Senaste nytt

Southwest Airline 737-9 Las Vegas - Orlando (LAS-MCO)

swa1.jpg


Hej alla, här kommer en rapport från min resa med Soutwest Airline.
Soutwest Airline Boeing 737-8 Las Vegas - Orlando (LAS-MCO)

Jag har inte sett något om dem här på forumet och det kan jag ju förstå då det är ett lågprisbolag.
Men vad jag kan se så är det ett av dom bättre lågprisbolagen som finns just i USA.
Med tanke på att det inte bara verkar vara jag som bokar award till USA och ibland samtidigt open jaw.
Så tänkte jag att denna rapport kan ge lite insikt, hjälp, tips m.m. på hur man kan få till den där sträckan mellan punkterna. Känner ni att denna rapport inte hör hemma i detta forum så får modd självklart ta bort den.

Vi hade bokat award med SAS Arlanda - Los Angeles och sen hem med SAS Miami - Arlanda.
Sträckan Las Vegas till Orlando är lite jobbig att ta med bil tyckte jag (35 timmar o_O ) så jag kollade på lite andra smidigare alternativ.
Jag tittade på alternativ med United och American Airlines men då vi hade väskor med oss så drog priserna iväg och då vi skulle åka hade dom inga direktflyg från Las Vegas till Orlando.
Fick fram lite alternativ från Spirit och Frontier, USA´s Ryanair. Not gonna happen, kände jag.

Så kom jag på att jag sett och hört lite om Soutwest Airline förut i olika sammanhang.
Så börja kolla runt lite, fick inga priser när jag sökte via vissa tjänster.
Det visa sig att deras hemsida och priser är svåra att nå från "svenskt" internet.
Så med hjälp av en VPN tunnel satt på USA så kunde jag komma in på deras sida och läsa lite.

Det jag hitta var direktflyg från Las Vegas till Orlando till vettiga priser, utan mellan landning och jag får ha två resväskor, ett handbagage och en lite väska med mig.

Screenshot-2018-5-9 Southwest Airlines – Airline Tickets, Flights, and Airfares.png

Dock får resväskorna max väga ca 22kg och dem har en lite mindre mått restriktion än tex SAS.

Sagt och gjort så bokade vi flyg från Las Vegas till Orlando med Soutwest Airline.
Vi bokade först ett sent flyg men det blev sen att vi ändrade till lite tidigare av olika anledningar.
Den enda kostnaden för ändringen var ev mellanskillnad på biljetterna, ingen kostnad för ombokning och allt kunde göras via nätet utan problem.

Självklart finns det några saker som är speciellt, det är ändå ett lågprisbolag.
Det är fri sittning på planet. Alla som har en biljett får en zon och position som styr när man får borda planet. Zonen styrs av ev status på bolaget och hur tidigt du checkar in till din flygning via appen eller nätet. Dom har ett tillval när du köper biljetten som dom kallar "Early Bird Check-In".
Detta tillval gör är att du inte behöver bry dig om att själv ligga på låset för att checka in och få en bra zon tilldelning. Det sköter då Soutwest Airline åt dig och du är garanterat en bra zon, oftast får man zon B, zon A är för deras businessklass och statusmedlemmar.
Min rekommendation är att köpa detta tillägg, "Early Bird Check-In".
Det underlättar väldigt mycket och du har större chans att få platser tillsammans.
För på dessa resor paxar vissa i familjen som har bra zon platser till resten som inte har, och även många lämnar mitten sätet tomt så det är dom platserna sist kvar. Nödutgång är nästan bara att glömma om du inte har zon A nr 1-2.

Så det var lite info om hur man gör innan och vad som kan vara bra att tänka på.

Nu till vår resa, med lite bilder :D

Det börjar med att jag kvällen innan flygningen gå in och kolla i appen hur statusen är för vår bokning.
Jag har "Early Bird Check-In" så jag behöver inte göra något fören på flygplatsen men vill kolla lite ändå.

login.jpg

Här kan du tydligt se vilken zon och position du fått.

När vi anländer till flygplatsen så är det tydligt uppmärkt i taken på utsidan för dom olika bolagen.

20180505_062030.jpg

Soutwest Airline hade ganska många platser utanför.

Väl utanför terminalen finns det massa inchecknings maskiner och representanter för flygbolaget som kan hjälpa. Här skriver du ut dina boarding pass, skriver ut bagage taggar och fäster dom själv.

20180505_062006.jpg

En av många maskiner.

När man har taggat sina väskor bär man fram dom lite längre ner så tar en representant hand om dem och lägger dem på bandet in för sortering innan flyg.
Det är även här dom kollar ev vik och storlek.
Vi visste att våra väskor inte höll måtten dem var lite för stora och vi räknade således med att få betala extra för "oversize" väskor, men representanten "vägde" bara väskorna i handen och skicka sen iväg dom.
Vikten visste vi var inom gränsen. Så vi slapp kostnaden för "oversize" väskor.
Dom tar extra betalt om väskan är för stor enligt dem och ytligare extra kostnad om väskan väger mer än ca 22kg.
Det fanns även manuella inchecknings diskar inomhus men med ganska långa köer, så smidigare med maskinerna utanför terminalen.

