Senaste nytt

Bokad resa och flyghistorik

Ni får det inte på samma bokning bara för att de checkar bagaget hela vägen. Däremot så får ju SAS reda på att de har anslutande resenärer, och kan välja att vänta in din filckvän om det inte är allför många minuter och du "hotar" med att inte åka du heller - då måste ju isåfall ditt bagage lastas av och det är en procedur de gärna undviker om det går.

Tack för förtydligandet och har kikat lite på historiken för SK668 och den verkar vara i relativt bra tid, om någon har tillgång till historik mer än 10 dagar tillbaka i någon betaltjänst så tar jag ödmjukast emot den i PM eller liknande isf :)
 

agehall

Medlem
Tack för förtydligandet och har kikat lite på historiken för SK668 och den verkar vara i relativt bra tid, om någon har tillgång till historik mer än 10 dagar tillbaka i någon betaltjänst så tar jag ödmjukast emot den i PM eller liknande isf :)
Du kan inte bedöma risken för en försening genom att titta på mer historik. Det enda du egentligen kan se i historiken är ifall det finns ett systematiskt problem med linjen, vilket inte är jättevanligt i EU. Annars beror nästan alla förseningar på omständigheter som uppstått och kan uppstå närsomhelst.
 
Du kan inte bedöma risken för en försening genom att titta på mer historik. Det enda du egentligen kan se i historiken är ifall det finns ett systematiskt problem med linjen, vilket inte är jättevanligt i EU. Annars beror nästan alla förseningar på omständigheter som uppstått och kan uppstå närsomhelst.

Ja så är det självklart, men det känns iaf för mig tryggare att ha statistiken på min sida även om det alltid kan hända saker. Men jag tar hellre risken med en flight som har ett bra record för att hålla tider och inte cancelleras än en flight som kanske presterar betydligt sämre och som brukar strula desto mer.
 

bankb

Medlem
Ja så är det självklart, men det känns iaf för mig tryggare att ha statistiken på min sida även om det alltid kan hända saker. Men jag tar hellre risken med en flight som har ett bra record för att hålla tider och inte cancelleras än en flight som kanske presterar betydligt sämre och som brukar strula desto mer.

Kollade Flightradar24 precis. Kikade hela 2018, totalt 10 försenade flighter. Dock bara två där jag tror ni riskerar att missa flighten.

Vi har en genomgående bokning ARN-CPH-MIA där connection time på CPH är 40 min. Så förutsatt att ni landar med mer än 40 min kvar lär dom vänta då det säkerligen finns anslutande passagerare med så pass connection time.
 
Kollade Flightradar24 precis. Kikade hela 2018, totalt 10 försenade flighter. Dock bara två där jag tror ni riskerar att missa flighten.

Vi har en genomgående bokning ARN-CPH-MIA där connection time på CPH är 40 min. Så förutsatt att ni landar med mer än 40 min kvar lär dom vänta då det säkerligen finns anslutande passagerare med så pass connection time.

En av orsakerna till att jag älskar detta forum! Stort tack för svaret och hjälpen och på den statistiken så behåller jag planen som den är och hopps att allt går vägen.
 

bankb

Medlem
Det är ett antagande man inte ska göra. Finns många orsaker till varför det inte går ihop.

Finns såklart saker som kan hända, men vill nog vidhålla att risken är liten att de missar en flight om de har mer än den connection time som gäller för flygplatsen, även om det såklart inte finns några 100% garantier. Men om det skulle vara underlaget för att kunna ge råd så hade man inte kunnat ge råd om så mycket saker. Inte så mycket i världen som är 100%-igt :)

I det här fallet är jag törs jag sätta min högerhand på att det finns anslutande Pax från Arlanda med genomgående bokning. Blev faktiskt lite förvånad över att de tillät så kort tid för flygplansbytet. Men när jag reser med familjen försöker jag minimera tiden på flygplatsen. Inte riktigt samma grej att hänga i loungen med två små barn :)
 

agehall

Medlem
Du missar poängen. Minimim connection time har inget att göra med om man hinner med sitt byte eller inte att göra. Det är en påhittad tid som avgör om du kan boka en genomgående biljett eller inte (och därmed få flygbolaget att ta ansvar om du missar din anslutning. ).

Därför ska man inte blanda ihop tider för byten med tid mellan två flighter. Det är liksom inte samma sak.
 
Toppen