Palazzi
Medlem
Italien fick sitt första höghastighetståg redan 1977, och sedan dess har det rullat på.. Frecciarossa har sedan länge knutit ihop Milano-Bologna-Florens & Frecciabianca Turin-Milano-Venedig.
För ungefär 4 månader sedan kom det första alternativa snabbtåget (privat aktör) in på den italienska järnvägen. Satsningen, Treno Italo, kostade miljardbelopp och sades vara det snabbaste tåget i Europa! Jag testade deras första klass mellan Milano & Florens: (http://www.businessclass.se/reserapporter/4496-reserapport-italo-first-class.html)
Dock har inte det halvstatliga bolaget trenitalia väntat på replik; De har nu köpt in nya lok för en kostnad av 13 miljarder SEK för att återigen befästa sin position som Italiens snabbaste färdmedel på land. Hastigheten pressas nu upp till hissnande 360-400km/h och pressar ner tiden med ytterligare en halvtimme mellan Milano & Rom, från Treno Italos 2h 50min till 2h 20min! (Trenitalia unveils Frecciarossa 1000 - Railway Gazette)
Treno Italo svarar i sin tur med att köra snabbtåg hela vägen ner till den Italienska Amalfikusten.....
Samtidigt öppnar trennord, en dotterbolag till trenitalia, lokala snabbtågslinjer i Lombardiet. Jag kan t.ex ta mig mellan min hemstad Bergamo & Milano på 30min (50min förut). Med anslutning till Frecciarossa 1000 tar det mig under 3h från min ytterdörr till Rom!! (Trenord - Lombardia Express).
Den nya tunneln mellan Frankrike & Italien beräknas vara klar under 2014 och ska korta restiden mellan Milano-Paris till 3h 20min....
En helt otrolig utveckling , och jag är givetvis stolt att Italien för en gång skull leder en positiv utveckling (givetvis på bekostnad av all social välfärd)
För ungefär 4 månader sedan kom det första alternativa snabbtåget (privat aktör) in på den italienska järnvägen. Satsningen, Treno Italo, kostade miljardbelopp och sades vara det snabbaste tåget i Europa! Jag testade deras första klass mellan Milano & Florens: (http://www.businessclass.se/reserapporter/4496-reserapport-italo-first-class.html)
Dock har inte det halvstatliga bolaget trenitalia väntat på replik; De har nu köpt in nya lok för en kostnad av 13 miljarder SEK för att återigen befästa sin position som Italiens snabbaste färdmedel på land. Hastigheten pressas nu upp till hissnande 360-400km/h och pressar ner tiden med ytterligare en halvtimme mellan Milano & Rom, från Treno Italos 2h 50min till 2h 20min! (Trenitalia unveils Frecciarossa 1000 - Railway Gazette)
Treno Italo svarar i sin tur med att köra snabbtåg hela vägen ner till den Italienska Amalfikusten.....
Samtidigt öppnar trennord, en dotterbolag till trenitalia, lokala snabbtågslinjer i Lombardiet. Jag kan t.ex ta mig mellan min hemstad Bergamo & Milano på 30min (50min förut). Med anslutning till Frecciarossa 1000 tar det mig under 3h från min ytterdörr till Rom!! (Trenord - Lombardia Express).
Den nya tunneln mellan Frankrike & Italien beräknas vara klar under 2014 och ska korta restiden mellan Milano-Paris till 3h 20min....
En helt otrolig utveckling , och jag är givetvis stolt att Italien för en gång skull leder en positiv utveckling (givetvis på bekostnad av all social välfärd)