När vi fått allt incheckat så var det bara att bege sig till säkerhetskontrollen, en "spännande" upplevelse...
När vi väl var igenom så var det bara att bekanta sig vart gaten låg som planet skulle gå ifrån.
Eftersom vi var statuslösa och inte hade någon lounge via flygbolaget föll valet på Amex Centurion Lounge som vi hade tillgång via Amex Platinum (recension från besöket finns via länken).

Ca en timme innan avgång börja vi röra oss mot gaten.
Väl på plats så ser man tydligt vilka bolag som använder dessa gater.

20180505_083903.jpg


Soutwest Airline har en strikt boarding process med zoner och positioner som alla passagerare får.
Den står tydligt i både app och på boarding passen.
När man väl är på plats vid gaten är det uppmärkt vilka nummer som ska stå i vilka rader.

20180505_084010.jpg

Tydliga skyltar som visar zon och positioner. Det hänger även ner skyltar som visar vilka nummer som ska stå vart.
Vid boarding ropar man ut vilken zon och nummer som ska ställa sig i linje och vilka som får börja boarda. Allt gick väldigt smidigt och korrekt till.

20180505_135007.jpg

Väl på plats på planer är det bara att börja leta efter några platser som passa.
Vi fick zon B och positioner 7-8 och vi lyckade få två platser tillsammans längre bak i planet
Stolarna kändes bra, huvudstödet går att justera i höjd och sido "öronen" går att vika så man får lite stöd för huvudet om man försöker sova. Det gick även att fälla bak stolen lite.

20180505_091341.jpg

Platsen framför knäna, jag är 193cm lång. Så för att vara ett lågpris bolag tycker jag att platserna är helt acceptabla.

Denna flygning var en fullbokad flygning så man var även tydlig med reglerna ang handbagaget, vanliga väska på hyllan och den lilla personliga under stolen framför, annars checkas väskan in.

20180505_092727.jpg

Det finns wifi som man kan köpa till på planet om man vill.
Annars kan man ansluta till planets wifi och kolla på live tv och flight map utan kostnad via sin mobil eller padda. Det går även att betala lite för att få se på filmer.

Screenshot_20180505-095437_CaptivePortalLogin.jpg


Screenshot_20180505-095543_CaptivePortalLogin.jpg

Lite av de olika utbudet

Screenshot_20180505-095524_CaptivePortalLogin.jpg

Flight info och tracker.

Screenshot_20180505-095617_CaptivePortalLogin.jpg

Fungerade helt ok att titta på lite live tv under flygningen eller kolla på flight tracker.

20180505_092327.jpg

Planen kändes väldigt fina och fräscha

20180505_100157.jpg


20180505_100151.jpg

Det fanns även en lite meny, här kan man också se att det ingår dricka och snacks.
Dom går runt och tar beställningar i kabinen innan dom kommer med drickan några rader åt gången.

20180505_103323.jpg

Lite Cola och nötter.
Snacks ingår som sagt även det, kabin personalen går runt med en låda uppdelad i olika fack.
Därifrån får man välja mellan, nötter, någon typ av chips, mini pretzels och någon mer sort.
Va inga problem att ta flera olika saker, dom var väldigt generösa även på en full flygning som denna.

Vi landa lite tidigare än planerat och väskorna kom snabbt utan problem.
Vi tycker resan var bra, för priset det kostar, snabba flyg rutten, servicen så var det ett riktigt bra alternativ till dom större bolagen. Du får en bra produkt för en bra peng.
Tycker både hårdvara och mjukvara var bra.

Så detta var vår resa med Soutwest Airline.
Ska du resa inrikes i USA och letar efter ett bra alternativ till dom stora bolagen så kan vi
rekommendera Soutwest Airline.

Jag tackar för mig och hoppas denna rapport från vår resa har get dig lite info/hjälp och om inte annat så kanske en liten stunds tidsfördriv.
 

jth

Medlem
Trevlig rapport! Har också flugit Southwest och tycker de har en helt okej produkt. Det är lite konstigt att det inte går att nå deras bokningssida från ett svenskt IP, jag måste också använda VPN med amerikanskt IP för att komma åt den. Jag försökte kolla upp det och tydligen är det inget medvetet från deras sida, det är bara något i deras config. Antagligen bryr dom sig inte om det, då kundbasen från Sverige nog inte är så stor :rolleyes:

Deras fria snacks är också lite roliga, det är samma sak oavsett om du flyger kl 7 på morgonen eller på kvällen. Känns lite mysko att knapra på nötter och kakor till frukost, men men.. är det streamlinad produkt så är det.
Och deras boardingsystem sen, hej SAS - kom och lär!. De har verkligen fått till en smidig process, och de ser till att den efterlevs, både med grupp och nummer. Och ingen tränger sig före, folk linar upp precis i nummerordning och sedan boardar man lugnt och sansat.
Gillar också att en väska alltid ingår, inga fåniga bag-fees.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen