Senaste nytt

Mikrorecension av SAS Charter

Patrik

Medlem
Hej,

årets familjesemester vart en charterresa, denna gång med fritidsresor. Fritidsresor och Ving har hyrt in en del Sas flighter, så för en liten extra kostnad kan man välja detta istället för att flyga ThomasCook/TUIfly.

Fördelarna var uppenbara för en lite vanare resenär, flygtiderna var bättre (humanare) och incheckningen stängde 50 minuter innan avfärd. Mot en extra kostnad kunde man välja seating i förväg, vilket jag självklart gjorde. Jag på 2C med bra benutrymme som syns på bilden och resten av familjen på andra sidan gången.

bild(1).jpg

Vi hade förbeställt mat vilket jag ändå tyckte var prisvärt i slutändan, vuxna kostade 170 SEK för bägge flighter och barn under 12 hälften. Barnen fick pannkakor ena vägen och pasta med köttbullar andra vägen. Vilket de var nöjda med och maten vi vuxna fick var bättre än jag hade förväntat mig (hade uppenbarligen rätt låga förväntningar på en charterflygning)

bild.jpg

Personalen var glad och trevlig även om de hade lite bekymmer med passagerare som försökte hänga i deras utrymme längst fram. Jag försökte beställa champagne på vägen ner då de hade pommery i prislistan, flygvärdinnan halade utan att blinka upp en flaska cava istället. Det hade varit trevligt att få en förvarning om att de inte sålde champagne när jag frågade efter det även om jag förstår att de flesta semester pax bara är glada åt valfritt bubbel. Men på det stora hela så var det två bra flighter med bra service. Lite extra roligt att kapten informerade väldigt mycket mer än vad som är brukligt vid flygning, så vi fick ofta veta om det var något sevärt nedanför.

Vid landning på första flighten så tyckte kapten även att de som var nöjda med flygningen kunde lämna en peng på vägen ut, så det var rätt uppenbart att stämningen var uppsluppen inte enbart hos oss passagerare utan även på flight deck.

Så för att sammanfatta det hela så var det som att åka 15 år tillbaka i tiden, då det påminde mycket om hur det var att åka ekonomiklass på 90-talet när man alltid fick mat att äta på alla europaflygningar.
 
Last edited:
Vid landning på första flighten så tyckte kapten även att de som var nöjda med flygningen kunde lämna en peng på vägen ut, så det var rätt uppenbart att stämningen var uppsluppen inte enbart hos oss passagerare utan även på flight deck.
:) kanske är det dags att lägga i SAS Crew Guide att nordbor är bland sämsta att lämna dricks. Om inte tala om att ha mynt eller småsedlar i fickan på väg till semester ;)
 

Jacob

Medlem
Vad fick man för mat på de olika flygningarna? Ser ut som pasta och någonting på bilden. 170 kronor för två flygningar låter väl överkomligt.

Ska de sista tre bilderna vara kvar förresten? De går att få bort.
 

twiggs

Medlem
Jag lider faktiskt med SAS-värdinnorna som tvingas tjänstgöra på dessa flygningar. Med passagerare som inte kan respektera att man inte står och hänger i galley och liknande. Tillhör inte sådant här folkvettet?

:mad:
 
Last edited:

Patrik

Medlem
Vad fick man för mat på de olika flygningarna? Ser ut som pasta och någonting på bilden. 170 kronor för två flygningar låter väl överkomligt.

Ska de sista tre bilderna vara kvar förresten? De går att få bort.

Kommer faktiskt inte ihåg vad vi fick på vägen ner, missade att fotografera på den flighten. På vägen hem var det tomat med mozzarella som förrätt, kassler och oljeindränkt pasta som huvudrätt och en choklad efterrätt och en liten lindt mjölkchoklad. Jag antar att det är Sas normala kallskurna måltider som serveras för eco extra passagerarna inom europa.

De tre sista bilderna ska bort, men jag hittade inte hur jag tar bort dem.
 

Patrik

Medlem
Jag lider faktiskt med SAS-värdinnorna som tvingas tjänstgöra på dessa flygningar. Med passagerare som inte kan respektera att man inte står och hänger i galley och liknande. Tillhör inte sådant här folkvettet?

:mad:

Tror inte det var så farligt, det verkade som det var de mest resvana ändå som hade valt denna flight, tror det kostade nästan 1kkr mer än TUIflys flygning för en familj på fyra. Skräniga ungdomar och de allra mest reseovana lyste tacksamt med sin frånvaro (antagligen för att de väljer absolut billigaste resealternativet) och ingen applåderade vid landning. (det måste ändå vara en skymf mot piloternas arbete).

Val av sitplats kostade 350 SEK per väg för fyra sittplatser, så för extra benutrymme och snabbt av planet var det absolut värt det. Jag hörde någon stöna när de var på väg ombord då de insåg att de satt nästan längst bak i planet.
 
Toppen