på China Southerns check in desks då många hade så klart många överviktida väskor och de(mest kineser tror jag) inte ville betala extra avgifter.
Thailändska check in personal som pratade lugnt i början, till slut blev hon arg och skrek åt kineserna senare när de kom med olika bortförklaringar. (Typ det var okej förra gången eller jag känner chefen på China Southern osv...)
 

sembl

Medlem
Usch för sådant beteende. Om man nu får Opup så ska man vara evig tacksam oavsett var man får sitta i den nya kabinen.
 

EricT

Medlem
Snyggt Senator...

Hade jag blivit uppgraderad. Har inte hänt ännu på BA, trots mängder av resor i CW och BAEC Gold så hade jag blivit sjukt glad och tacksam för att förmånen att åka F utan att betala.

Undrar varför man aldrig blir uppgraderad:(

Blir ni andra uppgraderade?
 
Last edited:
Toppen