Senaste nytt

Hertz - Bilskojare!

flygfanten

Medlem
Har haft liknande erfarenheter nyligen: har hyrt via hemsidan över helgen från Hertz ARN och varit nöjd med service och bilar (uppgraderingar flera ggr). Men när jag i veckan sökt på nya hyror inom några veckor får jag betydligt( SEK 1,000) högre pris (!) i inloggat läge än om jag bokar som gäst. Lägger jag till rabatt (?!) kod, i mitt fall Finnair Platinum blir det dyrare eller ingen skillnad. Dyrast tycks det bli om jag anger att jag reser i affärer. Har dubbelkollat och laborerat flera gånger och det tycks (@agehall) inte handla om att försäkringar inkluderats. Jag tycker faktiskt att vi är en mindre scam på spåren här. Vet t e x flygbolagen om att deras elite members de facto inte får ett cent i rabatt. För övrigt är det nästan omöjligt att komma fram direkt per telefon till t e x ARN, eller?

Ja, det är helt barockt att man straffas för att man är lojal.

Jag bokar alltid som gäst då det alltid är billigast. Det är bara jobbigt att behöva knappa in alla uppgifter för varje gång.

Detta plus motormännens rabatt och inte bocka i rutan att man reser i affärer fungerar bäst.

@FFlash jag har lusläst villkoren och jämfört. Kan inte hitta någon skillnad.
 

FFlash

Medlem
Helt otroligt, obegripligt agerande från Hertz.

I januari då när jag lärde mig att man kan överföra hertz poäng till IHG så bestämde jag mig att tömma kontot, för jag hade blivit så förbannad med poäng som inte går att boka så tyckte de var värdelösa.
Hertz poäng aldrig anlände på IHG kontot mitt så började en email kedja till deras kundservice som började ta evigheter att få response. Nu har jag fått förklaring att
"det går inte att överföra goldpoints till IHG, för IHG är inte Hertz partner" och "därmed ser vi inte heller någon överföringsaktivitet på ditt gold points konto"
Va!!!!!!??????
IHG star ju tydligt på deras sida som överföringspartner och man kan även idag göra det om man vill!
Och det går att läsa på account activity där det tydligt står mina överföringsaktiviteter!

De alltså känner inte ens eget program, ljuger 100% rakt mot ansiktet och svarar dessutom på 5 månader typ. Vilket skämt. Jag har nu skickat screenshots på mina överföringsaktiviteter samt deras websida med IHG som listat, och väntar på svar. Begärde även 10000 points som compensation för all hassle och tid som det tagit mig, förbannad som jag är.
 

Myllys35

Medlem
Har aldrig haft en vettig upplevelse hos Hertz. Sist hade de lagt på en massa extraavgifter när jag fick fakturan. Fick först ett goddag yxskaft-svar av kundtjänst och först efter flera mejl erkände de att de gjort fel och rättade kostnaden. Skojare är rätt ord!
 

Berglund

Medlem
Märkligt att höra alla dessa historier. De stämmer inte alls med min egen uppmevelse. Har de senaste sju-åtta åren haft ett par hundra hyrbilar, genom Europcar, Hertz och Avis. Hos Hertz har det alltid stämmt, jättefina bilar och aldrig några problem. Europcar däremot...

Helt klart varierar ens upplevelse väldigt kraftigt, för ovanstående bemötande känner jag inte alls igen!
 

Homer

Medlem
Följande finns på Hertz hemsida:

Call 0771-211-212 if you have any questions about your reservation.
Monday - Friday between 8 am and 5 pm, SEK 2,70/minute


Det där är så urbota idiotiskt och oseriöst. Betalnummer till kundtjänst?!
Bra påminnelse om att aldrig någonsin hyra med Hertz.


DIRECTIVE 2011/83/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 25 October 2011 on consumer rights,


Article 21

Communication by telephone

Member States shall ensure that where the trader operates a telephone line for the purpose of contacting him by telephone in relation to the contract concluded, the consumer, when contacting the trader is not bound to pay more than the basic rate.

