Senaste nytt

Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

agehall

Medlem
Vad säger egentligen de andra Star-bolagen om alla noobs som väller in i guldloungerna med sina Aegean-kort? ;)

Det är relativt få Aegan-medlemmar relativt sett alla EBG och andra program som strösslar ut sina guldkort så det är nog inget stort problem - dessutom får väl de andra bolagen betalt av Aegan när deras medlemmar använder andras lounger?
 

Dr. Miles

Expert

NyfikenGrau

Medlem
agehall, ok...inflation i guld generellt alltså? :)

AHO: Tack så mycket, nu nyktrade jag till - det är ju i stort sett bara de "dyra" bolagen som ger 200 % (i business) när de krediteras till Miles&Bonus.

Edit2: Fast å andra sidan får man här verkligen full utdelning, 200 %, på Swiss Business Saver (bokningsklass P). Fördel Aegean igen. Spännande nu. hehe
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Förmodligen kan du tjäna ihop till ett Aegean Gold på en ynka ekonomiresa snart:p ARN-ADD-GRU med Ethiopien ger ca 19.600 miles till Aegean. Biljetter har inte börjat säljas än, men ska vi gissa på 7-9.000kr T/R...

Inkl sign in bonusen från Aegean (1000p) når du "Gold" direkt. Iofs får du torteras i ekonomiklass en låång resa, men du kommer inte undan smidigare & billigare för 3år som SA* gold :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Förmodligen kan du tjäna ihop till ett Aegean Gold på en ynka ekonomiresa snart:p ARN-ADD-GRU med Ethiopien ger ca 19.600 miles till Aegean. Biljetter har inte börjat säljas än, men ska vi gissa på 7-9.000kr T/R...

Inkl sign in bonusen från Aegean (1000p) når du "Gold" direkt. Iofs får du torteras i ekonomiklass en låång resa, men du kommer inte undan smidigare & billigare för 3år som SA* gold :)

Haha, ok...man känner sig nog rätt värd nåt tröstpris efter den resan kan jag tänka mig :D

Men..man är alltså gold i tre år på Aegean??
 

NyfikenGrau

Medlem
Palazzi: Ja jag skulle kunna leva med det ;)

En sak jag fortfarande undrar är om någon har koll på den poängbonus som nämns i Gnopps tabell;

http://www.businessclass.se/ovrigt/3834-jaemfoerelse-41-bonusprogram-foer-flyger-i-ekonomiklass.html

"Poängbonus för alliansflyg när man har status". Detta verkar nästan inte alls existera i Star Alliance förutom 25 % hos Air Canada, däremot med 100 % hos AA, BA och de flesta bolag i Skyteam.
Kort sagt, vad innebär detta? Är det alltså så bra att man får upp emot dubbla poäng (vid guldbonus 100 %) hos alla bolag i alliansen? Det skulle ju då vara väldigt lätt att behålla status?

Jag funderar nu på att skaffa 3-4 olika kort (har redan M&M och TopBonus) och vänta och se tills det är dags för incheckning vilket kort jag bör använda. Tidigare än så måste man väl inte bestämma sig?
Funderar konkret på Aegean, SAS, American Airlines och AirFrance FlyingBlue.
 

Homer

Medlem
"Poängbonus för alliansflyg när man har status". Detta verkar nästan inte alls existera i Star Alliance förutom 25 % hos Air Canada, däremot med 100 % hos AA, BA och de flesta bolag i Skyteam.
Kort sagt, vad innebär detta? Är det alltså så bra att man får upp emot dubbla poäng (vid guldbonus 100 %) hos alla bolag i alliansen? Det skulle ju då vara väldigt lätt att behålla status?
.

I fallet BAEC är inte bonusen statusgrundande, status får man genom att tjäna Tier Points som baseras på bokad klass. Om det inte redan nämnts så har du BA VISA med möjlighet till 2-4-1 voucher även i Tyskland.


Vi kan väl för enkelhetens skull stryka SkyTeam direkt, ser inte hur de kan vara aktuella med mitt resmönster.

Varför det
För Flying Blue guld krävs bara 30 segment och flighter med alla bolag i Sky Team räknas.
KLM:s annonserar Berlin-Stockholm för 168 Euro T/R = 4 segment, och både AF och KL
verkar ha många bra deals från Tyskland, AF säljer enkelbiljetter från 49Euro och
tom 1:a klass är rimligt prissatt.
Att poängintjäningen i billig ekonomi bara är 25% är en annan historia, men det var väl tillgång
till lounger som var det viktiga?
 

Alx

Medlem
OBS! Det är inte alla FFP som ger statushöjande extrapoäng till sina statusmedlemmar. SAS gör det, men till exempel United gör det inte. På t.ex. United blir extrabonusen bara extra award miles.

Oron över Aegeans överlevnad är nog kraftigt överdriven. Aegean har en riktigt lönsam historik jämfört övriga flygbolag. De har förvisso haft det rejält tufft de senaste 2-3 åren pga Greklands minskande ekonomi och därför gjort förluster senaste tiden. Men har bara investorerna lite tålamod och muskler nog att rida ut den värsta stormen så har nog Aegean alla förutsättningar att åter börja generera vinster när Grekland ännu en gång börjar resa sig ur askan.

Långtifrån alla grekiska företag bedrivs lika illa som statliga verksamheter.
 

NyfikenGrau

Medlem
Homer: Aha, ok om det är det som avses behöver jag inte bry mig om den punkten, är (nästan) enbart intresserad av statusgrundande poäng, åtminstone nu i början. Bonusresor och rabatt på hyrbilar eller hotell får bli steg 2.

Ang SkyTeam: Ja precis, jag fick ju också se det där precis. Inte dåligt med 30 sträckor till guld och dessutom på alla bolag inom alliansen! Vad är haken, gäller guldet bara ett år eller liknande? Egentligen är främsta nackdelen med SkyTeam, vad jag kan se än så länge, att de inte har någon business longhaul som uppfyller mina krav (varm destination vintertid, helt platt bädd, arrival lounge med dusch). Fast jag har inte letat på några månader så något bolag kanske har tagit sig. Tackar för tipset i alla fall :)

Alx: Aha, intressant om Aegean! Och visst 17, EBG ger 25 % statuspoängbonus...överbelastad med info här!
 
Toppen