Senaste nytt

Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

Palazzi

Medlem
Har inte Delta lie-flat i sin nya Business-Elite? Vet dock inget om vilka plan och sträckor som är utrustade med den nya kabinen... (finns ingenting positivt i övrigt med Delta :p)


PS. Jag visste faktiskt inte detta om att Flying Blue har krav på endast 30 legs!:eek:
 

NyfikenGrau

Medlem
Palazzi: Har också tänkt på Delta, de ska tydligen ha Wifi också (?), men enda varma slutdestinationen skulle då vara Miami vad jag vet, för byte i USA är inget jag är sugen på. Sedan hyllas ju inte amerikanska bolag generellt här på forumet...

Säg det inte till nån, men egentligen är jag allra mest sugen på att prova business longhaul i nya Boeing 787, något jag säkert är alldeles ensam om här :)
 

Palazzi

Medlem
Palazzi: Har också tänkt på Delta, de ska tydligen ha Wifi också (?), men enda varma slutdestinationen skulle då vara Miami vad jag vet, för byte i USA är inget jag är sugen på. Sedan hyllas ju inte amerikanska bolag generellt här på forumet...

Säg det inte till nån, men egentligen är jag allra mest sugen på att prova business longhaul i nya Boeing 787, något jag säkert är alldeles ensam om här :)

Det stämmer att Miami är enda vinterdestinationen från Europa, om man inte vill ha byte i USA... Jag har själv flugit Delta och var inte direkt nöjd.. Dock flög jag i ekonomi, så det ska väl inte direkt jämföras.

Jag tror du är heeelt ensam om den andra önskan;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok, jag är väl nästan framme nu, skickar efter kort från SAS, Aegean och AF/KLM så får vi se vad som dyker upp i olika kampanjer.

Återstår OneWorld. Jag får generellt en känsla av att de är lite svårare att nå guld på än de andra, korrekt? Synd eftersom BA har ett sånt kanonrykte på business longhaul och eftersom AB troligen kommer att bygga ut sin bas här om/när nya flygplatsen står klar. Nu har jag dessutom sett att även IB har en bra business-kabin med fullständig lie-flat, har jag inte sett tidigare. De verkar ju dessutom ha ett annat system i OW när de räknar nivåer, tier points. I Gnopps tabell är det egentligen bara RJ som har markant lägre krav med sina 30000 miles, men det är ju inget bolag man kommer använda jättemycket...

Så någon input från någon Oneworldare skulle uppskattas.

Sedan finns ju två alliansfria med grym standard på busines longhaul, Virgin Atlantic och Qatar Airways. Har dessa *något* samarbete med något av alliansbolagen?
 

Jonas C

Medlem
Det är relativt få Aegan-medlemmar relativt sett alla EBG och andra program som strösslar ut sina guldkort så det är nog inget stort problem - dessutom får väl de andra bolagen betalt av Aegan när deras medlemmar använder andras lounger?

I dagsläget är A3*G relativt ovanligt, däremot tror jag nog inte det om bara ett par år. Bara en tidsfråga innan LH i sin sanna ad-hoc mannér börjar införa begränsade förmåner till A3 (ifall tillräckligt många missnöjda FTL/SEN hoppar skepp dvs). Om jag har förstått det rätt så är det alltid operating bolaget som betalar loungeavgiften, därav anledningen till att A3 likt gratiskarameller delar ut guldkort till höger och vänster (krediterade miles = revenue).

Ur ett revenue perspektiv är en A3*G lika (o)lönsam som den genomsnittlige inrikes EBG helgpendlaren.
 

Tjaeng

Medlem
Intressant...för i Star öppnar väl Silver bara för bolagens egna lounger?

Ofta inte ens det. Notera att de flesta Oneworldbolag har "Silver" som namn på sin OW Ruby (lägsta nivån), "Gold" för Sapphire (motsvarar alltså Star Gold) Medan OW Emerald kommer in där namnen som andas old-boy och storhetsvansinne gör entré ("Executive Platinum", "Diamond Plus", "Conquer", "Comodoro" osv :rolleyes:). Dessa saknar motsvarighet hos Star och Skyteam som allianser.
 
Toppen