The first subparagraph shall be without prejudice to the right of telecommunication services providers to charge for such calls.

EUR-Lex - 32011L0083 - EN - EUR-Lex


(Vet inte om detta gick igenom)
Ett avtalsvillkor som innebär att konsumenten är hänvisad till ett betalnummer för telefonkontakter med näringsidkaren efter att ett avtal ingåtts, till exempel för att reklamera en vara, ska anses oskäligt.
Ett sådant avtalsvillkor ska få förbjudas av Marknadsdomstolen. Det föreslås också att ett villkor som innebär betalningsskyldighet för konsumenten för olika typer av tillägg i förhållande till näringsidkarens huvudsakliga förpliktelse ska vara ogiltigt, om det inte uttryckligen godkänts av konsumenten.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 13 juni 2014.
Gemensamt konsumentskydd i EU - Regeringen.se
 

jonten

Medlem
Följande finns på Hertz hemsida:

Call 0771-211-212 if you have any questions about your reservation.
Monday - Friday between 8 am and 5 pm, SEK 2,70/minute


Det där är så urbota idiotiskt och oseriöst. Betalnummer till kundtjänst?!
Bra påminnelse om att aldrig någonsin hyra med Hertz.
Det där måste vara gammalt? 0771 är ju nationellt riktnummer och kostar som ett vanligt samtal.
 

Nemo

Medlem
Det där måste vara gammalt? 0771 är ju nationellt riktnummer och kostar som ett vanligt samtal.
Nope. 077-nummer har en kostnad som är okänd, tills du betalar.
Telekområdgivarna / Nummer med högre pris

"077-nummer
077-nummer kallas samtal med delad kostnad då både den som ringer och den som tar emot samtalet betalar en samtalskostnad. Du betalar normalt en öppningsavgift och därefter en minutkostnad. Bägge dessa kostnader kan variera mellan olika operatörer. Kontrollera med din operatör vad det kostar att ringa 077-nummer.

Om den du ringer till har ett 077-nummer och du väntar i kö betalar du medan du väntar. Det är respektive myndighet eller företag som väljer om de vill låta sina kunder ringa avgiftsfritt via frisamtalsnummer (börjar på 020 eller 0200) eller om kunden ska betala för att ringa, som är fallet med 077-nummer. Eventuella klagomål framförs till respektive myndighet eller företag. Det gäller även om du har synpunkter på deras information om samtalskostnaden."
 

jonten

Medlem
Nope. 077-nummer har en kostnad som är okänd, tills du betalar.
Telekområdgivarna / Nummer med högre pris

"077-nummer
077-nummer kallas samtal med delad kostnad då både den som ringer och den som tar emot samtalet betalar en samtalskostnad. Du betalar normalt en öppningsavgift och därefter en minutkostnad. Bägge dessa kostnader kan variera mellan olika operatörer. Kontrollera med din operatör vad det kostar att ringa 077-nummer.
Ja du har rätt att det är operatörerna som bestämmer taxan, Hertz påverkar ju inte taxan. För övrigt så har ju både Skatteverket, Försäkringskassan och väldigt många fler 0771-nummer. Så känns lite b att såga Hertz för detta. 0771 är vanligt förekommande idag hos företag.
 

Homer

Medlem
Ja du har rätt att det är operatörerna som bestämmer taxan, Hertz påverkar ju inte taxan. För övrigt så har ju både Skatteverket, Försäkringskassan och väldigt många fler 0771-nummer. Så känns lite b att såga Hertz för detta. 0771 är vanligt förekommande idag hos företag.


Det är i priset det handlar om, att ta ut såna priser är helt klart olagligt.
Om det verkligen stämmer alltså, vilket återstår att bevisa.
Jakob Österberg postade inte någon länk och det ser ut som gammal info
för 0771-211-212 verkar vara deras vanliga nummer till kundtjänst.

Sen är det ju så att Jakob Österberg:s förhållande till Hertz är som Agehall:s till BA First. ;)
 
Last edited:
Toppen