Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

mika

Medlem
Jag hade inte riktigt planerat det, men nu vet jag hur man reser, är man sportintresserad och ska till USA. Resan dit ska bokas lördagseftermiddag, ca. en timme innan avspark av första matchen på Premier League (brukar vara 12:30 UK time). Då hinner man se 3 PL-match live från Sport 24 som Lufthansa visar (gratis). Resan tillbaka ska börjas på söndagskväll, då hinner man med 1-2 NFL-match, beroende på hur mycket man vill sova. Vill man också jobba på flyget, är det här inget bra ide (lyckades inte göra någonting då jag bara tittade på TV hela resan). Live-TV fungerar riktigt bra nuförtiden, tror den gick ner för 2 minuter en gång på flyget till USA, annars bra kvalite. Finns det något bättre än att sitta bekvämt på övre våningen av B747, bara se fotboll för 7 timmar och blir man litet törstig levereras det mer champagne. Fungerar inte riktigt på samma sätt hemma på en vanlig lördagseftermiddag.

Det som hände i slutet av flyget till USA behöver också kommenteras. Jag hade litet strul med matet som flygvärdinnan löste på ett fint sätt och jag tackade speciellt på hur hon hanterade situationen och allt var bra. När vi landade fick jag en påse från henne. Hon bara kommeterade "This is for you". Påsen innehöll en stor flaska Piper-Heidsieck. Ingen aning varför jag fick det, kanske på grund av strulet. Men det blev verkligen en perfekt resa.
 

Senator

Moderator
Den här historien var på väg att hamna i den andra tråden: "inte så bra" men det visar sig att också på Lufthansa behöver man köra lite HUACA ibland, dock mellan olika nummer.

Håller på att boka en resa till Kanada och USA i februari. Prissätts inte korrekt på Lufthansa.com, ringer SEN 24HRS service i Tyskland som alltid är kompetenta. Fixat, trodde jag innan jag inser sen vanliga Lufthansa SYNTAX ERROR: Married Segments.

Samtal 1: samma dag till SEN 24HRS service. Tyvärr, systemet prissätter från Z till D när hon tar mitt förstaval på hemresan FRA-ARN
Samtal 2: dagen efter till Svenska SEN numret som hamnar i Kapstaden. Han vill kränga ny biljett till mig (jag tror inte han såg vart samtalet kom i från e.g. SEN Sverige). Auf Wiedersehen
Samtal 3: nu dags för stora kanonen. Lufthansa First linjen i Tyskland. Hade ett annat ärende där så lite småfräck frågade jag killen där. Han fixade mitt Married Segment problem med två knapptryck och 30 sekunder. Finemang
Samtal 4: SEN linjen Sverige då jag vill ha plåterna i SEK och inte EUR samt boka SAN och inte LAX som destination. Hamnar i Dublin på Miles & More, en otrolig kille som heter Steve, men ett sådära lugnt, sjungande Irländska som jag älskar att lyssna på. Jag lät honom babbla alla detaljer som jag normalt ber dom skippa för han var så himla kompetent, omhändertagande och trevlig. Han fick heller inte upp att jag ringde Svenska SEN numret.

#jagälskarbraservice
 
Last edited:
Bra service är så sjukt underskattat för att bygga lojalitet. Jag undrar när bolagen verkligen kommer internalisera detta och verkligen satsa på det; inte bara prata om det.
 

mha321

Medlem
Det saknas ju en "det här gjorde ni inte bra" för Lufthansa vad jag kan se, så jag skriver en ironisk här.

Har en Lufthansa-bokning med ett par Air Canada-leg i. De lyckades ge mig confirmed seating på plats 1H i en Air Canada 787. Japp, specifikt confirmed.

För den insatte, så finns det ingen stol på 1H på Air Canadas dreamliner. Det finns 1G och 1K, men inte 1H. Det finns för övrigt inte heller på deras 777 eller 330. När jag insåg att endast Air Canada Rouge har H (på sina 767, som har 2-2-2 med recliners i business) så blev jag lite orolig och ringde Air Canada.

Var mycket riktigt på rätt plats, men hade ingen platreservation. Ny flyttad till K.

