Senaste nytt

Lyxhotell och lyxresorter - En introduktion

JacobGBG

Medlem
Jag började denna tråd med att ursprungligen skriva en hotellrecension (site inspection som konnässörer kallar det) av Hotel Majestic i Rom. Det slutade dock med att jag introducerade så mycket terminologi och koncept som jag inte sett tidigare på detta forum att jag beslutade mig för att bryta ut delar till en introduktionstråd för ämnet. Redaktörerna får flytta detta till lämpligt forum om det inte passar sig där det är nu.

Jag har noterat att tonvikten av diskussionerna här på businessclass.se (BC) ligger runt själva flygandet. Själv har detta för mig mest varit ett means-to-an-end, att ta sig från X till Y. Mitt ödmjuka EBS status vittnar om det om något. Dock är jag inte något friskare än alla andra galna vetenskapsmän här på forumet. Min fetish ligger istället åt hotellprogram och hotell, med en speciell förkärlek till lyxhotell.

Varför behöver lyxhotell en introduktion?
Lyxhotell kräver en liten distinktion från den vanliga skaran hotell räknat . Det är svårt att gå in på detta ämne utan att låta lite snorkig, detta är för att lyxhotell är något svensken inte har i sin omgivning. I Sverige finns ett enda lyxhotell, Grand i Stockholm där dessutom endast en av flyglarna anses uppfylla själva lyxbetoningen.

För att komplicera saken ytterligare så är de flesta 5-stjärniga hotell ej lyxhotell. Begreppet blir därför väldigt luddigt för gemene man när grannen åkt på ett 5* all-inclusive ställe i Hurgadha och sedan kommer hem för att berätta om hur han bott på "lyxhotell". Av samma anledning är siter som t.ex. Tripadvisor inget pålitligt system för att utvärdera lyxhotell. Snittresenärens största sannolikhet att komma i kontakt med såna är på sin smekmånad, lotto-vinst eller speciellt ihopsparad once-in-a-lifetime resor. Chansen är stor att de blir överväldigade av sin första kontakt med denna värld och därför skriver upp sin upplevelse då deras referensmall bestått av Scandic hotell och charter.

Vad finns det för rankningar?
Oavsett vad ni hört någon annanstans så är sanningen den att det finns ingen global standard för rankning av hotell och resorter. I många europeiska länder är antalet stjärnor ett hotell kan ha definerat i respektive lands lag. Det pågår dock i skrivande stund ett internationellt projekt för att föra skapa en övergripande standard. Den organisation som håller i taktpinnen för den globala rankningen är det europeiska samlingsorganet Hotelstars (där bl.a SHR är medlem). En anekdot är att Hotelstars var en av de främsta krafter som 2009 fick Frankrike att överge sitt nationella 1-4 stjärniga rankningssystem.

Mer läsning om rankningssystem för hotell.

Vad definerar en luxury property?
De rankningssystem som presenterats i föregående paragraf definerar inte lätt denna typ av ställe. Något förenklat kan man säga att alla lyxhotell är 5*, men inte alla 5* är lyxhotell. Denna niche är tvärtemot vad man kan tro dominerad av kedjor snarare än individuella hotell. Några av de mest framstående är:

  • Aman Resorts, ansedd som ägare av världens mest extravaganta resorter
  • GHM hotels, mindre lyxhotellkedja med stark närvaro i Sydostasien
  • Four Seasons, den största renodlade lyxhotellkedjan och sannolikt den mest välrenommerade. Bill Gates är en större ägare i detta Kanadabaserade företag.
  • Mandarin Oriental, den kedja som ligger i tätast kamp med Four Seasons som den främsta.
  • The Leading Hotels of the World, paraplyorganisation för fristående lyxhotell världen över

Vad är då den bästa informationskällan för lyxhotell?
Detta kan verka lite väl enkelt men faktum är att Luxury Hotels forumet på Flyertalk är antagligen den främsta publika resurs som finns vad gäller att hitta information om denna sorts boende. Stammisarna inkluderar flertalet agenter för ovannämnda hotellkedjor, representanter för exklusiva reseagenturer såsom Virtuoso, Gallivanter's guide och Andrew Harper. Där finns också de lyckliga satar som lever på räntan och nu roar sig med att hoppa runt på såna här ställen som förströelse.

OBS! Om ni känt er "intimidated" av atmosfären på övriga Flyertalk så är detta forum lååångt värre. Dock en otrolig resurs, använd sökfunktionen flitigt.

Är inte denna form av boende oerhört dyr?
Otvivelaktigt! Man får sätta detta i relation till vad man får uppleva. Aman resorts t.ex. har sällan mer än 50 sviter på sina resorter med en 4-to-1 ratio i personal för varje gäst. Vistelsen blir på dessa properties själva upplevelsen med resan.

Genvägarna är tyvärr inte lika många som i frequent flyer program. Få av oss skulle betala för en flygbiljett i första klass (F) eller i de flesta fall ens i business class. Istället så upplever vi denna extravagans genom award tickets genom att lösa in våra intjänade miles med allhända flygbolag. Samma procedur för ovan nämnda hotellkedjor är inte genomförbar då dessa har en väldigt hög ingångströskel på även den billigaste av sina properties. De kan dock ha väldigt attraktiva promos då och då.

