Senaste nytt

Flyga utan pass, funkar det eller ej?

NyfikenGrau

Medlem
Min erfarenhet är att Tyskland är ett av de Schengen-länder som generellt kontrollerar ID minst - i sydeuropeiska Schengen hade jag aldrig chansat, där har det alltid varit kontroll när jag rest i alla fall. Dock har ju ID-koll ökat märkbart även i norr på senare år tycker jag.
Jag skulle chansa i detta läge och om nån koll sker visa upp körkortet, funkar förmodligen så länge han inte ser "utomeuropeisk" ut.
 

palmen

Moderator
Du kan lugnt lämna passet hemma om du ska till Oslo. Inom norden krävs inget pass om du är svensk medborgare. Godkänd Nordisk id-handling räcker som du säger enligt passunionen. Har aldrig varit problem för mig.
Njae, sanning med modifikation. Reser du med Etiopian OSL-ARN så måste du ha pass för att komma ombord.
 
Jag var i Hannover i veckan och visade inte pass. Jag vet inte när jag visade pass vid SAS flygning inom Schengen och Norge. Lufthansa kollar däremot ibland.
 

Alster

Medlem
Jag flyger till Hamburg flera ggr i månaden. Säkert 100 flighter de senaste åren. Så länge man inte checkar in manuellt eller checkar in bagage kan jag garantera att de aldrig kollar pass. Checka in via telefonen så är allt lugnt!
 
Toppen