Inte ens codeshare. Men däremot flera bolag i samma bokning :) Och det blev ju lite roligt till slut.
 

Senator

Moderator
Det saknas ju en "det här gjorde ni inte bra" för Lufthansa vad jag kan se, så jag skriver en ironisk här.

Har en Lufthansa-bokning med ett par Air Canada-leg i. De lyckades ge mig confirmed seating på plats 1H i en Air Canada 787. Japp, specifikt confirmed.

För den insatte, så finns det ingen stol på 1H på Air Canadas dreamliner. Det finns 1G och 1K, men inte 1H. Det finns för övrigt inte heller på deras 777 eller 330. När jag insåg att endast Air Canada Rouge har H (på sina 767, som har 2-2-2 med recliners i business) så blev jag lite orolig och ringde Air Canada.

Var mycket riktigt på rätt plats, men hade ingen platreservation. Ny flyttad till K.

Inte ens codeshare. Men däremot flera bolag i samma bokning :) Och det blev ju lite roligt till slut.

Något har hänt med integrationen mellan de olika bolagens system. Tidigare var seat booking via Lufthansa med Air Canada eller United tillförlitligt. Nu funkar det sämre. Det är till och med så att Lufthansa ber dig gå till United för att boka plats

United II.JPG
 

WTP

Medlem
Efter att ha flugit från HKG till ICN och sen från ICN till FRA (landade 16.25) hade jag min sista leg till ARN kl. 17.35.
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2018 | Sida 24 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag var först som klev av planet och där i gaten väntade personal med skylten Mr. WTP.
"Sorry to inform you Sir but your flight to ARN is 70 min deleyed"
Åh, där sprack min sista "leg" med SJ 21.15 från Stockholm till Karlstad (jag skulle vara hemma vid midnatt) och jag verkligen kände inte för att sova över i Stockholm för att sen ta morgontåget.
Fått en crazy idea men det var värt att testa - hade inget att förlora.
BMI - inte min favorit....
BMI och Lufthansa -hjälp | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
... men E.T. wants home!!!

Nämligen BMI flyger FRA-KSD (via Jönköping) så jag tänkte testa vid LH Service Center (låååång kö!)
Så när det var min tur klockan var redan 17.20. Agent tittade på min boarding card och jag förklarade att jag har inget emot att flyga till KSD.
Efter flera försök att hitta Karlstad och vilket land jag ska till bad jag honom kolla om han kan boka om mig till BM1918.
Då blev han glad då hittade han flighten och efter "Oh, I learned something new today!" fick jag boarding card till filghten kl.19.00
Att biljetten var Eurobonus Award och att BMI är inte en del av Star Alliance (utan partner till LH) var inget problem.
Nu är kl.18 och jag sitter i gaten B2 och ger glada besked hem att jag ska inte bara komma hem samma kväll utan t.o.m. tidigare då planet landar 21.55

Men en rutinerad och erfaren flight attendant ser till att allt flyter på (inte minst vid mellanladdning i Jönköping) och vi har en touchdown i Karlstad 21.12!!!
Självklart hänger baggage inte med - utan det kommer med morgondagens flight och taxi levererar väskan vid lunchtid!

Tack LH!
 

Hachans

Medlem
Var tvungen att ringa Lufthansa kontaktcenter idag för att boka av en utresa för en av två personer på bokningen och behålla resten. Efter lite problem med engelska bokstaveringsalfabetet (för att jag inte kunde det) så löste kundtjänsten min ombokning mycket smidigt. Killen jag pratade med var urtrevlig, beklagade att det tog lite tid (det hördes ett frenetiskt knappande i bakgrunden) och till slut så var bokningen splittad, min utresa avbokad och sen beklagade han jättemycket att han var tvungen att betalt lite för ombokningen och mellanskillnaden vilket jag tyckte såklart var helt okej och var beredd på.

Det var en trevlig upplevelse!

Och eftersom jag har skjutit det här framför mig så länge så hann biljetterna dessutom bli tusen spänn billigare än när jag kollade för någon vecka sen.
 
Toppen