Det finns dock några lyxkedjor som är en del av de större hotelprogrammen som kan ge en bra smak för denna typ av boende. Dessa är:

Conrad, del av Hilton
Ritz-Carlton, del av Marriott.
St. Regis, del av Starwood.

Så bland dessa finns möjligheten att tjäna in massvis med poäng på motellboende i samma program för att sedan ha en award stay på något premier brand.
 
Last edited:
Kan varmt rekommendera Phulay Bay - Ritz-Carlton Reserve. (Tror det är det enda i Ritz-Carltons Reserve-kategori som öppnat än.)
Dom har det lilla extra så som t ex:
- personlig butler
- kylväska med vatten, kokosnöt eller liknande och kalla handdukar vid varje solstol eller solsäng
- vart man än ska på området så blir man körd i golfbil
- amenity kits på rummet med allt från badtofflor och badrockar till fina rakset och nagelvårdsprodukter i skinncase etc..
- sängar som är sköna 2x4 meter i storlek (täcket är sjukt stort...)

Den stora skillnaden på ett sånt här ställe mot ett vanligt riktigt bra hotell tycker jag är att man får personlig service på en nivå som är svår att ens föreställa sig och att det är relativt få rum/gäster.

Sen ska man ha klart för sig att det ofta är ett visst klientel som åker till sådana här ställen som i alla fall jag inte har så mycket gemensamt med...
 
Vi bodde på Ritz-Carlton Singapore i Januari och blev tipsade om detta hotell i Krabi. Hur ser prisbilden ut?

Listpriserna är dyra, enligt min plånbok i alla fall. Billigaste rummet kostar ca 5000/natt lågsäsong och ca 8000 högsäng. De ingår i AMEX platinum "Fine Hotels & Resorts" och där får man ju några fördelar: https://axptravel.americanexpress.c...ang=en&ctry=se&pdtyp=ccsg&cdtyp=plat&fid=6059

Men letar man lite så kan man hitta kampanjer. Kanske inte över jul & nyår bara. Jag har bokat 14 nätter nu i sommar i rumskategorin Ocean Pavilion för strax under 24 000 för 2 personer. Får hoppas att det inte regnar allt för mycket men jag är mer ute efter en riktigt lugn lyxig semester än efter att steka i solen. I värsta fall har de PS3 som man kan låna...

Restaurangerna, deras spa och allt annat är dyrt men det håller en otroligt hög nivå.
Grym frukostbuffé, internet och det mesta av minibaren ingår i rumspriset vilket var en positiv överraskning för mig.
 
Men letar man lite så kan man hitta kampanjer. Kanske inte över jul & nyår bara. Jag har bokat 14 nätter nu i sommar i rumskategorin Ocean Pavilion för strax under 24 000 för 2 personer. Får hoppas att det inte regnar allt för mycket men jag är mer ute efter en riktigt lugn lyxig semester än efter att steka i solen. I värsta fall har de PS3 som man kan låna...

Oj, det var väldigt bra! Skicka gärna ett PM med tips på hur man hittar sånt!
 

JacobGBG

Medlem
Det bör tilläggas att om man vill uppleva hotell av den typ som finns i denna tråd så bör man bege sig till Bangkok. Staden har utan tvekan en av de bästa value/$ för de hotell som nämns i orginalposten. Ett rum på Four Seasons eller Mandarin Oriental får man i BKK för priser som motsvarar ett business-hotell i de flesta andra storstäder.

En annan bra testmark är lustigt nog Florida där Ritz-Carlton har ett antal properties (många resorts) som kommer så lågt som ned till $219/natt i pris.
 

ulagun

Medlem
Intressant tråd, kan bara hålla med att många 5-starär långt ifrån Lyx.
Som exempel hyrde vi in oss några nätter på Emirates Palace i Abu Dhabi, ett Kempinski hotell, för att få uppleva riktigt lyx.
Imponerande.
Bytte därefter till Hilton "tvärs över gatan" uppgraderade till ett executive rum. Alltså mycket god standard
Hustruns kommentar "men det är ju som att komma in i ett vandrarhem efter att ha bott på Emirates Palace"
 
Last edited:

Magino

Medlem
Intressant tråd, kan bara hålla med att många 5-starär långt ifrån Lyx.
Som exempel hyrde vi in oss några nätter på Emirates Palace i Abu Dhabi, ett Kempinski hotell, för att få uppleva riktigt lyx.
Imponerande.
Bytte därefter till Hilton "tvärs över gatan" uppgraderade till ett executive rum. Alltså mycket god standard
Hustruns kommentar "men det är ju som att komma in i ett vandrarhem efter att ha bott på Emirates Palace"

Du bodde helt enkelt på hotellen i fel ordning. Man ska alltid jobba sig uppåt och avsluta på topp
 
Toppen