Senaste nytt

British Airways eller American Airlines till Sydamerika

Mr.A

Medlem
Hej, jag ska till Buenos Aires i november, hittade bra priser på expedia ca 20000 kr i Business med BA och lika mycket med AA dock en liten längre routing med den sistnämnda via london-miami-buenos aires. Flyger inte så mycket med One World har Finnair Plus kort, vad är bäst servicemässigt och hur mycket miles får man ungefär?

--
Originalrubrik: BA eller AA
Ändrad av AHO
 
Last edited by a moderator:

agehall

Medlem
Jag är ingen OW resenär jag heller, men jag gissar mig till att du kommer att bli rekommenderad BA, BA, BA, BA, BA, .... (du fattar nog).

Tror ingen föredrar AA över BA.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är väl möjligtvis jag som är käringen mot strömmen i detta fall som faktiskt inte tycker att BA är så otroligt mycket bättre :). MEN det skall tilläggas att som AA EXP (oneworld emerald) är upplevelsen lite mindre jobbig och generellt sett är BA bättre än AA.

Se även mitt (kommande) svar i tråden BA vs AA business.
 

Mr.A

Medlem
Förmodade BA, men om man är sugen på Miles London-EZE är ju trots allt en kortare sträcka än LON-MIA-EZE. Eller är jag dumsnål nu?
 

karho

Medlem
Väntar på att Concorde eller Senator ska skriva nåt i stil med "BA BA BA" eller "Välj BA metall alla dagar i veckan och två gånger på helgen." som jag läste som svar på liknande fråga i annan tråd...

:)
 

Senator

Moderator
BA eller AA

Är inte EZE en av dom första destinationer med nya AA B777-300ER som kommer i november/ december? I så fall skulle det kanske vara ok med ett försök än om KARHO har rätt :) allmänt alltid BA över AA.

Jag skulle tänka mig prova denna kärra, ser rätt schysst ut och ger AA "state of the art" hårdvara. Sen borde 75% av personalen lära vad en kund är, men det är en annan femma.

Man kan även tänka sig att flyga BA till MIA, stanna max 23:59t sedan åka vidare med AA. Då kan du jämföra själv. Går det att åka ARN-LHR, LCY-JFK-DFW-EZE på fare basis?
 

Concorde

Founding Member
1. 20.000 T/R till EZE i BA Club/business är oerhört bra pris. I julas när jag åkte ARN-LHR-EZE fick jag lägga nästan 30.000 retur per resande.
2. AA's internationella business kommer inte i närheten av BA Club World. Framförallt sätet men även service och käk. Snarare kan AA First liknas BA Club World, med bättre mat hos AA dock.
3. Jag skulle signa upp på BAEC för denna resan. Som blue får du ca 24.000 avios (miles) samt 400 Tier Points (Status poäng). Det ger dig Bronze i ett svep och du behöver endast 200 till för silver.
4. BA har just nu en poäng kampanj där din resa skulle ge ytterligare 40.000 avios. Dvs närmare 65.000 totalt.
5. BA flyger en tre klass 777 till EZE. Jag åkte själv den kärran i julas och det är en trevlig resa då man sitter i främsta kabinen.
6. Bra timing. Du anländer utvilad i EZE runt åtta på morgonen. Flighten är lång, nästan 14 timmar. Man startar på kvällen från LHR, middag, någon film, läsa bok, fälla ner sätet till säng. Sova ;)
 

Senator

Moderator
Jag har kollat upp detta pris med AA och det finns:
INE0F7Q1 AA Round-Trip 15967(SEK) B

Intressant att AA har bara en "fare basis" mellan STO-EZE och det är denna. Men en killer deal om man läser detta:
STOPOVERS UNLIMITED FREE STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING
UNIT.

TRANSFERS UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED. - SURFACE AT FARE BREAK
AND EMBEDDED SECTORS PERMITTED EXCEPT FOR PRICING UNITS
WITHIN/BETWEEN US AND CANADA - INCLUDING PR/USV1 -
SURFACE AT FARE BREAK IS NOT PERMITTED.


Routing verkar vara NYC eller ORD:
/VIA THE ATLANTIC/ MPM 9350
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
SPECIFIED ROUTING PERMITTED AS FOLLOWS
STO-CHI-NYC-EZE

Jag skall kolla mer på detta senare, men åka till EZE med stopover i USA för 20,000 med avgifter är riktigt kap! Då kan även AA från USA till Argentina vara ett alternativ. Jag gissar priset inte gäller för BA mellan LHR-EZE.
 

Senator

Moderator
BA eller AA till Sydamerika

Tack Homer, jag hade för mig Sydamerika men inte vilken destination. Kanske dags att prova AA när dessa flygplan går att boka
 
Toppen